Google Analytics 4

Google Analytics 4 – nowe statystyki strony

Co zamiast Universal Analytics?

Google Analytics to darmowe oprogramowanie dostarczane przez Google do mierzenia ruchu na stronach WWW. To narzędzie zbiera dane odwiedzających witrynę i ich działań w witrynie. Następnie wizualizuje to za pomocą wykresów i tabel dzięki czemu właściciele, marketerzy i opiekunowie stron mogą analizować ruch na stronie i podejmować decyzcje biznesowe dotyczące strony internetowej i marketingu internetowego w oparciu o liczby.

Google opracowało już kilka wersji tego narzędzia. Jej trzecią wersję – Universal Analytics już wycofało. Od 1 lipca 2023 r. przestała przetwarzać nowe dane.

W zamian udostępnia nową Google Analytics 4 (w skrócie: GA4), również darmową.

Co nowego znajdziesz w Google Analytics 4?

Zmiany dotyczą zarówno sposobu pomiaru jak i prezentowania raportów. 

Model danych

W Universal Analytics dane były grupowane w sesje.
Widzieliśmy raporty dotyczące ilości sesji i interakcji w ich trakcie np. długości trwania sesji, stron w sesji, wskaźnik odrzuceń, czyli sesji z przeglądaniem tylko jednej strony w witrynie itd.

GA4 w całości opiera się na zdarzeniach, które dokładniej określają działanie podjęte przez użytkownika.
Zdarzenia są rejestrowane automatycznie.
Np. kiedy użytkownik po raz pierwszy odwiedzi Twoją witrynę, usługa odnotuje ten fakt jako zdarzenie „pierwsza wizyta”.  Przy uruchamianiu usługi domyślnie proponuje inne zaawansowane pomiary zdarzeń np. wyświetlenia lub przewijanie strony, kliknięcia w przyciski, pobrania plików i wyświetlenia filmów.

W tej usłudze można też definiować własne zdarzenia.

Raporty ułatwiające wyciąganie wniosków

Jeśli dziś założysz usługę, to odpowiesz na pytanie o to jak chcesz z niej korzystać. Na podstawie odpowiedzi w usłudze założy się odpowiedni zestaw gotowych raportów. W każdym ogólnym raporcie jest link do szczegółowych informacji.

Google ciągle rozwija usługę GA4 i dorzuca nowe raporty, jednak nadal w GA4 raportów jest dużo mniej niż w wycofanej usłudze Universal Analytics.

Więc jeśli domyślne raporty Ci nie wystarczają, to masz dwie opcje:

  • rozbudować lub filtrować istniejący raport i zapisać jako dodatkowy
  • zbudować zupełnie nowy raport z sekcji Eksplorowanie >Eksploracje

Dla ułatwienia skorzystaj z dostępnych są szablonów. A jeśli dokładnie wiesz jakie wymiary i dane chcesz obserwować, to zacznij od pustego.

Google chce dostarczać nie tylko czytelniejsze raporty, ale przede wszystkim inteligentne analizy. Do tego zaprzęga systemy uczące się, które usprawniają i upraszczają odkrywanie trendów w danych.

W GA4 można zdefiniować swoich odbiorców na podstawie identyfikatorów przesyłanych do Analytics i tworzyć grupy odbiorców obejmujące zalogowanych użytkowników.

Dane z Analytics można wysłać do BigQuery lub innego systemu, żeby móc je bezpiecznie przechowywać w chmurze, łączyć i analizować z danymi uzyskanymi z innych źródeł.

Zaangażowanie wg Google Analytics 4

W Google Analytics 3 mogliśmy sprawdzić średni czas użytkowników na stronie albo współczynnik odrzuceń. Używaliśmy tych parametrów do określania zaangażowania użytkowników.

W Google Analytics 4 pojawił się nowy, dokładniejszy wskaźnik – zaangażowanie i podaje średni czas zaangażowania.

Zaangażowanie to czas, który użytkownik spędza na Twojej stronie internetowej od jej otwarcia. Czyli jeśli użytkownik ma jeszcze otwartą stronę, ale przestaje się na niej skupiać, to Google Analytics kończy pomiar.

W gotowych i własnych raportach możemy również wykorzystać rodzaj danych: sesje z zaangażowaniem.

Kiedy GA4 uznaje sesję z zaangażowaniem?

Musi zostać spełniony jeden z poniższych warunków:

  • czas na stronie powyżej 10 sekund (można to zmienić)
  • jedno lub więcej zdarzeń konwersji
  • dwie lub więcej odsłony (zdarzenie page_view).
Współczynnik zaangażowania

to z kolei odsetek sesji z zaangażowaniem. Warto się jemu przyjrzeć przy ocenianiu skuteczności kampanii reklamowych, ruchu z wyszukiwarek, mediów społecznościowych i z linków zewnętrznych (referral).

Cele inteligentne w Google Analytics 4 dla kampanii w Google Ads

Kluczem do efektywnych kampanii reklamowych w Google Ads są dobrze skonfigurowane konwersje.

W e-commerce jako konwersję dodasz zakup.

A jakie konwersje ustawić dla stron firmowych, na których nawet nie ma formularza zamówienia?

Wykorzystaj sztuczną inteligencję wbudowaną w Google Analytics 4, która na podstawie kilkudziesięciu sygnałów sama określa cele inteligentne. Wybiera około 5% najwyżej ocenianych sesji z Google Ads, potem przekłada na ruch z innych kanałów. I można je zaimportować do Google Ads. Sprawdź pełną instrukcję uruchomienia celów inteligentnych.

Jak wykorzystujemy statystyki w WEBEST?

Google Analytics 4 - nowe statystyki strony

Przy realizacji projektów nowej strony firmowej oraz dla klientów na stałej opiece abonamentowej nad stronami na WordPress:

  • Tworzymy praktyczne strategie na podstawie danych o ruchu w witrynie.
  • Mierzymy skuteczność kampanii marketingowych i działań w mediach społecznościowych.
  • Dowiadujemy się więcej o grupie docelowej i ich potrzebach, np. które treści są najczęściej przeglądane, które wzbudzają największe zaangażowanie.
    Tą wiedzę wykorzystujesz przy podejmowaniu decyzji biznesowych co do produktów, obsługi klienta, ulepszania procesu zakupowego. 
  • Sprawdzamy, jak odwiedzający wchodzą w interakcje z witryną, znajdujemy błędy i możliwości ulepszenia witryny, poprawiające jej użyteczność i optymalizację dla wyszukiwarek (czyli SEO), aby uzyskać lepsze wyniki w wyszukiwarce (czyli pozycjonować). 

Po co zaglądamy do Google Analytics przy projektowaniu nowej strony?

Dane o odbiorcach i zaangażowaniu wykorzystujemy zwłaszcza przy przeprojektowywaniu strony: pomagają podjąć decyzje projektowe.

Jakie dane warto sprawdzić Google Analytics przed modernizacją strony firmowej?

  • na jakich urządzeniach jest więcej ruchu: mobilnych czy stacjonarnych?
  • na jakie urządzenia i wielkości ekranu projektować i testować stronę, media, a co można sobie odpuscić
  • gdzie jest największy ruch i zaangażowanie – czy tam, gdzie biznesowi zależy?
  • z czego można zrezygnować, czyli które strony nie cieszą się popularnością
  • skąd przychodzi ruch? Z którego źródła jest największe zaangażowanie? Te odpowiedzi wykorzystujemy do oszacowania jak dużo odbiorców zna markę / produkty, a ile jest zupełnie nowych, co już wiedzą, a jakich treści szukają na stronie firmowej.

Tuż po przeprojektowaniu lub przeniesieniu strony na nową domenę monitorujemy ruch, aby mieć pewność, że wszystko poszło dobrze i sprawdzamy, jak są realizowane założone cele.

A w trakcie opieki nad stroną?

Dane z Google Analytics również pomagają podjąć decyzje projektowe w związku z rozbudową witryny lub wykryć i naprawić błędy, bo w każdym momencie możemy sprawdzić ruch na bieżąco lub dane historyczne.

Przykłady? Proszę bardzo:

  • Strona nie działa lub jest podejrzenie, że długo nie działała? Zaglądam do statystyk i sprawdzam, czy faktycznie widać spadki, co oznaczałoby, że to nie pojedynczy problem, ale wiele osób lub nikt nie mógł jej otworzyć.
  • Podczas weryfikowania podstawowych wskaźników internetowych zauważam, że wyniki są słabe i wymagają poprawienia dla urządzeniach mobilnych. Ale optymalizacja jest pracochłonna = kosztowna.
    Czy inwestycja w optymalizację na pewno się zwróci?
    Żeby pomóc podjąć decyzję o optymalizacji, sprawdzam czy i które strony faktycznie często są otwierane na mobilu. Okazuje się, że są witryny, na których nawet w 90% przypadków witryna jest otwierana na smartfonach, ale i takie, gdzie w zaledwie 10%. Przy ograniczonym budżecie skupiamy się na optymalizacji dla najczęstszych przypadków użycia.
  • Podobnie przy projektowaniu nowych elementów lub naprawianiu błędów związanych z responsywnością, upewniam się, na jakich wielkościach ekranu faktycznie witryna jest najczęściej przeglądana.
  • Sprawdzam, czy ruch z wyszukiwarek jest wartościowy i jakie podjąć działania optymalizacyjne:
    • W raporcie Pozyskiwanie porównuję zaangażowanie użytkowników ze źródła Organic Search z wynikami z ruchu bezpośredniego: wg domyślnej grupy kanałów: Direct:Google Analytics 4 - nowe statystyki strony
    • Czy użytkownicy przechodzą z bloga do ofert?
  • Znajdujemy zduplikowaną podstronę. W statystykach sprawdzamy, do której odbiorcy faktycznie docierają, a którą można usunąć.
  • Przeglądając raporty możemy nawet wykryć anomalie, świadczące o błędzie występującym na jednej podstronie w jednej wersji przeglądarki.

Jak zacząć monitorować stronę z Google Analytics 4?

Uruchomienie usługi GA4 jest proste.
Jeśli wcześniej korzystałeś(-łaś) z Universal Analytics w podstawowym zakresie, bez modyfikacji i własnych ustawień, to nowa usługa mogła założyć się automatycznie.
Po założeniu i skonfigurowaniu usługi musisz ją podpiąć do swojej witryny i to już trochę więcej zachodu, bo musisz odbiorcom zapewnić mechanizm do udzielania zgody na cookies do monitorowania i spełnić obowiązki informacyjne.

Sprawdź kompletną instrukcję wdrożenia podstawowych statystyk Google Analytics.

Gotowe? Upewnij się, że dane ze strony się zbierają w GA4

  1. Wejdź na swoją stronę, w razie potrzeby wyraź zgodę na cookies dotyczące monitorowania a w Google Analytics 4
  2. wyświetl raport Czas rzeczywisty  – zobaczysz dane pochodzące z ostatnich 30 minut.
  3. Jeśli widzisz ruch, to znaczy, że usługa zbiera dane.

Zaawansowane ustawienia raportów

Zmiana okresu retencji danych

Zmień okres retencji danych, aby umożliwić dostęp do danych z 14, a nie jak domyślnie tylko z 2 miesięcy.
Pamiętaj o spełnieniu obowiązków informacyjnych zgodnie z RODO dotyczących korzystania z retencji danych przez uzupełnienie polityki prywatności i cookies.

Konwersje, czyli najważniejsze / kluczowe zdarzenia

Jedną z wprowadzanych w GA4 zmian jest nazewnictwo dotyczące konwersji.
To co Google Ads nazywa konwersjami, GA3 nazywał celami, to teraz w GA4 ustawiamy jako Najważniejsze zdarzenia. Sprawdź instrukcje.

Podłączenie konta Google Search Console

Połącz usługę Google Search Console z usługą GA4, żeby korzystać z raportów łączących dane z wyszukiwarki Google z danymi o ruchu i użytkownikach na stronie.


Chcesz więcej wskazówek jak rozwijać stronę firmową, aby wspierała w sprzedaży?

Dla naszych klientów na opiece opracowujemy zalecenia jak korzystać z ciągle aktualizowanych usług Google i utrzymać stronę firmową w standardach technicznych i prawnych. Opracowujemy proste instrukcje do samodzielnego wdrożenia. 

Ty też możesz z nich korzystać!

Administratorami danych osobowych newslettera są współwłaścicielki s.c. WEBEST Danuta Stawarz, Magdalena Czekała. Kontakt w sprawie ochrony danych osobowych jest możliwy pod adresem e-mail: info@webest.pl. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Google Analytics 4 - nowe statystyki strony

subskrybuj

newsletter WEBEST

PS. Nie zapomnij kliknąć potwierdzenia zapisu w przesłanym mailu. Jeśli go nie widzisz, sprawdź zakładkę ze spamem.

Podobne wpisy