Marketing w małej firmie

Marketing w małej firmie

Sukces sprzedażowy w małej firmie w dużej mierze zależy od dopasowania działań marketingowych, ze względu na jej ograniczone zasoby.

Duże marki mają zasoby, żeby prowadzić marketing różnymi kanałami, co miesiąc odpalać nowe kampanie i działać na kilku platformach społecznościowych. W małej firmie sukces sprzedażowy w dużej mierze zależy od dopasowania działań marketingowych, ze względu na jej ograniczone zasoby. Oto nasza propozycja działań marketingowych dla małej firmy.

Aktualizacja treści strony WWW

Optymalizacja własnej witryny, aktualne oraz rzeczowe treści i strona dostosowana do wszystkich wymagań Google to dzisiaj podstawa działań marketingowych.

Na co warto zwrócić uwagę?

Uaktualnienie oferty

Upewnij się że informacje o produktach są aktualne, a użytkownicy mogą do nich łatwo dotrzeć.

Dla najlepszych produktów – może dodasz video pokazujące produkt, korzyści z jego używania, referencjami?

Jeśli chodzi o wycofane produkty – upewnij się, że nie są już wyświetlane na stronie, nie ma do nich linków w menu, ani w treści, też na blogu firmowym. Możesz też sprawdzić, czy nieaktualne oferty/strony nadal są widoczne w Google. Wpisz w wyszukiwarce site:twojadomena.pl

Uaktualnianie statystyk, liczb

  • Może np. podajesz, ile masz lat doświadczenia?
  • Pewnie robisz raporty podsumowujące poprzedni rok, może jakimiś danymi chcesz się podzielić i zrobić wrażenie np. ilu dotychczas obsłużyliście klientów, ile sprzedanych produktów, ile godzin pracy itp.?
  • Jeśli publikujesz ceny – czy są aktualne?

Uaktualnianie dat

  • Jeśli w aktualności było zapowiedziane wydarzenie na wrzesień, a jest już nowy rok, to teraz może już nie być jasne, że chodziło o poprzedni rok.
  • Internauci szukają aktualnych informacji podając w zapytaniu aktualny rok np. „pozycjonowanie 2022”. Zaktualizuj tytuł i treść artykułu z Twoimi rekomendacjami na blogu firmowym.

Uaktualnianie listy klientów

  • Może obsłużyliście jakąś “grubą rybę”? Dzięki Twojej usłudze lub produktom ktoś osiągnął sukces? Warto o tym wspomnieć, choćby w ofercie, aby zwiększyć zaufanie do marki.
  • Masz już referencje? Można je umieścić przy ofercie lub w sekcji o firmie.

Uaktualnianie portfolio – nie tylko przez artystów(!)

  • Może w zeszłym roku któraś współpraca była szczególnie ważna, masz za sobą ciekawy projekt, obsłużyliście ciekawą inwestycję? Można również o tym wspomnieć przy ofercie lub w sekcji o firmie.

Uaktualnienie na podstawie trendów w branży lub innych inspiracji

  • Co nowego wprowadzacie? Co rozwijacie?
  • Czy informacje o produktach, edukacyjne, itp. są aktualne?

Uaktualnienie danych kontaktowych

  • Czy na pewno wszystkie numery telefonów są aktualne?
  • Może masz nowy profil firmowy w mediach społecznościowych i warto go podlinkować na stronie?

Uaktualnianie bloga firmowego

  • Czy działają wszystkie linki wewnętrzne i zewnętrzne? Czy jeszcze są adekwatne?
  • Czy podpisy ekspertów wyświetlane pod wpisami blogowymi są aktualne?
  • Czy mówią o aktualnej ofercie? Czy linkują do bieżącej oferty?
  • Czy wezwania do akcji skłaniają użytkowników do tego, na czym Ci teraz najbardziej zależy?
  • Czy dobrze wykorzystują aktualnie wykorzystywane narzędzia do pozyskiwania leadów?

Pozyskanie ruchu i klientów

Czyli co robić, żeby przyciągnąć ruch do Twojej strony, aktywować i budować lojalność istniejących klientów. Zastanów się nad poniższymi obszarami działań:

  • Dbaj o rozpoznawalność marki – dla spójnej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej firmy, warto zastanowić się, czy masz zebrane i przez wszystkich stosowane wytyczne do treści? Czy pamiętasz o swojej księdze znaku lub identyfikacji wizualnej opracowując nowy post na Facebooku lub projektując nową ulotkę?
  • Dbaj lub zleć optymalizację serwisu dla osiągnięcia przez daną stronę WWW jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych.
  • Pozyskuj wartościowe linki do Twojej strony, rejestrując firmę w katalogach branżowych i lokalnych. Podaj aktualny adres strony i dane kontaktowe.
  • Umożliw klientom komunikację przez media społecznościowe.
  • Prowadź profil w mediach społecznościowych tam, gdzie jest najwięcej Twoich klientów. Jeśli masz wolne zasoby – możesz korzystać nawet z kilku profili. Bądź na bieżąco i dbaj o uzupełnianie i aktualizowanie danych profilowych, regularne wpisy i szybką reakcją na pytania i komentarze.
  • Prowadź i aktualizuj wizytówkę w Google Moja Firma
  • Pozyskuj referencje/opinie (na Google Moja Firma, na Facebooku, na stronie WWW).
  • Dbaj o pozyskiwanie nowych klientów, rozpoznawalność i relacje – udzielaj się w dyskusjach na grupach na Facebooku, na LinkedIn.
  • Twórz i promuj treść – prowadź content marketing (do wyboru masz różne narzędzia w zależności od potrzeb: E-mail marketing, blog firmowy, podcast, kurs online, wideo online, infografiki, raporty, konkursy,  grupa na Facebooku, na LinkedIn, forum internetowe).
    Na blogu napisz artykuł ekspercki, podaj rady, przepisy, checklisty, listy, opracuj raport.
    Napisz ciekawy, wartościowy artykuł, który wyczerpująco odpowie na pytanie nurtujące Twoich klientów.
  • Aby szybko pozyskać ruch zainwestuj w płatną reklamę w Google, na Facebooku lub Instagramie.
  • Umieść swoje produkty ze sklepu w porównywarce.

Monetyzowanie

Czyli to, co przynosi konkretną wartość sprzedaży. Możesz ją zyskiwać przez zamówienia online, zakupy online, przychód z reklam, ogłoszenia na portalach aukcyjnych?

Upewniaj się, że mechanizmy, które do nich wykorzystujesz działają i są użyteczne – od czasu do czasu sam z nich skorzystaj: złóż sobie zamówienie:)

Zdobywanie wiedzy o klientach i konkurencji

  • Przyjrzyj się trendom i konkurencji: ich stronom WWW, komunikacji w mediach społecznościowych.
  • Sprawdź, czego szukają Twoi klienci (w Google Search Console, ananswerthepublic.com, neilpatel.com) .
  • Zorganizuj ankietę, badanie.
  • Odkrywaj „insighty”, czyli ciekawe i wartościowe spostrzeżenia samych klientów. Na ich podstawie możesz nie tylko dostrzec nieodkryte do tej pory możliwości lub wady produktów. To źródło cennej wiedzy na temat innych zmian, jakich wymaga Twoja działalność.
  • Rób użytek z wypowiedzi użytkowników – analizuj i wyciągaj wnioski z komentarzy na FB i opinii uzyskiwanych “na żywo” lub mejlem.
  • Monitoruj opinie na temat konkurencji, a także jej działań w Sieci. Dzięki temu pozyskasz dodatkowe informacje o Twojej branży. Co przeszkadza nabywcom w produktach konkurenta? Co oceniają na plus? Jakie zmiany są wprowadzane? Gdzie udzielają się oraz z kim współpracują? Jakie mają plany na najbliższą przyszłość?
  • Docieranie do nowych źródeł, w których dyskutuje się o Twojej branży, to jedna z prostszych metod na pozyskiwanie nowych klientów. Miejsca, w których gromadzą się już zainteresowani tematyką Twoich działań Internauci, to idealne pole do Twojej promocji. Udzielaj się, pomagaj rozwiązać problemy, proponuj rozwiązania, edukuj i zdobywaj zaufanie.

Testowanie i optymalizacja

Możesz testować i optymalizować wszystko: wybór narzędzi, kanałów, platform, ofertę, komunikację, reklamy itp. Warto zacząć od tych elementów, które mają największy wpływ na sprzedaż w Twojej firmie.

W marketingu lepiej działają te rzeczy… które lepiej działają. Aby się przekonać, która wersja jest skuteczniejsza warto przeprowadzić testy A/B np. przy użyciu narzędzia Optimize.

Co możesz testować i optymalizować?

  • Przeglądnij stronę na smartfonie – czy wszystko jest czytelne i łatwe w użyciu?
  • Przetestuj różne wezwania do akcji (po ang. CTA) – zmień tekst, lokalizację, kolor, kształt i rozmiar przycisku.
  • Przetestuj różne wersje reklam, różne grupy docelowe
  • Zoptymalizuj treści pod kątem wyszukiwarek, zwłaszcza strony ofertowe i artykuły blogowe. Sprawdź, jakie działania dla pozycjonowania warto podjąć w 2022 r.

Sprawdź statystyki strony w Google Analytics i wyciągnij wnioski

  • ułatw dostęp do najpopularniejszych, najwartościowszych stron, produktów,
  • natomiast strony z najsłabszymi wynikami zaktualizuj lub usuń (dotyczy to zwłaszcza wpisów blogowych).

Analiza kanałów komunikacji

Porównaj kanały swojej komunikacji.

Na podstawie statystyk odpowiedz na pytania:

  • Który kanał dostarcza najwięcej nowych użytkowników? Jak?
  • Który kanał dostarcza najwięcej powracających użytkowników? Dlaczego?
  • Jak często komunikujesz się z klientami danym kanałem?
  • Jakie są typowe reakcje? np. zaangażowanie na FB, kliknięcia w emailu, etc.
  • Ile czasu spędzasz na prowadzenie komunikacji danym kanałem?

Na podstawie odpowiedzi podejmij decyzje:

  • Które kanały przynoszą największy zysk?
  • Którym kanałom chcesz poświęcić więcej czasu/zasobów?
  • Nadaj priorytety.

Zabezpieczanie

  • Zaplanuj wykonywanie kopii zapasowych, upewniaj się regularnie, czy się wykonują poprawnie.
  • Zmień hasła dostępowe do strony WWW, do konta ftp, do hostingu, do domeny i zapisz je bezpiecznie.
  • Zaktualizuj oprogramowanie serwera.
  • Uporządkuj zasoby – nie chomikuj starego nieaktualizowanego oprogramowania, bo może być łatwym celem do ataku.
  • Zainstaluj (darmowy) odnawialny certyfikat SSL dla strony WWW.

Spójny wizerunek i komunikacja

  • Jak się nazywa Twoja marka? Czy wszędzie stosujesz jednolity sposób jej zapisu: na stronie, w materiałach marketingowych, na mapie Google, w mediach społecznościowych?
  • Jakich kolorów używa Twoja marka? Czy stosujesz je konsekwentnie we wszystkich kanałach?
  • Jakich czcionek używa Twoja marka? Czy stosujesz je konsekwentnie we wszystkich kreacjach?
  • Czy Twoje logo wzbudza zaufanie klientów, podkreśla osobowość marki i z dumą wręczasz swoją wizytówkę każdemu kontrahentowi? Czy we wszystkich kanałach, profilach, materiałach marketingowych używasz tego samego logo (lub jego wariantów)?
  • Upewnij się, że wszyscy Twoi współpracownicy stosują jednolite stopki z pełnymi danymi firmy.
  • Upewnij się, że opis Twojej firmy jest aktualny i spójny we wszystkich miejscach, gdzie się Twoja marka pojawia: na stronie WWW, na mapie w Google, w mediach społecznościowych, w katalogach branżowych.

Aspekty prawne

Jako właściciel strony i przedsiębiorca masz wiele obowiązków. Część z nich narzuca ustawodawca, do tego często je zmienia.
Bądź z nimi na bieżąco, a oprócz tego regularnie:

  • Zawieraj brakujące umowy powierzenia.
  • Aktualizuj rejestry czynności i kategorii czynności przetwarzania (jeśli prowadzisz).
  • Upewnij się, że korzystasz z Google Analytics zgodnie z RODO
  • Upewnij się, że masz kompletną politykę prywatności i cookies.

Jak ogarnąć marketing internetowy w małej firmie?

Po wdrożeniu strony internetowej chętnie zaopiekujemy się Twoją stroną WWW. W ramach opieki wykonamy regularne testy i podpowiemy: co można ulepszyć, naprawić czy zmienić, aby cały serwis był aktualny, realizował ustalone cele i był użyteczny dla użytkowników.

Planujesz wdrożenie strony lub zastanawiasz się jakie działania marketingowe będą skuteczne dla swojego biznesu? Wybadamy potrzeby i przedstawimy ofertę dopasowaną do obecnej sytuacji w Twojej firmie – skontaktuj się z nami.

Chcesz wiedzieć, jak rozwijać stronę firmową, aby wspierała w sprzedaży?

Dla naszych klientów na opiece opracowujemy praktyczne wskazówki, jak zdobyć zaufanie użytkowników, a co docenia Google, jak wyróżnić się od konkurencji oraz co jest niezbędne do utrzymania strony firmowej w standardach. 

Ty też możesz z nich korzystać!

Subskrybuj Newsletter WEBEST.

Administratorami danych osobowych newslettera są współwłaścicielki s.c. WEBEST Danuta Stawarz, Magdalena Czekała. Kontakt w sprawie ochrony danych osobowych jest możliwy pod adresem e-mail: info@webest.pl. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

PS. Nie zapomnij kliknąć potwierdzenia zapisu w przesłanym mailu. Jeśli go nie widzisz, sprawdź zakładkę ze spamem.

Więcej w tym temacie