Google Analytics 4

Google Analytics 4 – nowe statystyki strony

Co zamiast Universal Analytics?

Google Analytics to darmowe oprogramowanie dostarczane przez Google do mierzenia ruchu na stronach WWW. To narzędzie zbiera dane dotyczące witryny i odwiedzających. Następnie wizualizuje to za pomocą wykresów, dzięki czemu właściciele, marketerzy i opiekunowie stron mogą zobaczyć, jak działa witryna.

Google opracowało już kilka wersji tego narzędzia. Jej trzecią wersję – Universal Analytics już wycofało. Od 1 lipca 2023 r. przestała przetwarzać nowe dane.

W zamian udostępnia nową Google Analytics 4 (w skrócie: GA4), również darmową.

Co nowego znajdziesz w Google Analytics 4?

Zmiany dotyczą zarówno sposobu pomiaru jak i prezentowania raportów. 

Google Signals, czyli raportowanie z różnych urządzeń, stron i aplikacji 

GA4 z włączonym Google Signals da radę zidentyfikować pojedynczego użytkownika i mierzyć jego zachowanie nawet, gdy przełącza się pomiędzy smartfonem a laptopem lub aplikacją a stroną internetową. W ten sposób może monitorować użytkowników zalogowanych w Google lub na stronie/aplikacji. Możemy potem przeglądać raporty z kluczowymi statystkami z inteligentnie połączonych wszystkich strumieni danych.

Ta opcja jest jednak domyślnie wyłączona, podobnie jak zbieranie szczegółowych danych demograficznych, a w asystencie konfiguracji zobaczysz takie ostrzeżenie:

Google Analytics 4 - nowe statystyki strony

Poniżej instrukcja jak uruchomić usługę Google Signals.

Model danych

W Universal Analytics dane grupowane są w sesje.
Widzimy raporty dotyczące ilości sesji i interakcji w ich trakcie np. długości trwania sesji, stron w sesji, wskaźnik odrzuceń, czyli sesji z przeglądaniem tylko jednej strony w witrynie itd.

GA4 w całości opiera się na zdarzeniach, które dokładniej określają działanie podjęte przez użytkownika. Są rejestrowane automatycznie. Np. kiedy użytkownik po raz pierwszy odwiedzi Twoją witrynę, usługa odnotuje ten fakt jako zdarzenie „pierwsza wizyta”.  Przy uruchamianiu usługi domyślnie proponuje inne zaawansowane pomiary zdarzeń np. wyświetlenia lub przewijanie strony, kliknięcia w przyciski, pobrania plików i wyświetlenia filmów.

W tej usłudze można też definiować własne zdarzenia.

Raporty ułatwiające wyciąganie wniosków

Już na pierwszy rzut oka w GA4 raportów jest mniej. Jednak w każdym ogólnym raporcie jest link do szczegółowych informacji.

A jeśli to za mało, to można personalizować raporty korzystając z sekcji Eksploracje. Dostępne są szablony. A jeśli dokładnie wiesz jakie wymiary i dane chcesz obserwować, to możesz je łatwo użyć i utworzyć własny raport.

Google chce dostarczać nie tylko czytelniejsze raporty, ale przede wszystkim inteligentne analizy. Do tego zaprzęga systemy uczące się, które usprawniają i upraszczają odkrywanie trendów w danych.

W GA4 można zdefiniować swoich odbiorców na podstawie identyfikatorów przesyłanych do Analytics i tworzyć grupy odbiorców obejmujące zalogowanych użytkowników.

Dane z Analytics można wysłać do BigQuery lub innego systemu, żeby móc je bezpiecznie przechowywać w chmurze, łączyć i analizować z danymi uzyskanymi z innych źródeł.

Zaangażowanie wg Google Analytics 4

W Google Analytics 3 mogliśmy sprawdzić średni czas użytkowników na stronie albo współczynnik odrzuceń. Używaliśmy tych parametrów do określania zaangażowania użytkowników.

W Google Analytics 4 pojawił się nowy, dokładniejszy wskaźnik – zaangażowanie i podaje średni czas zaangażowania.

Zaangażowanie to czas, który użytkownik spędza na Twojej stronie internetowej od jej otwarcia. Czyli jeśli użytkownik ma jeszcze otwartą stronę, ale przestaje się na niej skupiać, to Google Analytics kończy pomiar.

W gotowych i własnych raportach możemy również korzystać rodzaj danych: sesje z zaangażowaniem.

Kiedy GA4 uznaje sesję z zaangażowaniem?
Musi zostać spełniony jeden z poniższych warunków:

  • czas na stronie powyżej 10 sekund (można to zmienić)
  • jedno lub więcej zdarzeń konwersji
  • dwie lub więcej odsłony (zdarzenie page_view).

Współczynnik zaangażowania to z kolei odsetek sesji z zaangażowaniem. Warto się jemu przyjrzeć przy ocenianiu skuteczności kampanii reklamowych, ruchu z wyszukiwarek, mediów społecznościowych i z linków zewnętrznych (referral).

Cele inteligentne w Google Analytics 4

Kluczem do efektywnych kampanii reklamowych w Google Ads są dobrze skonfigurowane konwersje. W e-commerce jako konwersję dodasz zakup.

A jakie konwersje ustawić dla stron firmowych, na których nawet nie ma formularza zamówienia?

Wykorzystaj sztuczną inteligencję wbudowaną w Google Analytics 4, która na podstawie kilkudziesięciu sygnałów sama określa cele inteligentne. Wybiera około 5% najwyżej ocenianych sesji z Google Ads, potem przekłada na ruch z innych kanałów. I można je zaimportować do Google Ads. Sprawdź pełną instrukcję uruchomienia celów inteligentnych.

Jak wykorzystujemy statystyki w WEBEST?

Google Analytics 4 - nowe statystyki strony

Przy realizacji projektów nowej strony firmowej oraz dla klientów na stałej opiece abonamentowej nad stronami na WordPress:

  • Tworzymy praktyczne strategie na podstawie informacji, które w innym przypadku nie byłyby dostępne.
  • Mierzymy skuteczność kampanii marketingowych i działań w mediach społecznościowych.
  • Dowiadujemy się więcej o grupie docelowej i ich potrzebach, np. które treści są najczęściej przeglądane, które wzbudzają największe zaangażowanie.
    Tą wiedzę wykorzystujemy przy podejmowaniu decyzji biznesowych co do produktów, obsługi klienta, ulepszania procesu zakupowego. 
  • Sprawdzamy, jak odwiedzający wchodzą w interakcje z witryną, znajdujemy błędy i możliwości ulepszenia witryny, poprawiające jej użyteczność i optymalizację dla wyszukiwarek (czyli SEO), aby uzyskać lepsze wyniki w wyszukiwarce (czyli pozycjonować). 

Po co zaglądamy do Google Analytics przy projektowaniu nowej strony?

Dane o odbiorcach i zaangażowaniu wykorzystujemy zwłaszcza przy przeprojektowywaniu strony: pomagają podjąć decyzje projektowe (np. na jakie urządzenia i wielkości ekranu projektować i testować stronę, media), co ulepszyć (np. jak poprawić użyteczność nawigacji), a z czego można zrezygnować (np. które strony nie cieszą się popularnością). 

Po przeprojektowaniu lub przeniesieniu strony na nową domenę monitorujemy ruch, aby mieć pewność, że wszystko poszło dobrze i sprawdzamy, jak są realizowane założone cele.

A w trakcie opieki nad stroną?

W trakcie opieki nad stroną możemy się upewnić, czy to, że strona nie działa, to mój problem z wifi czy inni też nie mogą jej otworzyć.
W każdym momencie możemy sprawdzić ruch na bieżąco lub dane historyczne.

Sprawdzamy szybkość poszczególnych stron, żeby wyłapać błędy w najwolniej ładujących się stronach.

Przeglądając raporty możemy nawet wykryć anomalie, świadczące o błędzie występującym na jednej podstronie w jednej wersji przeglądarki.

Jak zacząć monitorować stronę z Google Analytics 4?

W 2022r. Google zaczął zapowiadać użytkownikom starej usługi Universal Analytics, że będzie automatycznie zakładać usługę Google Analytics 4.

Jeśli dotychczas korzystałeś/łaś z Google Analytics w podstawowym zakresie, bez modyfikacji i własnych ustawień, to możesz poczekać na tą automatyczną instalację.

Ale analizowanie danych o ruchu ma sens wtedy, kiedy możemy je porównać w dłuższym okresie. A w takim przypadku uruchomienie usługi GA4 jest banalnie proste. Dlatego warto uruchomić je ręcznie jak najszybciej.

Korzystasz z usługi Universal Analytics z gtag?

Sprawdź, czy na swojej stronie w źródle każdej podstrony jest skrypt:

<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxxxx-x"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'UA-xxxxxxxxx-x');
</script>

W kodzie, po UA powinien być unikalny identyfikator Twojej usługi.

Jeśli korzystasz ze starszej wersji np. analytics.js, to wymaga zastąpienia go Tagiem Google (gtag.js). Znajdziesz go na swoim koncie Analytics.

Jak dodać GA4?

Zakładając, że korzystasz z usługi Universal Analytics z gtag:

  1. W Google Analytics w lewym dolnym rogu kliknij  Administracja.
  2. (jeśli masz kilka usług) W kolumnie Usługa wybierz usługę Universal Analytics, która obecnie zbiera dane o Twojej witrynie.
  3. W kolumnie Usługa kliknij Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4
  4. W sekcji Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4 kliknij Zacznij.
  5. Zaznacz opcję Włącz zbieranie danych, korzystając z istniejących tagów.
  6. Kliknij Utwórz usługę.

I już powinno działać w podstawowej konfiguracji.

Upewnij się, że dane ze strony się zbierają w GA4

  1. Wejdź na swoją stronę, w razie potrzeby wyraź zgodę na cookies dotyczące monitorowania a w Google Analytics 4
  2. wyświetl raport Czas rzeczywisty  – zobaczysz dane pochodzące z ostatnich 30 minut.
  3. Jeśli widzisz ruch, to znaczy, że usługa zbiera dane.

Zaawansowane ustawienia raportów

Zmiana okresu retencji danych

Zmień okres retencji danych, aby umożliwić dostęp do danych z 14 a nie jak domyślnie tylko z 2 miesięcy.
Pamiętaj o spełnieniu obowiązków informacyjnych zgodnie z RODO dotyczących korzystania z retencji danych przez uzupełnienie polityki prywatności i cookies.

Konwersje

Przenieś konwersje (cele) z Universal Analytics lub na nowo skonfiguruj konwersje w GA4. Sprawdź instrukcje.

Podłączenie konta Google Search Console

Połącz usługę Google Search Console z usługą GA4, żeby korzystać z raportów łączących dane z wyszukiwarki Google z danymi o ruchu i użytkownikach na stronie.

Uruchomienie Google Signals

Zanim uruchomisz Google Signals musisz potwierdzić, że przestrzegasz zasad funkcji reklamowych Google, w tym zasad dotyczących kategorii wrażliwych, że posiadasz niezbędne oświadczenia dotyczące prywatności i praw użytkowników końcowych, czyli zgody na cookies i przetwarzanie danych.

  1. Uzupełnij politykę prywatności i cookies w związku z przetwarzaniem danych.

    Korzystając z usługi Google Signals w GA4, gromadzimy różnego rodzaju dane dotyczące Twojej aktywności na naszej stronie internetowej. Te dane mogą obejmować informacje o Twoim wieku, płci, zainteresowaniach oraz sposobach interakcji z naszą witryną.
    Dane zebrane za pomocą usługi Google Signals w GA4 są wykorzystywane w celu lepszego zrozumienia naszych użytkowników i dostosowania treści i reklam do ich potrzeb. Pozwala nam to zapewnić bardziej spersonalizowane doświadczenie oraz dostarczać informacje i oferty, które mogą Cię zainteresować.
    Aby móc śledzić Twoją aktywność na naszej stronie internetowej, usługa Google Signals korzysta z identyfikatorów reklamowych. Te identyfikatory są unikalnymi numerami przypisanymi Twojemu urządzeniu, które umożliwiają nam identyfikację Twojej przeglądarki lub aplikacji.
    Pragniemy podkreślić, że wszystkie dane, które zbieramy za pomocą usługi Google Signals w GA4, są gromadzone i wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Stosujemy odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby chronić Twoje dane przed nieuprawnionym dostępem, utratą lub niezgodnym wykorzystaniem.
    Jeśli nie chcesz, aby Twoja aktywność na naszej stronie internetowej była rejestrowana przez usługę Google Signals w GA4, możesz wyłączyć śledzenie identyfikatorów reklamowych w ustawieniach swojej przeglądarki lub urządzenia.
    Pamiętaj, że usługa Google Signals w GA4 korzysta z usług Google, które mają swoje własne polityki prywatności. Zalecamy zapoznanie się z politykami prywatności tych usług, aby uzyskać więcej informacji na temat sposobu, w jaki są one wykorzystywane i chronione.

  2. Włącz zbieranie danych
    W GA4> Administracja>Usługa>Ustawienia danych>Gromadzenie danych włącz zbieranie danych

    Na poziomie usługi w ustawieniach danych>gromadzenie danych.

  3. Potwierdzenie spełnienia obowiązków informacyjnych i o zbieraniu zgód na cookies i przetwarzanie danych.
    Potwierdzenie spełnienia obowiązków informacyjnych i o zbieraniu zgód na cookies i przetwarzanie danych

    Dalej na poziomie usługi w ustawieniach danych>gromadzenie danych.

A co z cookies i RODO?

GA4 stawia na ochronę prywatności, ale standardowe wdrożenie nadal korzysta z cookies i jest związane z przetwarzaniem danych osobowych przez Google. Dlatego przy okazji sprawdź, jak monitorować wizyty użytkowników z Google Analytics zgodnie z RODO.

Co dalej z Universal Analytics?

1 lipca 2024 roku Google całkowicie wyłączy Universal Analytics.

Oznacza to, że dostęp do interfejsu użytkownika i API zostanie zamknięty, a wszystkie Twoje dotychczasowe dane zostaną usunięte. To ogromna strata cennych informacji o Twoich klientach i ich zachowaniach na stronie.

Nie pozwól, aby te dane poszły na marne!

Wygospodaruj chwilę i zapisz je, aby móc z nich korzystać w przyszłości.
Eksportowane dane posłużą Ci jako punkt odniesienia do porównywania wyników w czasie.
Pozwolą również obserwować rozwój firmy i oceniać efektywność działań marketingowych.

Jak zapisać dane z Universal Analytics?

To proste, ale wymaga trochę klikania.

  1. Zaloguj się do swojego konta Universal Analytics.
  2. Wybierz starą usługę (nie GA4).
  3. Ustaw zakres dat np. od najstarszych dostępnych do ostatnich dostępnych (około jesieni 2023 roku).
  4. Przejdź do raportów, które chcesz zapisać.
    Universal Analytics oferuje mnóstwo gotowych raportów.
    Pewnie nie wszystkie były uruchomione, a część z nich może być już zupełnie nieprzydatna.
    Wybierz te, które są dla Ciebie najważniejsze i najbardziej przydatne do porównywania danych.
  5. Wybierz format eksportu: xls, csv lub Google Sheets.
    Możesz też zapisać podstawowe dane w formacie PDF, ze względu na czytelność wykresów i danych liczbowych.
  6. Zapisz wybrane raporty.

Uwaga: dla dłuższych okresów raporty o użytkownikach mogą być puste. Zamiast użytkowników, jako główny wymiar nad wykresem wybierz np. sesje.

Jakie raporty warto zapisać?

Proponuję co najmniej:

  • odbiorcy > przegląd
  • źródła ruchu> co najmniej przegląd, jeśli się reklamowaliście to raporty z reklam i szczegółowe: ruch z mediów społecznościowych i refferali,
  • zachowanie > przegląd,
  • konwersje > cele > jeśli były ustawione, to tu sprawdź dla jakich celów i które raporty były dla Ciebie najważniejsze.

Nie czekaj do ostatniej chwili! Już dziś zadbaj o to, aby cenne informacje o Twoich klientach nie zniknęły bezpowrotnie.


Chcesz więcej wskazówek jak rozwijać stronę firmową, aby wspierała w sprzedaży?

Dla naszych klientów na opiece opracowujemy zalecenia jak korzystać z ciągle aktualizowanych usług Google i utrzymać stronę firmową w standardach technicznych i prawnych. Opracowujemy proste instrukcje do samodzielnego wdrożenia. 

Ty też możesz z nich korzystać!

Administratorami danych osobowych newslettera są współwłaścicielki s.c. WEBEST Danuta Stawarz, Magdalena Czekała. Kontakt w sprawie ochrony danych osobowych jest możliwy pod adresem e-mail: info@webest.pl. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Google Analytics 4 - nowe statystyki strony

subskrybuj

newsletter WEBEST

PS. Nie zapomnij kliknąć potwierdzenia zapisu w przesłanym mailu. Jeśli go nie widzisz, sprawdź zakładkę ze spamem.

Podobne wpisy