Exit

Google Analytics to darmowe oprogramowanie dostarczane przez Google do mierzenia ruchu na stronach WWW. To narzędzie zbiera dane dotyczące witryny i odwiedzających. Następnie wizualizuje to za pomocą wykresów, dzięki czemu właściciele, marketerzy i opiekunowie stron mogą zobaczyć, jak działa witryna.

Google opracowało już kilka wersji tego narzędzia. Jej trzecią wersję – Universal Analytics wycofuje.
Już 1 lipca 2023 r. przestanie przetwarzać nowe dane.

W zamian udostępnia nową Google Analytics 4 (w skrócie: GA4), również darmową.

Co nowego znajdziesz w Google Analytics 4?

Zmiany dotyczą zarówno sposobu pomiaru jak i prezentowania raportów. 

Raportowanie z różnych urządzeń, stron i aplikacji 

GA4 da radę zidentyfikować pojedynczego użytkownika i mierzyć jego zachowanie nawet, gdy przełącza się pomiędzy smartfonem a laptopem lub aplikacją a stroną internetową. W ten sposób może monitorować użytkowników zalogowanych w Google lub na stronie/aplikacji. Możemy potem przeglądać raporty z kluczowymi statystkami z inteligentnie połączonych wszystkich strumieni danych.

Model danych

W Universal Analytics dane grupowane są w sesje.
Widzimy raporty dotyczące ilości sesji i interakcji w ich trakcie np. długości trwania sesji, stron w sesji, wskaźnik odrzuceń, czyli sesji z przeglądaniem tylko jednej strony w witrynie itd. W tej usłudze można definiować własne zdarzenia.

GA4 w całości opiera się na zdarzeniach, które dokładniej określają działanie podjęte przez użytkownika. Są rejestrowane automatycznie. Np. kiedy użytkownik po raz pierwszy odwiedzi Twoją witrynę, usługa odnotuje ten fakt jako zdarzenie „pierwsza wizyta”.  Przy uruchamianiu usługi domyślnie proponuje inne zaawansowane pomiary zdarzeń np. wyświetlenia lub przewijanie strony, kliknięcia w przyciski, pobrania plików i wyświetlenia filmów.

Raporty ułatwiające wyciąganie wniosków

Na pierwszy rzut oka w GA4 raportów jest mniej. Jednak w każdym ogólnym raporcie jest link do szczegółowych informacji.

A jeśli to za mało, to można personalizować raporty korzystając z sekcji Eksploracje. Dostępne są szablony, a jeśli dokładnie wiesz jakie wymiary i dane chcesz obserwować to możesz je łatwo przeciągnąć i utworzyć własny raport.

Google chce dostarczać nie tylko czytelniejsze raporty, ale przede wszystkim inteligentne analizy. Do tego zaprzęga systemy uczące się, które usprawniają i upraszczają odkrywanie trendów w danych.

W GA4 można zdefiniować swoich odbiorców na podstawie identyfikatorów przesyłanych do Analytics i tworzyć grupy odbiorców obejmujące zalogowanych użytkowników.

Dane z Analytics można wysłać do BigQuery lub innego systemu, żeby móc je bezpiecznie przechowywać w chmurze, łączyć i analizować z danymi uzyskanymi z innych źródeł.

Jak wykorzystujemy statystyki w WEBEST?

Przy realizacji projektów nowej strony firmowej oraz dla klientów na stałej opiece abonamentowej nad stronami na WordPress:

  • Tworzymy praktyczne strategie na podstawie informacji, które w innym przypadku nie byłyby dostępne.
  • Mierzymy skuteczność kampanii marketingowych i działań w mediach społecznościowych.
  • Dowiadujemy się więcej o grupie docelowej i ich potrzebach, np. które treści są najczęściej przeglądane, które wzbudzają największe zaangażowanie.
    Tą wiedzę wykorzystujemy przy podejmowaniu decyzji biznesowych co do produktów, obsługi klienta, ulepszania procesu zakupowego. 
  • Sprawdzamy, jak odwiedzający wchodzą w interakcje z witryną, znajdujemy błędy i możliwości ulepszenia witryny, poprawiające jej użyteczność i optymalizację dla wyszukiwarek (czyli SEO), aby uzyskać lepsze wyniki w wyszukiwarce (czyli pozycjonować). 

Po co zaglądamy do Google Analytics przy projektowaniu nowej strony?

Dane o odbiorcach i zaangażowaniu wykorzystujemy zwłaszcza przy przeprojektowywaniu strony: pomagają podjąć decyzje na czym warto się skupić (np. na jakie urządzenia i wielkości ekranu projektować i testować stronę), co ulepszyć (np. jak poprawić użyteczność nawigacji), a z czego można zrezygnować (np. które strony nie cieszą się popularnością). 

Po przeprojektowaniu lub przeniesieniu strony na nową domenę monitorujemy ruch, aby mieć pewność, że wszystko poszło dobrze i sprawdzamy, jak są realizowane założone cele.

A w trakcie opieki nad stroną?

W trakcie opieki nad stroną możemy się upewnić, czy to, że strona nie działa, to mój problem z wifi czy inni też nie mogą jej otworzyć…?
W każdym momencie możemy sprawdzić ruch na bieżąco lub dane historyczne.
Przeglądając raporty możemy nawet wykryć anomalie, świadczące o błędzie występującym na jednej podstronie w jednej wersji przeglądarki.

Jak zacząć monitorować stronę z Google Analytics 4?

GA4 jest jeszcze intensywnie rozwijane, ale analizowanie danych o ruchu ma sens wtedy, kiedy możemy je porównać w dłuższym okresie. 

Dlatego jeśli dzisiaj korzystasz tylko z Universal Analytics, uruchom GA4 jak najszybciej.

Najpierw sprawdź, co już masz.

Korzystasz z usługi Universal Analytics z gtag?

Sprawdź, czy na swojej stronie w źródle każdej podstrony jest skrypt:

<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxxxx-x"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'UA-xxxxxxxxx-x');
</script>

W kodzie, po UA powinien być unikalny identyfikator Twojej usługi.

Jak dodać GA4?

Zakładając, że korzystasz z usługi Universal Analytics z gtag:

  1. W Google Analytics w lewym dolnym rogu kliknij  Administracja.
  2. (jeśli masz kilka usług) W kolumnie Usługa wybierz usługę Universal Analytics, która obecnie zbiera dane o Twojej witrynie.
  3. W kolumnie Usługa kliknij Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4
  4. W sekcji Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4 kliknij Zacznij.
  5. Zaznacz opcję Włącz zbieranie danych, korzystając z istniejących tagów.
  6. Kliknij Utwórz usługę.

I już powinno działać.

Upewnij się, że dane ze strony się zbierają w GA4

  1. Wejdź na swoją stronę, w razie potrzeby wyraź zgodę na cookies dotyczące monitorowania a w Google Analytics 4
  2. wyświetl raport Czas rzeczywisty  – zobaczysz dane pochodzące z ostatnich 30 minut.
  3. Jeśli widzisz ruch, to znaczy, że usługa zbiera dane.

Zaawansowane ustawienia raportów

  1. Przenieś konwersje (cele) z Universal Analytics lub na nowo skonfiguruj konwersje w GA4. Sprawdź instrukcje.
  2. Przełącz połączenie z Search Console z usługą Universal Analytics na GA4.

A co z cookies i RODO?

GA4 stawia na ochronę prywatności, ale standardowe wdrożenie nadal korzysta z cookies i jest związane z przetwarzaniem danych osobowych przez Google. Dlatego przy okazji sprawdź, jak monitorować wizyty użytkowników z Google Analytics zgodnie z RODO.

Co dalej z Universal Analytics?

Po zakończeniu zbierania danych w Universal Analytics będą jeszcze przez jakiś czas dostępne raporty z historycznymi danymi. Zaplanuj na końcówkę 2023 roku ich eksport, żeby móc w razie potrzeby do nich wrócić.


Chcesz więcej wskazówek jak rozwijać stronę firmową, aby wspierała w sprzedaży?

Dla naszych klientów na opiece opracowujemy zalecenia jak korzystać z ciągle aktualizowanych usług Google i utrzymać stronę firmową w standardach technicznych i prawnych. Opracowujemy proste instrukcje do samodzielnego wdrożenia. 

Ty też możesz z nich korzystać!

Subskrybuj Newsletter WEBEST.

Administratorami danych osobowych newslettera są współwłaścicielki s.c. WEBEST Danuta Stawarz, Magdalena Czekała. Kontakt w sprawie ochrony danych osobowych jest możliwy pod adresem e-mail: info@webest.pl. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

PS. Nie zapomnij kliknąć potwierdzenia zapisu w przesłanym mailu. Jeśli go nie widzisz, sprawdź zakładkę ze spamem.

Autorem tej porcji wiedzy i inspiracji jest

Szukam rozwiązań, projektuję i analizuję, aby tworzyć i rozwijać strony firmowe, które będą solidnym fundamentem marketingu online. Znajdź mnie na LinkedIn.

Close
Go top