Exit

Pozycjonowanie, to zbieranie wartościowych punktów w oczach Google. Im więcej punktów otrzyma strona dla określonego zapytania, tym będzie wyżej w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowania polega na:

  • Optymalizowaniu serwisu. Na te działania przyjął się na angielski skrót SEO od frazy Search Engine Optimization, który oznacza optymalizację witryny pod wyszukiwarki internetowe, a przede wszystkim Google, gdyż z tej korzysta najwięcej użytkowników
  • Pozyskiwaniu linków poza serwisem.

Od czego zacząć promowanie strony w Google?

  • Strona musi być dostępna dla wyszukiwarki, czyli nie wykluczać ruchu dla robotów. Jeśli masz stronę na WordPress upewnij się, że w Ustawienia > Czytanie > Widoczność w wyszukiwarkach nie masz zaznaczonej opcji Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny. Tą opcję włączamy w trakcie tworzenia strony i pamiętamy, żeby ją odhaczyć przy publikacji.
  • Dbaj o to, żeby strona była bezpieczna – nie może rozprzestrzeniać wirusów, powinna być dostępna tylko z certyfikatem SSL itp.,
  • Twórz wartościowe dla użytkowników treści. To one są podstawą pozycjonowania.
  • Warto Googlom również zgłosić mapę serwisu, zwłaszcza jeśli serwis jest rozbudowany.

Jakie słowa kluczowe wygenerują ruch?

Czym w ogóle są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to po prostu zapytania wpisywane lub dyktowane wyszukiwarce.

Internauci googlują generyczne zapytania, które mogą być wartościowe dla Twojego biznesu np. meble, terapia, ale wyszukujący tak ogólne słowa mogą jeszcze być dalecy od intencji zakupowych. Ponadto bardzo trudno na takie szerokie frazy przebić się w wynikach wyszukiwania pośród konkurencji.

Skuteczną taktyką na pozyskanie ruchu jest poszukanie dłuższych zapytań do pozycjonowania. Dzięki nim szybciej, łatwiej i efektywniej będzie można zdobyć ruch na stronę lub blog firmowy.

Dając odpowiedzi na zapytania użytkowników, którzy mocno precyzują swoje zapytania, np.: „Prowadnica stołowa Frontslide Basic Poznań”, lub „wczesne wspomaganie rozwoju terapia ręki poznań”, masz szanse pozyskać klientów faktycznie zainteresowanych Twoimi produktami i usługami.

Jak pozycjonować stronę wyżej w wynikach wyszukiwania?

Google biorą pod uwagę ok. kilkaset czynników pozycjonując Twoją stronę, ale najwięcej punktów otrzymuje się za:

  • oryginalną, ciekawą i dopasowaną do użytkownika treść
  • stronę użyteczną nie tylko na desktopie, ale przede wszystkim na urządzeniach mobilnych
  • szybko działającą stronę (zwłaszcza na urządzeniach mobilnych)
  • zoptymalizowany kod strony internetowej (działania SEO), a zwłaszcza dane strukturalne
  • obecność i reakcje w mediach społecznościowych
  • oraz wartościowe linkowanie wewnętrzne i do Twojej strony.

Poniżej znajdziesz szczegółowe wskazówki. Podpowiadamy też, czego robić nie wolno.

  1. Zawsze twórz unikalne treści, które zainteresują Twojego klienta. Aby napisać dobrą treść trzeba najpierw dobrze rozpoznać własną grupę docelową oraz dowiedzieć się, jakie ma potrzeby. Najlepsze treści są tworzone na bazie tego, o co klienci Ciebie pytają. Dostarczaj jak najwięcej wartości.
  2. Możesz sprawdzić, jak Google widzą Twoją stronę, czy widzą jakieś błędy i jak oceniają obsługę na urządzeniach mobilnych: załóż i skonfiguruj konto Google Search Console, aby upewnić się, że serwis jest dostępny w wynikach wyszukiwania, Google nie widzi błędów i pozytywnie ocenia wersję na smartfony.
  3. Zadbaj o szybkie ładowanie strony, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Możesz po prostu otworzyć swoją stronę i sprawdzić jak długo się wgrywa lub zmierzyć z narzędziem Think with Google: Test my site , GTmetrix, Pingdom itp.
    Dla Google szybkość wgrywania strony to istotny czynnik brany pod uwagę przy pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania zwłaszcza dla wyszukiwań dla urządzeń mobilnych.
    Google już od jakiegoś czasu udostępnia narzędzie Page Speed Insights. Wynik dla testowanej strony wyświetla wyniki na podstawie danych od faktycznych użytkowników z całego świata (jeśli witryna ma wystarczająco dużo odwiedzin) oraz dane w symulowanym środowisku tzw.  Podstawowe Wskaźniki Internetowe (Core Web Vitals): LCP – Largest Contentful Paint – Największe wyrenderowanie treści, FID – First Input Delay – Opóźnienie przy pierwszym działaniu, CLS – Cumulative Layouts Shift – Skumulowane Przesunięcie Układu osobno dla urządzeń mobilnych i desktop.
    W wyniku pojawią się wskazówki, co można poprawić. Niektóre z tych wskazówek można zrealizować na poziomie serwera hostingowego, część może wymagać optymalizacji kodu witryny, a reszta dotyczy optymalizacji multimediów.
    W Google Search Console możesz sprawdzić, czy cała Twoja witryna jest już oceniona wg tych parametrów. Google od 2021r. bierze te wskaźniki pod uwagę przy ustalaniu wyników wyszukiwania.
  4. Na blogu firmowym twórz raczej długie i wyczerpujące temat wpisy blogowe. Jeśli tworzysz treści edukacyjne – raczej aktualizuj stare artykuły, zamiast tworzyć dużo krótkich, generycznych wpisów.
  5. Zadbaj o czytelność i atrakcyjny przekaz: dodaj cytaty, zdjęcia z podpisami, grafiki, wykresy, z podpisami, filmy, dane liczbowe.
    Sformatuj tekst: dodaj śródtytuły, wyróżnij najważniejsze słowa przez pogrubienie lub nawet powiększenie czcionki, utwórz listy wypunktowane, numerowane.
  6. Przeanalizuj słowa kluczowe, które są interesujące dla Twojej grupy docelowej. Gotową listę wykorzystaj podczas pisania oryginalnej treści na swoją stronę lub do ich optymalizacji.
  7. Dodawaj linki wewnętrzne, czyli w ramach swojego serwisu: ze strony startowej i „o nas” do oferty. Z jednego produktu do innych produktów (powiązanych lub podobnych). Na blogu firmowym lub zapleczowym po dodaniu nowego artykułu uzupełnij w nim linki do swoich produktów lub innych wpisów. Dodaj link ze starszego wpisu do tego wpisu.
  8. Używaj słów kluczowych w treści linków.
  9. Tworząc posty do mediów społecznościowych i aktualności na Twoją stronę WWW spraw, aby te teksty były różne – nie rozpowszechniaj dokładnie tego samego w kilku miejscach.
  10. Uzupełnij profile w mediach społecznościowych: upewnij się, że wszędzie używasz dokładnie tej samej nazwy marki/firmy, linkujesz wzajemnie stronę WWW i profile.
  11. Polecając produkt w mediach społecznościowych lub w reklamie linkuj do strony tego produktu, nie podawaj zawsze strony startowej tak, żeby użytkownicy musieli sami szukać polecanej oferty.
  12. Podpisuj zdjęcia na stronie – jako podpis widoczny dla użytkowników (caption) i niewidoczny (tekst alternatywny, alt).
  13. Skup się na ruchu na stronie oraz konwersji, a nie na pozycji w Google po danym haśle kluczowym.
  14. Najpierw zadbaj o wartościową treść na własnej stronie, dopiero potem twórz teksty z linkami do Twojej strony w innych miejscach. Czyli najpierw content marketing u siebie, a dopiero później na zewnątrz.
  15. A jak już zaczniesz linkować, to rozpocznij od stron partnerów czy producentów – pokazuj realne powiązania i prawdziwe relacje, one z natury są wysoko przez Google punktowane.
  16. Stwórz własną wizytówkę Google Moja Firma, która wyświetli się na mapach Google i w wynikach wyszukiwania. To bardzo ważne szczególnie dla wyszukiwań lokalnych. Linki z tych miejsc mają większą moc niż te z Facebook’a.
  17. Linkuj do siebie ze stron nowoczesnych, takich, które są mobilne i mają oryginalne treści. Google to doceni.
  18. W sklepach warto najmocniej dbać o unikalną, ciekawą treść w kategoriach, aby tam ściągać ruch.
  19. Oznaczaj dane w sposób czytelny dla robotów, tzw. dane strukturalne (uporządkowane) np. do oznaczenia danych teleadresowych biznesu lokalnego na stronie Kontaktu, do oznaczenia produktów, artykułów, książek, wydarzeń, ofert pracy, procedury, filmy, itd.
    Możesz to robić na kilka sposobów, najprościej poprzez dedykowaną wtyczkę w WordPress, jeśli go używasz. Możesz również wygenerować taki kod (najlepiej json) w generatorze danych uporządkowanych online (np.  dla oznaczenia danych biznesu lokalnego – https://microdatagenerator.org/localbusiness-microdata-generator/).
    Możesz również skorzystać z asystenta do oznaczania danych dostarczanego przez Google.
  20. Podepnij do witryny SSL.
  21. Zrezygnuj z reklam pełnoekranowych, które uniemożliwiają dostęp do treści witryn.

Opracowanie słów kluczowych

Rzetelne opracowanie słów i fraz kluczowych leży u podstaw skutecznego pozycjonowania. Dlatego tak ważne jest, aby opracować trafne słowa i frazy kluczowe.

Ze względu na ogromną konkurencję, niekoniecznie będą to najbardziej popularne słowa w Twojej branży.

Na czym polega analiza słów kluczowych?

Najlepiej zacząć od burzy mózgów i wylistować wszystkie możliwe słowa i frazy, których klienci używają, aby znaleźć to, co oferujesz.

Dalej warto skorzystać z narzędzi, które podpowiedzą więcej pomysłów na słowa kluczowe, ale przede wszystkim podadzą wyniki lub szacunki co do ilości zapytań. Dzięki temu można opracować bazę słów kluczowych faktycznie wyszukiwanych przez internautów.

Taką analizę możesz zlecić nam lub specjalistom od SEO.

Typowy zakres takiej analizy to:

  1. Badanie konkurencji, która jest w najwyższych wynikach (jakich słów i fraz kluczowych używa).
  2. Analiza aktualnych wyszukiwań i pozycje swojej witryny w wyszukiwarce, najbardziej wiarygodne, gdy strona objęta jest usługą Google Search Console.
  3. Sprawdzenie popularności i skuteczności słów kluczowych, na które są prowadzone kampanie Google Adwords.
  4. Wyszukiwania w ramach serwisu.

Jak wykorzystać słowa kluczowe?

Słowa kluczowe warto przede wszystkim wykorzystać do optymalizacji serwisu:

  • do poprawy meta tagów: tytułu strony (meta title), opisu strony (meta description), nagłówków (h1-h6), opisów obrazków (alt), linków, opisów linków (title) headline, wyróżnionych tekstów (strong, em);
  • przy pisaniu tekstów i ich optymalizacji na stronach, blogu,
  • przy linkowaniu wewnętrznym, czyli linkach w nawigacji i w treści strony
  • przy tworzeniu nazw plików;
  • do podjęcia decyzji o założeniu dedykowanych stron dla wybranych tematów (landing pages);

Ponadto warto wykorzystać je szerzej:

  • przy opracowywaniu nazw produktów;
  • w linkowaniu zewnętrznym, czyli z innych domen;
  • przy prowadzeniu płatnych kampanii reklamowych;
  • przy komentowaniu forach oraz publikując treści w mediach społecznościowych;

Dla kogo ważne jest SEO lokalne?

SEO lokalne jest istotne oczywiście dla biznesów lokalnych, ale nie tylko. Jeśli np. obsługujesz klientów na terenie całego kraju, a potencjalni klienci szukają Twoich usług lokalnie – wtedy warto rozważyć pozycjonowanie lokalne dla wybranych lokalizacji.

Podaj na stronie Kontaktu dane teleadresowe i nazwę miasta, gdzie działasz, aby wyświetlać się w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Podaj je również w formie czytelniej dla robotów – tzw. dane uporządkowane o biznesie lokalnym.

Mierz efekty

Sprawdzaj, co działa, co można ulepszać. W Google Analytics dowiesz się, jaki masz ruch z wyszukiwarek i czy jest wartościowy. Przekonasz się o tym porównując wskaźniki ruchu z wyszukiwarek (tzw. organic): średni czas na stronie, ilość stron na wizytę, współczynnik odrzuceń, a najlepiej konwersje z danymi dla innych kanałów, np. wejść bezpośrednich.

Natomiast w Google Search Console na jakie słowa kluczowe i na jakich pozycjach wyświetla się Twoja strona. Jeśli jeszcze ich nie masz, to sprawdź naszą RODO proof procedurę wdrożenia Google Analytics i sprawdź do czego jeszcze przyda Ci się Google Search Console.

Nigdy tego nie rób

  1. Nie płać nikomu za osiągnięcie konkretnej pozycji w Googlach po danym haśle kluczowym. To pole do nadużyć przez firmy, które zadeklarowały zajęcie się dla Ciebie pozycjonowaniem. Nie płać za efekt, ale za wspólny proces dojścia do satysfakcji, gdzie celem jest przede wszystkim zwiększenie ruchu na Twojej stronie, tak, aby dalej wpłynęło to pozytywnie na Twoją sprzedaż.
  2. Nie kopiuj tekstów od konkurencji. Łatwo można to wykryć. Wiedz, że Google widzą wszystko – indeksują tylko jeden ten sam tekst, inne pomijają.
  3. Nie ukrywaj tekstu na stronie, np. pisząc go w kolorze tła lub umieszczając poza ekranem widocznym dla użytkownika.
  4. Nie daj się nabrać oszustom na usługę zakładania czy pozycjonowania wizytówki w Google. Nie obawiaj się, że jeśli odmówisz, to Twoja wizytówka zniknie. Sam sobie z tym spokojnie poradzisz.

Narzędzia przydatne w SEO

Search Console –  jest to bezpłatna usługa od Google, która pomaga obserwować/monitorować i dbać o pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Z użyciem tego narzędzia możemy zobaczyć, jak Google postrzega Twoją witrynę oraz zoptymalizować ją, by osiągnęła dobrą pozycję w rankingu wyników wyszukiwania. Więcej o Search Console przeczytasz tutaj.

SEMstore – jakich słów używają klienci, aby Cię znaleźć, polecane szczególnie dla e-commerce.

ahrefs.com – ile linków i jakie domeny prowadzą do Twojej strony. Czasami zbyt wielka ilość może spowodować nałożenie przez Google filtra i zablokowanie strony w wynikach wyszukiwania, filtr taki można zdjąć poprzez wysłanie do Google listy w csv z linkami, które mają być usunięte (to realizuje się przez Search Console).

Moje ulubione rzędzia do opracowania słów kluczowych

Dlaczego warto zadbać o pozycjonowanie z WEBEST?

Zajmiemy się Twoją stroną kompleksowo:

  • wybadamy Twoje potrzeby, przeanalizujemy Twoją aktualną sytuację biznesową,
  • zaproponujemy konkretne działania, dopasowane do Twoich możliwości,
  • będziesz wiedzieć co robimy, co planujemy i w jakim zakresie potrzebujemy współpracy z Tobą,
  • będziemy opiekować się Twoją stroną przez lata.

Dlaczego pozycjonowanie to radość dla wszystkich uczestników, którzy biorą udział w procesie?

  1. Google będą cieszyć się, że Twoja strona ma wartościową treść, bo taką chcą poprzez własną wyszukiwarkę dostarczać swoim użytkownikom (dawać im najbardziej dopasowane wyniki do danego wyszukania w danej chwili i lokalizacji).
  2. My będziemy cieszyć się, ponieważ na Twojej stronie wzrośnie ruch.
  3. Ty będziesz cieszyć się, ponieważ większy ruch na Twojej stronie oznacza większą sprzedaż.

Jednym słowem – pozycjonowanie to radocha! 🙂

ILE KOSZTUJE pozycjonowanie?

Jedyna poprawna odpowiedź to „to zależy”.

Dla małej lokalnej firmy często wystarczy kilka działań na początku, aby strona generowała pożądany ruch: opracowanie słów kluczowych, unikalna i ciekawa dla użytkownika treść, podstawowa optymalizacja strony, oraz parę linków z wartościowych miejsc w sieci.

W WEBEST przy tworzeniu nowych stron firmowych stosujemy dobre praktyki SEO:

  • planujemy użyteczną treść zoptymalizowaną pod przyszłe zapytania
  • dbamy o poprawną strukturę linków
  • zabezpieczamy
  • tworzymy kod strony przyjazny dla wyszukiwarek
  • optymalizujemy szybkość strony.

ramach opieki nad stroną na WordPress upewniamy się, że jest nie tylko dostępna ale i przyjazna dla wyszukiwarek i rozwiązujemy problemy zgłaszane przez Google Search Console.

Jeśli to nie wystarcza, to polecamy zrobić szczegółówy audyt SEO obecnej strony i wdrożyć wspólne działania na jego podstawie.

Masz jeszcze jakieś pytania dotyczące pozycjonowania? Zapytaj!

Autorem tej porcji wiedzy i inspiracji jest

Szukam rozwiązań, projektuję i analizuję, aby tworzyć i rozwijać strony firmowe, które będą solidnym fundamentem marketingu online. Znajdź mnie na LinkedIn.

Close
Go top