Google Search Console
Google Search Console to bezpłatne narzędzie od Google, które pomaga samodzielnie monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Do czego jeszcze przydaje się Google Search Console? Jak samodzielnie zacząć korzystać z google search console? A jak sprawdzić, czy ruch z wyszukiwarek jest wartościowy? Zakres wsparcia w pracy z narzędziem.
Google Search Console to bezpłatne narzędzie od Google, które pomaga samodzielnie monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google.
Do czego przydaje się Google Search Console?
Poprzez Search Console możesz upewnić się, jak Google ocenia Twoją stronę WWW i sprawdzić, jak do Twojej strony docierają internauci:
- sprawdź po jakich hasłach strona jest wyszukiwana i z których zapytań użytkownicy wchodzą na stronę, czyli które słowa kluczowe są najskuteczniejsze dla pozyskania ruchu
- sprawdź na jakich pozycjach wyświetla się Twój serwis
- poproś o przeindeksowanie po wykonaniu grubszych zmian na stronach i zgłaszaj nowe strony,
- monitoruj, czy Google widzi te strony, które chcesz żeby były wyszukiwane, zareaguj w razie problemów;
- monitoruj, jak Google ocenia użyteczność strony,
- monitoruj, jak Google ocenia bezpieczeństwo strony,
- zgłoś mapę serwisu,
- przeanalizuj wewnętrzne i zewnętrzne linki do strony,
- monitoruj powiadomienia od Google w przypadku problemów z wersją mobilną, zawirusowaniem strony lub karami za nieuczciwe pozycjonowanie;
- wykorzystaj wskazówki do pozycjonowania przesyłane od Google na podstawie analizy Twojej strony.
Jak samodzielnie zacząć korzystać z Google Search Console?
Google Search Console jest darmowym narzędziem. Zanim zaczniesz z niego korzystać, będziesz potrzebować aktywnego konta Google (z którego możesz korzystać również w innych usługach Googlowych np. Google Analytics, w poczcie, kalendarzu, etc.).
Wejdź w Google Search Console i dodaj usługę, czyli w Twoim przypadku adres strony, którą chcesz monitorować.
Google nie pozwala założyć usługi byle komu. Upewnia się, czy jesteś właścicielem domeny lub zarządzasz serwisem.
Jest kilka opcji weryfikacji. Podaję szczegółowo domyślną, a poniżej link do instrukcji z innymi metodami.
Weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS
To pierwsza z brzegu domyślna opcja weryfikacji domeny przez DNS.

Pokażę dokładnie jak zweryfikować własność domeny za pomocą rekordu TXT, jeśli masz hosting w cyber_folks:
-
Zacznij od https://search.google.com/search-console/
W razie potrzeby zaloguj się w Google.
-
Dodaj usługę. Wybierz typ usługi: Domena
Podaj domenę lub subdomenę, czyli twojadomena.pl lub blog.twojadomena.pl. Kliknij Dalej.
-
Skopiuj rekord TXT.
W okienku „Weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS” będzie podany do skopiowania rekord TXT zaczynający się od google-site-verification=…
-
W cyberfolks.pl zaloguj się w Panel Admin_
-
Kliknij w nazwę domeny.
-
Wejdź w Edycja strefy DNS
Link znajdziesz pod „Ustawienia zaawansowane”.
-
Dodaj rekord domeny
Na dole strony „Edycja strefy DNS” jest kilka formularzy.
W tym dotyczącym rekordu TXT:
1. W pierwszym polu podaj nazwę domeny i na końcu dopisz kropkę, czyli np. twojadomena.pl.
2. w wartości rekordu wklej skopiowany z GSC rekord TXT.
3. Kliknij „Dodaj+” -
Weryfikuj w GSC.
Przejdź z powrotem do GSC i kliknij Weryfikuj. Po tym najpewniej wyskoczy Ci błąd. Ale na razie się tym nie przejmuj. DNSy potrzebują trochę czasu na rozpropagowanie. Jak już się rozpropagują to w GSC zobaczysz, że usługa jest zweryfikowana.
Weryfikowanie własności domeny za pomocą innych metod
W razie potrzeby z założeniem konta lub weryfikacją skorzystaj ze szczegółowych wskazówek np. w tym szczegółówym poradniku dot. uruchomienia i konfiguracji usługi w GSC.
Co po zweryfikowaniu własności przez Google?
Google rozpocznie sprawdzać serwis i zbierać dane.
Będziesz mieć do nich dostęp dopiero po kilku dniach (chyba, że ktoś wcześniej zakładał konto dla tej domeny i dane są już dostępne).
Dostaniesz też od Google propozycje ulepszeń dla swojego serwisu.
Jak sprawdzić, czy ruch z wyszukiwarek jest wartościowy?
Podłącz dane z Google Search Console z kontem Google Analytics. Jeśli z nich jeszcze nie korzystasz, to tu znajdziesz instrukcję krok-po-kroku do wdrożenia podstawowych statystyk.
Chcesz więcej takich przydatnych wskazówek?
Subskrybuj newsletter WEBEST i śledź nasze wpisy na Facebooku.
Zakres pomocy w pracy z GSC
Standardowo korzystamy z Google Search Console po opublikowaniu nowej strony, aby ją zgłosić Googlom i upewnić się, że internauci docierają do niej bez przeszkód.
Dla serwisów na stałej opiece abonamentowej
- Na bieżąco monitorujemy zgłoszenia z Google Search Console i rozwiązujemy problemy, żeby mieć pewność, że najpopularniejsza wyszukiwarka, czyli Google nie widzi problemów z dostępnością, jakością albo bezpieczeństwem strony.
- Opracowujemy wnioski o pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, byś mógł podejmować ważne decyzje biznesowe w zakresie wykorzystania firmowej witryny.
Masz jeszcze jakieś pytania dotyczące monitorowania widoczności Twojej witryny w Google? Zapytaj!