Marketing w małej firmie
Sukces sprzedażowy w małej firmie w dużej mierze zależy od dopasowania działań marketingowych, ze względu na jej ograniczone zasoby.
Duże marki mają zasoby, żeby prowadzić marketing różnymi kanałami, co miesiąc odpalać nowe kampanie i działać na kilku platformach społecznościowych. W małej firmie sukces sprzedażowy w dużej mierze zależy od dopasowania działań marketingowych, ze względu na jej ograniczone zasoby. Oto nasza propozycja działań marketingowych dla małej firmy.
Od czego zacząć?
Kiedy klienci przychodzą do Twojego sklepu, warsztatu lub innej fizycznej obrandowanej lokalizacji, to liczą, że nie znikniesz z dnia na dzień i w razie kłopotów mogą Cię tam znaleźć, a nie szukać wiatru w polu.
Kiedy jednak to Ty odwiedzasz klientów lub pozyskujesz ich zdalnie, to potrzebują innych dowodów, żeby Ci zaufać.
Jeśli dopiero zaczynasz działalność, może wystarczyć działanie na platformach sprzedażowych (Allegro, Olx, itp.) lub profil w mediach społecznościowych.
Jeśli prowadzisz działalność lokalną, zacznij od założenia Profilu Firmy w Google.
Pamiętaj jednak, że profile społecznościowe są na platformach, które nie należą do Ciebie. Ich właściciele mogą w każdej chwili zablokować Twoje konto firmowe lub prywatne. Rzadko masz też możliwość podawać w nich w treści w sposób, jaki byłby najbardziej przydatny dla Twojego biznesu.
Dlatego postaw na zasoby w pełni zarządzane przez firmę, które są najwartościowsze dla pozyskania ruchu i zaangażowania klientów.
Takim kluczowym fundamentem marketingu jest strona firmowa. Inne działania marketingowe offline oraz online takie jak reklamy, content marketing, darmowe produkty itd. mają na celu doprowadzić potencjalnych klientów do strony.
Strona ma pomóc podjąć decyzje zakupowe lub wesprzeć w obsłudze klientów.
Od czego zacząć budowanie lub optymalizację strony firmowej?
Przewrotnie powiem: od końca:)
A dokładniej od końca ścieżki zakupowej klienta.
Dlaczego?
Najpierw zastanów się (a najlepiej sobie to rozpisz lub rozrysuj) jak klienci do Ciebie trafiają i jakie kroki przechodzą, zanim coś u Ciebie kupią.
Zapewne klienci mogą do Ciebie trafiać na różne sposoby i na różnych etapach podejmowania decyzji zakupowych. W marketingu te sposoby układamy w tzw. lejek marketingowy, właśnie dlatego, że na początku tych opcji jest tak dużo, aż ostatecznie zawęża się do konkretnego sposobu zakupu i korzystania z produktu.
Jeśli doskonale pomożesz klientom odkryć potrzebę, ułatwisz im ocenę i wybór opcji, ale nie znajdą Twoich danych kontaktowych, to dostaniesz zapytania co najwyżej od znajomych.
Odwrotnie, jeśli zadbasz o ostatnie kroki w ścieżce zakupowej w okolicy podjęcia decyzji o zakupie, to ułatwisz życie wszystkim klientom, a tym samym zwiększysz sobie szanse na sprzedaż.
Weź pod uwagę te kroki, z których skorzystają z nich nawet klienci z polecenia.
Proponuję taką kolejność dopracowania i optymalizacji strony firmowej:
Skorzystaj z WEBESTowych wskazówek:
- Idealna firmowa strona „Kontakt”
- Jak skutecznie zbierać i publikować referencje – poradnik dla przedsiębiorców
Masz już gotowe te elementy? Świetnie, ale weź pod uwagę, że klienci, otoczenie biznesowe a i Twoja firma się zmienia. To, co kiedyś pozwalało sprzedawać, dziś może nie wystarczyć.
Tylko aktualna strona firmowa będzie Cię wspierać w sprzedaży
Optymalizacja własnej witryny, aktualne oraz rzeczowe treści i strona dostosowana do wszystkich wymagań Google to dzisiaj podstawa działań marketingowych.
Na co warto zwrócić uwagę?
Uaktualnienie oferty
Upewnij się że informacje o produktach są aktualne, a użytkownicy mogą do nich łatwo dotrzeć.
Dla najlepszych produktów – może dodasz video pokazujące produkt, korzyści z jego używania, referencje?
Jeśli chodzi o wycofane produkty – upewnij się, że nie są już wyświetlane na stronie, nie ma do nich linków w menu, ani w treści, też na blogu firmowym. Możesz też sprawdzić, czy nieaktualne oferty/strony nadal są widoczne w Google. Wpisz w wyszukiwarce site:twojadomena.pl
Uaktualnianie statystyk, liczb
- Jeśli publikujesz ceny – czy są aktualne?
- Pewnie robisz raporty podsumowujące poprzedni rok, może jakimiś danymi chcesz się podzielić i zrobić wrażenie np. ilu dotychczas obsłużyliście klientów, ile sprzedanych produktów, ile godzin pracy itp.?
- Może np. podajesz, ile masz lat doświadczenia?
Uaktualnianie dat
- Jeśli w aktualności było zapowiedziane wydarzenie na wrzesień, a jest już nowy rok, to teraz może już nie być jasne, że chodziło o poprzedni rok.
- Internauci szukają aktualnych informacji podając w zapytaniu aktualny rok np. „pozycjonowanie 2024”. Zaktualizuj tytuł i treść artykułu z Twoimi rekomendacjami na blogu firmowym.
Uaktualnianie listy klientów
- Może obsłużyliście jakąś “grubą rybę”? Dzięki Twojej usłudze lub produktom ktoś osiągnął sukces? Warto go wymienić w ofercie, aby zwiększyć zaufanie do marki.
- Masz już referencje? Można je umieścić przy ofercie lub w sekcji o firmie.
Uaktualnianie portfolio – nie tylko przez artystów(!)
- Może w zeszłym roku któraś współpraca była szczególnie ważna, masz za sobą ciekawy projekt, obsłużyliście ciekawą inwestycję? Opracuj o tym case study, dodaj wpis do realizacji lub pokaż w sekcji o firmie.
Uaktualnienie na podstawie trendów w branży lub innych inspiracji
- Co nowego wprowadzacie? Co rozwijacie?
- Czy informacje o produktach, edukacyjne, itp. są aktualne?
Uaktualnienie danych kontaktowych
- Czy na pewno wszystkie numery telefonów są aktualne?
- Może masz nowy profil firmowy w mediach społecznościowych i warto go podlinkować na stronie?
Uaktualnianie bloga firmowego
- Czy działają wszystkie linki wewnętrzne i zewnętrzne? Czy jeszcze są adekwatne?
- Czy podpisy ekspertów wyświetlane pod wpisami blogowymi są aktualne?
- Czy wpisy mówią o aktualnej ofercie? Czy linkują do bieżącej oferty?
- Czy wezwania do akcji skłaniają użytkowników do tego, na czym Ci teraz najbardziej zależy?
- Czy łączy się z narzędziami do pozyskiwania leadów?
Modernizacja strony internetowej
Jeśli w Twojej firmie zaszły duże zmiany dotyczące marki, marketingu, oferty lub grup odbiorców strony potrzebna będzie gruntowana modernizacja strony internetowej.
Jakie są sygnały, że strona wymaga modernizacji? Przeczytaj więcej o modernizacji strony internetowej i sprawdź jakie kluczowe kroki musisz podjąć, aby zaktualizować i ulepszyć swoją stronę internetową.
Pozyskanie ruchu i klientów
Czyli co robić, żeby przyciągnąć ruch do Twojej strony, aktywować i budować lojalność istniejących klientów. Zastanów się nad poniższymi obszarami działań:
- Dbaj o rozpoznawalność marki – dla spójnej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej firmy, warto zastanowić się, czy masz zebrane i przez wszystkich stosowane wytyczne do treści? Czy korzystasz ze swojej księgi znaku i identyfikacji wizualnej opracowując nowy post na Facebooku lub projektując nową ulotkę?
- Dbaj lub zleć optymalizację serwisu dla osiągnięcia przez daną stronę WWW jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych.
- Pozyskuj wartościowe linki do Twojej strony, rejestrując firmę w katalogach branżowych i lokalnych. Podaj aktualny adres strony i dane kontaktowe.
- Umożliw klientom komunikację przez media społecznościowe.
- Prowadź i aktualizuj wizytówkę w Google Moja Firma.
- Prowadź profil w mediach społecznościowych tam, gdzie jest najwięcej Twoich klientów. Jeśli masz wolne zasoby – możesz korzystać nawet z kilku profili.
Bądź na bieżąco i co najmniej dbaj o uzupełnianie i aktualizowanie danych profilowych.
Dodawaj regularnie wpisy i szybko reaguj na pytania i komentarze. - Pozyskuj referencje/opinie (na Google Moja Firma, na Facebooku, na stronie WWW, przez formularz Google, przez narzędzia CRM i publikuj na stronie WWW).
- Dbaj o pozyskiwanie nowych klientów, rozpoznawalność i relacje – udzielaj się w dyskusjach na grupach na Facebooku, na LinkedIn, na których są Twoi klienci.
- Twórz i promuj treść – prowadź content marketing (do wyboru masz różne narzędzia w zależności od potrzeb: e-mail marketing, blog firmowy, podcast, kurs online, wideo online, infografiki, raporty, konkursy, grupa na Facebooku, na LinkedIn, forum internetowe).
Na blogu napisz artykuł ekspercki, podaj rady, przepisy, checklisty, listy, opracuj raport.
Napisz ciekawy, wartościowy artykuł, który wyczerpująco odpowie na pytanie nurtujące Twoich klientów. - Aby szybko pozyskać ruch zainwestuj w płatną reklamę w Google, na Facebooku lub Instagramie.
- Umieść swoje produkty ze sklepu w porównywarce.
Monetyzowanie
Czyli to, co przynosi konkretną wartość sprzedaży. Możesz ją zyskiwać przez zamówienia online, zakupy online, przychód z reklam, ogłoszenia na portalach aukcyjnych.
Upewniaj się, że mechanizmy, które do nich wykorzystujesz działają i są użyteczne – od czasu do czasu sam z nich skorzystaj: złóż sobie zamówienie:)
Zdobywanie wiedzy o klientach i konkurencji
- Przyjrzyj się trendom i konkurencji: ich stronom WWW, komunikacji w mediach społecznościowych.
- Sprawdź, czego szukają Twoi klienci (w Google Search Console, answerthepublic.com, neilpatel.com).
- Zorganizuj ankietę, badanie.
- Odkrywaj „insighty”, czyli ciekawe i wartościowe spostrzeżenia samych klientów. Na ich podstawie możesz nie tylko dostrzec nieodkryte do tej pory możliwości lub wady produktów. To źródło cennej wiedzy na temat innych zmian, jakich wymaga Twoja działalność.
- Rób użytek z wypowiedzi użytkowników – analizuj i wyciągaj wnioski z komentarzy na FB i opinii uzyskiwanych “na żywo” lub mejlem.
- Monitoruj opinie na temat konkurencji, a także jej działań w Internecie. Dzięki temu pozyskasz dodatkowe informacje o Twojej branży. Co przeszkadza nabywcom w produktach konkurenta? Co oceniają na plus? Jakie zmiany są wprowadzane? Gdzie udzielają się oraz z kim współpracują? Jakie mają plany na najbliższą przyszłość?
- Docieraj do nowych źródeł, w których dyskutuje się o Twojej branży. To jedna z prostszych metod na pozyskiwanie nowych klientów. Miejsca, w których gromadzą się już zainteresowani tematyką Twoich działań Internauci, to idealne pole do Twojej promocji. Udzielaj się, pomagaj rozwiązać problemy, proponuj rozwiązania, edukuj i zdobywaj zaufanie.
Testowanie i optymalizacja
Możesz testować i optymalizować: wybór narzędzi, kanałów, platform, ofertę, komunikację, reklamy itp.
Warto zacząć od tych elementów, które mają największy wpływ na sprzedaż w Twojej firmie.
W marketingu lepiej działają te rzeczy… które lepiej działają. Aby się przekonać, która wersja jest skuteczniejsza warto przeprowadzić testy A/B.
Wybierz właściwe metryki i uważnie interpretuj wyniki.
Wyobraź sobie, że po rozbudowaniu stron ofertowych (landing page) liczba zapytań ofertowych spadła. Czy to źle? Niekoniecznie. Ważniejsze, czy udało się zwiększyć ilość zapytań prowadzących do sprzedaży lub chociaż ograniczyć bezużyteczne zapytania.
Co możesz optymalizować?
- Przeglądnij stronę na smartfonie – czy wszystko jest czytelne? Nawigacja łatwa w użyciu?
- Zoptymalizuj obrazki pod kątem użyteczności i szybkości działania serwisu.
- Zoptymalizuj treści pod kątem wyszukiwarek, zwłaszcza strony ofertowe i artykuły blogowe. Sprawdź, jakie działania dla pozycjonowania warto podjąć w 2024 r.
- Przetestuj różne wezwania do akcji (po ang. CTA) – zmień tekst, lokalizację, kolor, kształt i rozmiar przycisku.
- Przetestuj różne wersje reklam, różne grupy docelowe.
Potrzebujesz WEBESTowego wsparcia w testowaniu?
- Przeprowadzimy techniczny audyt strony na WordPress.
- Przeprowadzimy audyt marketingowy, zbadamy:
- spójność identyfikacji wizualnej
- aktualność
- sposoby pozyskania nowych klientów
- sposoby aktywowania i budowania lojalności obecnych klientów
- monetyzację
- spełnienie obowiązków informacyjnych wynikających z wymagań prawnych.
Sprawdź statystyki strony w Google Analytics i wyciągnij wnioski
- ułatw dostęp do najpopularniejszych, najwartościowszych stron, produktów,
- natomiast strony z najsłabszymi wynikami zaktualizuj lub usuń (dotyczy to zwłaszcza wpisów blogowych).
Upewnij się, że masz założoną i kompletnie skonfigurowaną usługę GA4
Jeśli reklamujesz swoją stronę z Google Ads:
Ponadto przejrzyj domyślne raporty w GA4 i zobacz czego Ci brakuje. Możesz już je utworzyć.
Potrzebujesz WEBESTowego wsparcia w konfiguracji usługi GA4 dla strony firmowej? Daj znać!
Analiza kanałów komunikacji
Porównaj kanały swojej komunikacji.
Na podstawie statystyk odpowiedz na pytania:
- Który kanał dostarcza najwięcej nowych użytkowników? Jak?
- Który kanał dostarcza najwięcej powracających użytkowników? Dlaczego?
- Jak często komunikujesz się z klientami danym kanałem?
- Jakie są typowe reakcje? np. zaangażowanie na FB, kliknięcia w emailu, etc.
- Ile czasu spędzasz na prowadzenie komunikacji danym kanałem?
Na podstawie odpowiedzi podejmij decyzje:
- Które kanały przynoszą największy zysk?
- Którym kanałom chcesz poświęcić więcej czasu/zasobów?
- Nadaj priorytety.
Zabezpieczanie
- Zaplanuj wykonywanie kopii zapasowych, upewniaj się regularnie, czy się wykonują poprawnie.
- Przejrzyj kto ma dostęp do administracji stroną i innych narzędzi marketingowych, analitycznych, dokumentów firmowych – czy nie ma wśród nich osób, z którymi już nie współpracujesz? Usuń te konta/dostępy.
- Zmień hasła dostępowe do strony WWW, do konta ftp, do hostingu, do domeny i zapisz je bezpiecznie.
- Zaktualizuj oprogramowanie serwera.
- Uporządkuj zasoby – nie chomikuj starego nieaktualizowanego oprogramowania, bo może być łatwym celem do ataku.
- Zainstaluj (darmowy) odnawialny certyfikat SSL dla strony WWW.
Potrzebujesz WEBESTowego wsparcia w zabezpieczaniu?
Zabezpieczanie strony na WordPress to nasz chleb powszedni i od niego zaczynamy każdą współpracę. W ramach technicznego audytu strony sprawdzimy, czy serwis jest zabezpieczony i niezainfekowany.
Bezpieczeństwa nie da się raz odhaczyć i mieć spokój, dlatego testujemy i aktualizujemy zabezpieczenia serwisów naszych klientów na bieżąco. Zobacz w czym jeszcze możemy Cię wyręczyć w ramach abonamentowej opieki nad stroną firmową.
Spójny wizerunek i komunikacja
- Jak się nazywa Twoja marka? Czy wszędzie stosujesz jednolity sposób jej zapisu: na stronie, w materiałach marketingowych, na mapie Google, w mediach społecznościowych?
- Jakich kolorów używa Twoja marka? Czy stosujesz je konsekwentnie we wszystkich kanałach?
- Jakich czcionek używa Twoja marka? Czy stosujesz je konsekwentnie we wszystkich kreacjach?
- Czy Twoje logo wzbudza zaufanie klientów, podkreśla osobowość marki i z dumą wręczasz swoją wizytówkę każdemu kontrahentowi? Czy we wszystkich kanałach, profilach, materiałach marketingowych używasz tego samego logo (lub jego wariantów)?
- Upewnij się, że wszyscy Twoi współpracownicy stosują jednolite stopki z pełnymi danymi firmy.
- Upewnij się, że opis Twojej firmy jest aktualny i spójny we wszystkich miejscach, gdzie się Twoja marka pojawia: na stronie WWW, na mapie w Google, w mediach społecznościowych, w katalogach branżowych.
- Twórz szablony graficzne z wykorzystaniem Twojej identyfikacji i stosuj je wszędzie tam gdzie promujesz swoją markę np. w mediach społecznościowych. Świetnym narzędziem do tworzenia spójnych szablonów graficznych jest canva.com. Jeżeli chcesz szybko opanować poruszanie się po tym narzędziu rekomendujemy szkolenie z tworzenia grafiki i animacji biznesowych u naszego zaprzyjaźnionego partnera.
Potrzebujesz WEBESTowego audytu?
Nie masz pewności, czy komunikacja Twojej marki jest odbierana jako spójna? Czy to co zostało już wypracowane jest czytelne, atrakcyjne i wzbudza zaufanie potencjalnych kontrahentów? Czy może już czas na modernizację strony? Zgłoś się do nas, a zbadamy spójność identyfikacji wizualnej w ramach audytu marketingowego.
Zdjęcia
Zdjęcia mogą mieć ogromny wpływ na budowanie zaufania i zachęcanie do nawiązania relacji:
- Uczynią Twoją stronę firmową bardziej atrakcyjną wizualnie. Ludzie są wzrokowcami, więc zdjęcia mogą pomóc im lepiej zapamiętać Twoją stronę i Twoją firmę.
- Spowodują, że Twoja strona firmowa będzie bardziej wiarygodna i przekonująca. Zdjęcia mogą pokazać klientom, że Twoja firma jest realna. Piękne zdjęcia ze stocków dadzą zupełnie odwrotny efekt.
- Pomogą Ci budować relacje z klientami. Zdjęcia mogą sprawić, że Twoja strona będzie bardziej osobista i przyjazna.
- Pomogą zrozumieć przeznaczenie produktów i kontekst użycia. Porządne zdjęcia produktów pokazują klientom, że oferujesz produkty lub usługi wysokiej jakości.
- Pomogą sprzedać usługi luksusowe. Pokaż produkt w luksusowym otoczeniu. Dzięki temu odbiorcy mogą przenieść prestiż ze znanego innego produktu lub kontekstu na Twój produkt.
Jakie zdjęcia warto wykorzystywać w marketingu?
Oto kilka konkretnych przykładów zdjęć, które warto wykorzystywać w marketingu i wrzucać na stronę firmową:
- Zdjęcia produktów lub usług, które oferujesz.
- Zdjęcia pracowników. Ludzie lubią robić interesy z ludźmi, więc zdjęcia pracowników mogą pomóc Ci zbudować relacje z klientami. Umieść je na stronie kontaktu i w podpisach autorów na blogu firmowym.
- Zdjęcia siedziby firmy lub zakładu produkcyjnego. To może pokazać klientom, że Twoja firma jest realna i profesjonalna. Umieść je na stronie kontaktu lub na stronie o sobie/firmie.
- Zdjęcia z wydarzeń firmowych lub spotkań z klientami. To może pomóc Ci pokazać, że jesteś aktywną firmą, która dba o swoich klientów.
Sprytny pomysł: poproś o zdjęcie profesjonalnego fotografa, który obsługuje branżową konferencję, tak jak myśmy to zrobiły na WordCampie:
W mediach społecznościowych możesz wrzucać zdjęcia wykonane spontanicznie i nie muszą być idealne.
Do strony firmowej warto wybrać zdjęcia, które:
- Są wysokiej jakości. Zdjęcia o niskiej rozdzielczości lub z rozmytymi szczegółami będą wyglądać nieprofesjonalnie.
- Są dobrze doświetlone.
Możesz użyć swojego smartfonu. Sprawdź 10 tipów dla lepszych zdjęć telefonem!
Aspekty prawne
Jako właściciel strony i przedsiębiorca masz wiele obowiązków m.in. taki, że masz znać prawo i działać zgodnie z wymaganiami prawnymi. A nie jest to łatwe ze względu na ilość aktów prawnych.
Działając w internecie obowiązuje Cię:
- RODO (rozporządzenie dot. danych osobowych) i ustawa o ochronie danych osobowych,
- DSA (akt o usługach cyfrowych),
- dyrektywa Omnibus,
- ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (prawdopodobnie zostanie uchylona albo znowelizowana ze względu na DSA),
- prawo telekomunikacyjne,
- ustawa o prawach konsumenta,
- Kodeks cywilny,
- ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
- ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
- ustawa o prawie autorskich i prawach pokrewnych,
- ustawa o ochronie baz danych,
- prawo własności przemysłowej
- w drodze do wdrożenia jest Europejski Akt o Dostępności.
Do tego prawo często i szybko się zmienia. Dlatego bądź z nimi na bieżąco – subskrybuj newsletter WEBEST, a poinformujemy Cię o zmianach w prawie dotyczących prowadzenia stron firmowych.
Oprócz tego regularnie:
- Zawieraj brakujące umowy powierzenia.
- Aktualizuj rejestry czynności i kategorii czynności przetwarzania (jeśli prowadzisz).
- Upewnij się, że prowadzisz kampanie Google Ads i korzystasz z Google Analytics zgodnie z RODO.
- Upewnij się, że masz kompletną politykę prywatności i cookies.
Daj znać, jeśli potrzebujesz WEBESTowego wsparcia z Google Analytics lub z ogarnięciem cookies!
Nowe regulacje wprowadzone w 2023 i 2024r. dotyczące stron firmowych
Nowe wymagania wynikają z dyrektywy Omnibus i DSA.
- Upewnij się, czy prowadzisz działania objęte dyrektywą Omnibus i DSA np. zbierasz i publikujesz opinie, komentarze, publikujesz ceny, prowadzisz sprzedaż online, rozdajesz gratisy (np. poradnik w formie pdf) w zamian za zapis do newslettera (tzw. lead magnet). Czy na pewno ich prowadzenie jest uzasadnione biznesowo?
- Przejrzyj swoje regulaminy i zastanów się, czy zawierają potrzebne elementy, np. numer telefonu.
- Upewnij się, co jeszcze robisz zgodnie z wymaganiami prawnymi, a co wymaga poprawy: na stronie i w procedurach wewnętrznych.
Daj znać z czym potrzebujesz WEBESTowego wsparcia.
Jak ustalić budżet marketingowy dla małej firmy?
W małych firmach trudno określić, ile pieniędzy przeznaczyć na marketing. Nie mają tak poukładanych budżetów i środków jak korporacje, a jednocześnie chcą, żeby ich działania marketingowe były skuteczne i pozwalały rozwijać się na konkurencyjnym rynku.
Znamy prosty i skuteczny sposób na ustalenie budżetu marketingowego.
Zanim go poznasz, zerknij na wyniki badań branżowych.
Ile na marketing średnio przeznaczają firmy o podobnym profilu działalności?
Według raportu „Global Marketing Trends 2023” opublikowanego przez firmę Deloitte, małe firmy usługowe przeznaczają średnio 4,5% przychodu na marketing.
W poszczególnych branżach odsetki te kształtują się następująco:
- IT i telekomunikacja: 7,5%
- Marketing i reklama: 6,5%
- Usługi finansowe: 6,0%
- Usługi edukacyjne: 5,5%
- Usługi medyczne: 5,0%
- Handel: 4,5%
- Budownictwo: 3,5%
- Transport: 3,5%
Jak wyliczyć budżet marketingowy?
Teraz, gdy już wiesz, ile średnio przeznaczają na marketing firmy z Twojej branży, możesz zacząć myśleć o własnym budżecie.
Tym prostym sposobem na określenie budżetu marketingowego jest wyznaczyć sobie konkretny % z przychodu.
Zanim podejmiesz decyzję co do swojego procentu, policz wszystkie przychody i wydatki na marketing w zeszłym roku.
Wylicz procent i porównaj z wydatkami na marketing w Twojej branży.
Jeśli w Twojej branży procentowy udział wydatków na marketing jest dużo wyższy, to oznacza, że konkurencja jest bardziej aktywna marketingowo i może być Ci trudno zdobyć uwagę potencjalnych klientów dysponując mniejszym budżetem. W takiej sytuacji rozważ podniesienie wydatków u siebie, ale raczej stopniowo np. o 1 punkt procentowy rocznie lub kwartalnie, żeby zachować płynność finansową i dać sobie czas na naukę, jak sensownie inwestować w marketing.
Skąd wziąć kasę na duże marketingowe wydatki?
Dla soloprzedsiębiorcy i mikroprzedsiębiorcy wydatek na nową stronę internetową lub zorganizowanie stoiska na targach to duży wydatek, który zużyje budżet marketingowy nawet z kilku(nastu) miesięcy.
My w naszej firmie mamy osobne konto marketingowe. Na to konto przelewamy co miesiąc ustalony procent z naszych przychodów. Dzięki temu na początku kwartału widzimy dokładnie, jaki mamy budżet marketingowy i planujemy, jak go inwestować.
Ten sposób ma kilka zalet:
- Jest przejrzysty i ułatwia planowanie działań marketingowych.
- Pozwala zachować płynność finansową, ponieważ nie musimy martwić się o to, że wydatki marketingowe przekroczą nasze możliwości.
Jak liczyć zwrot z inwestycji w marketing?
Dzisiaj klienci nie przechodzą liniowo wg jednej z góry zaplanowanej ścieżki całego procesu zakupowego i ciężko policzyć przychody związane z daną kampanią, a tym bardziej z zaprojektowaniem czy utrzymaniem strony internetowej.
W dużych firmach można jednak łatwo podsumować koszty utrzymania zespołu marketingowego i wydatków na reklamę. A specjalne aplikacje pomagają wyliczyć zyski.
W miarę łatwo jest policzyć rentowność reklam.
Jednak dla pozostałych inwestycji: w stronę internetową, marketing w mediach społecznościowych lub pozycjonowanie trudno jednoznacznie stwierdzić, co i na ile pomogło w sprzedaży.
Ponadto w małych firmach, w których marketingiem i sprzedażą zajmuje się właściciel, a zyski liczy księgowa tylko na potrzeby urzędu skarbowego, trudno o dane, a co dopiero o ich interpretację.
Są jednak takie dane, które każdy przedsiębiorca powinien policzyć lub oszacować.
Dla ułatwienia proponuję je zsumować w ujęciu co najmniej rocznym, a w przypadku dużych inwestycji nawet 2-3 letnim.
Jakie uwzględnić koszty marketingowe?
- czas i koszty projektowania i wykonania treści marketingowych, ofert, zdjęć
- czas i koszty na reklamowanie i promowanie swojej firmy online
- opłaty za korzystanie z platform do zarządzania social media, narzędzi do analizy ruchu na stronie, czy oprogramowania do tworzenia grafik
- czas na uczenie się marketingu, narzędzi, koszty szkoleń.
Czas możesz przeliczyć wg swojej faktycznej stawki godzinowej, a bezpieczniej wg rynkowej stawki godzinowej (ile byś musiał(-a) zapłacić sprzedawcy, marketingowcowi, grafikowi, copywriterowi na wykonanie tej pracy.
Jak liczyć zysk z inwestycji?
Jeśli komunikujesz się wyłącznie online i nie zatrzymujesz klientów, to weź pod uwagę całą sprzedaż.
Jeśli zatrzymujesz klientów na lata, to możesz wziąć pod uwagę sprzedaż tylko dla nowych klientów, chyba, że inwestycja dotyczy w dużej mierze obsługi klientów.
Jeśli sprzedajesz stacjonarnie, to możesz odliczyć część sprzedaży, która faktycznie zachodzi zupełnie bez wsparcia online (jeśli masz pewność, że klienci po prostu na Ciebie wpadają, a nie znajdują w Internecie).
Jaka jest łączna wartość tej sprzedaży?
Prawdopodobnie każdy klient, nawet z taki z mocnego polecenia zanim kupi, zajrzy na Twoją stronę firmową albo sprawdzi Twoje konto w mediach społecznościowych.
To co pokazujesz ma mniejszy lub większy udział w podjęciu decyzji zakupowej, więc mniej lub więcej ułatwia Ci sprzedaż.
Zbierz wszystkie sposoby kontaktu klientów z marką (sprzedawcy, reklamy, targi, strona WWW, media społecznościowe, itd.). Oszacuj procentowy udział inwestycja w sprzedaży (np. strona firmowa 30%) .
Jak policzyć zwrot z inwestycji?
W marketingu zwrot z inwestycji ma swój skrót: ROI (Return on Investment).
Jest na to ładny wzór:
ROI = (Zysk z inwestycji - Koszt inwestycji) / Koszt inwestycji * 100%
Jak widzisz, zwrot może być ujemny – gdy koszty przewyższą zyski.
Tego zdecydowanie nie chcesz, więc planuj koszty tak, żeby nie przekroczyły planowanych minimalnych zysków.
Potrzebujesz wsparcia w ogarnięciu marketingu internetowego?
Planujesz wdrożenie strony lub zastanawiasz się jakie działania marketingowe będą skuteczne dla swojego biznesu? Przeprowadzimy marketingowy i/lub techniczny audyt strony. Wybadamy potrzeby i przedstawimy ofertę dopasowaną do obecnej sytuacji w Twojej firmie – skontaktuj się z nami.
Po wdrożeniu strony internetowej chętnie zaopiekujemy się Twoją stroną WWW.
W ramach WEBESTowej opieki wykonamy regularne testy i podpowiemy: co można ulepszyć, naprawić czy zmienić, aby cały serwis był aktualny, realizował ustalone cele i był użyteczny dla użytkowników.
Chcesz wiedzieć, jak rozwijać stronę firmową, aby wspierała w sprzedaży?
Dla naszych klientów na opiece opracowujemy praktyczne wskazówki, jak zdobyć zaufanie użytkowników, a co docenia Google, jak wyróżnić się od konkurencji oraz co jest niezbędne do utrzymania strony firmowej w standardach.
Ty też możesz z nich korzystać i rozwijać swoją stronę firmową i markę – co miesiąc kolejny krok naprzód!
Subskrybuj newsletter WEBEST.
Administratorami danych osobowych newslettera są współwłaścicielki s.c. WEBEST Danuta Stawarz, Magdalena Czekała. Kontakt w sprawie ochrony danych osobowych jest możliwy pod adresem e-mail: info@webest.pl. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.
PS. Nie zapomnij kliknąć potwierdzenia zapisu w przesłanym mailu. Jeśli go nie widzisz, sprawdź zakładkę ze spamem.