Google Search Console
Google Search Console to bezpłatne narzędzie od Google, które pomaga monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Do czego jeszcze przydaje się Google Search Console? Jak samodzielnie zacząć korzystać z Google Search Console? Jak sprawdzić, czy ruch z wyszukiwarek jest wartościowy?
Google Search Console to bezpłatne narzędzie od Google, które pomaga monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google.
Do czego przydaje się Google Search Console?
Poprzez Search Console możesz upewnić się, jak Google ocenia Twoją stronę WWW i sprawdzić, jak do Twojej strony docierają internauci:
- sprawdź po jakich zapytaniach strona jest wyszukiwana i z których zapytań użytkownicy wchodzą na stronę, czyli które słowa kluczowe są najskuteczniejsze dla pozyskania ruchu,
- sprawdź na jakich pozycjach wyświetla się Twój serwis na każde z zapytań,
- poproś o przeindeksowanie stron po wykonaniu grubszych zmian na stronach i zgłaszaj nowe strony,
- monitoruj, czy Google widzi te strony, które chcesz żeby były wyszukiwane, zareaguj w razie problemów,
- zgłoś mapę serwisu,
- monitoruj, jak Google ocenia jakość strony,
- monitoruj, jak Google ocenia bezpieczeństwo strony,
- przeanalizuj wewnętrzne i zewnętrzne linki do strony,
- monitoruj powiadomienia od Google w przypadku problemów z zawirusowaniem strony lub karami za nieuczciwe pozycjonowanie;
- wykorzystaj wskazówki do pozycjonowania przesyłane od Google na podstawie analizy Twojej strony.
Jak samodzielnie zacząć korzystać z Google Search Console?
Google Search Console jest darmowym narzędziem. Zanim zaczniesz z niego korzystać, będziesz potrzebować aktywnego konta Google (z którego możesz korzystać również w innych usługach Googlowych np. Google Analytics, w poczcie, kalendarzu, etc.).
Wejdź w Google Search Console i dodaj usługę, czyli w Twoim przypadku adres strony, którą chcesz monitorować.
Google nie udostępnia danych byle komu.
Upewnia się, czy jesteś właścicielem domeny lub zarządzasz serwisem. Udostępnia kilka opcji weryfikacji.
Podaję szczegółowo domyślną metodę weryfikacji.
Weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS
To pierwsza z brzegu domyślna opcja weryfikacji domeny przez DNS.
Pokażę dokładnie jak zweryfikować własność domeny za pomocą rekordu TXT, jeśli masz hosting w cyber_folks:
Zacznij od https://search.google.com/search-console/
W razie potrzeby zaloguj się w Google.
Dodaj usługę. Wybierz typ usługi: Domena
Podaj domenę lub subdomenę, czyli twojadomena.pl lub blog.twojadomena.pl. Kliknij Dalej.
Skopiuj rekord TXT.
W okienku „Weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS” będzie podany do skopiowania rekord TXT zaczynający się od google-site-verification=…
W cyberfolks.pl zaloguj się w Panel Admin_
Kliknij w nazwę domeny.
Wejdź w Edycja strefy DNS
Link znajdziesz pod „Ustawienia zaawansowane”.
Dodaj rekord domeny
Na dole strony „Edycja strefy DNS” jest kilka formularzy.
W tym dotyczącym rekordu TXT:
1. W pierwszym polu podaj nazwę domeny i na końcu dopisz kropkę, czyli np. twojadomena.pl.
2. w wartości rekordu wklej skopiowany z GSC rekord TXT.
3. Kliknij „Dodaj+”Weryfikuj w GSC.
Przejdź z powrotem do GSC i kliknij Weryfikuj. Po tym najpewniej wyskoczy Ci błąd. Ale na razie się tym nie przejmuj. DNSy potrzebują trochę czasu na rozpropagowanie. Jak już się rozpropagują to w GSC zobaczysz, że usługa jest zweryfikowana, jak na obrazku na początku tej instrukcji.
W razie problemów z założeniem konta lub weryfikacją skorzystaj ze szczegółowych wskazówek np. w tym szczegółowym poradniku dot. uruchomienia i konfiguracji usługi w GSC.
Co po zweryfikowaniu własności przez Google?
Google rozpocznie sprawdzać serwis i zbierać dane.
Będziesz mieć do nich dostęp dopiero po kilku dniach (chyba, że ktoś wcześniej zakładał konto dla tej domeny i dane są już dostępne).
Dostaniesz też od Google propozycje ulepszeń dla swojego serwisu.
Jak sprawdzić, czy ruch z wyszukiwarek jest wartościowy?
- Sprawdź na jakie zapytania wyświetla się Twoja witryna. Czy Te zapytania mogą pochodzić od klientów zainteresowanych Twoją ofertą?
- Podłącz dane z Google Search Console z kontem Google Analytics. Jeśli z nich jeszcze nie korzystasz, to tu znajdziesz instrukcję krok-po-kroku do wdrożenia podstawowych statystyk.
Chcesz więcej takich przydatnych wskazówek?
Subskrybuj newsletter WEBEST i śledź nasze wpisy na Facebooku.
Zakres pomocy w pracy z GSC
Standardowo korzystamy z Google Search Console po opublikowaniu nowej strony, aby ją zgłosić Googlom i upewnić się, że internauci docierają do niej bez przeszkód.
Dla serwisów na stałej opiece abonamentowej
- Na bieżąco monitorujemy zgłoszenia z Google Search Console i rozwiązujemy problemy, żeby mieć pewność, że najpopularniejsza wyszukiwarka, czyli Google nie widzi problemów z dostępnością, jakością albo bezpieczeństwem strony.
- Opracowujemy wnioski o pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, byś mógł podejmować ważne decyzje biznesowe w zakresie wykorzystania firmowej witryny.
Masz jeszcze jakieś pytania dotyczące monitorowania widoczności Twojej witryny w Google? Zapytaj!