Exit

Masz już swoją stronę i chcesz wiedzieć, czy ktoś na nią zagląda. Chcesz mieć dostęp do statystyk serwisu, żeby móc ocenić efektywność strony i działań marketingowych, aby podejmować lepsze decyzje biznesowe.

W tym artykule dowiesz się

Jak zainstalować statystyki od Google i to w sposób zgodny z RODO i innymi przepisami prawnymi, które mogą Cię obowiązywać w przypadku korzystania z nich, ze względu na korzystanie z cookies, a i nawet przetwarzanie danych osobowych.

Statystyki Google Analytics to najpopularniejsze, darmowe narzędzie do pomiaru i analizy ruchu na stronie.

Żeby z niego korzystać, potrzebujesz konta w Google, konta w tej usłudze, następnie wgrać kod do śledzenia do swojej strony i spełnić obowiązki informacyjne związane z tym, że narzędzie będzie użytkownikom zapisywać cookies.

Oto procedura, według której możesz założyć statystyki na swojej stronie i spełnić obowiązki, jakie nakłada ustawa RODO o ochronie danych osobowych oraz Ustawa o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną (UŚDE), która reguluje sposób korzystania z plików cookies.

Google często zmienia swoje narzędzia, dlatego w kilku miejscach są odesłania do ich instrukcji, bo są większe szanse, że będą aktualne:)

Procedura wdrożenia podstawowych statystyk Google do strony www

RODO proof!!!

  1. Jeśli nie masz jeszcze konta w google, załóż je (pomoc https://support.google.com/accounts/answer/27441?hl=pl)
  2. Zaloguj się w Google Analytics https://google.com/analytics. Jeśli nie masz jeszcze konta w załóż je (Start for free).
  3. Dla swojej strony skonfiguruj usługę https://support.google.com/analytics/answer/1042508
  4. W Konta > Ustawienia konta potwierdź “Aneks o przetwarzaniu danych” (Data Processing Amendment)
  5. Znajdź identyfikator Kod śledzenia. Tu instrukcja gdzie go szukać: https://support.google.com/analytics/answer/1008080
  6. Aby monitorować statystyki zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną i zgodnie z RODO, ale BEZ konieczności klikania w zgody przez odwiedzających stronę – włącz anonimizację IP. W tym celu w kodzie śledzenia znajdź linijkę:

    gtag('config', 'UA-XXXXXXX-YY');

    gdzie UA to identyfikator Twojej usługi i dopisz do niej po przecinku to, co w nawiasie klamrowym tak, żeby to razem wyglądało tak:

    gtag('config','UA-XXXXXXX-YY', { 'anonymize_ip': true});

  7. Umieść kod śledzenia na swojej stronie na jeden z poniższych sposobów:
    1. Wyślij kod śledzenia do WEBEST lub do swojego webmastera i poproś o wstawienie.
    2. Jeśli używasz Wordpressa to masz kilka opcji:
      • Sprawdź, czy motyw umożliwia wstawienie kodu java script tak, aby móc wkleić cały kod śledzenia (a nie tylko identyfikatora). Jeśli nie, to możesz też do tego użyć wtyczki do dodania kodu javascript do nagłówka (headers), np. Insert Headers and Footers
      • Jeśli wolisz dodać kod ręcznie, to najlepiej wstawić funkcję z akcją dodającą skrypt do sekcji HEAD w pliku functions.php motywu potomnego lub modyfikację pliku header.php w motywie potomnym.
  8. Sprawdź czy działa: 
    1. Wejdź do https://google.com/analytics upewnij się, że jesteś na statystykach swojej strony: w lewym górnym rogu jest podany adres aktualnie raportowanej strony  (jeśli masz już kilka kont, to możesz się przełączać):
    2. W menu po lewej kliknij w raport Czas rzeczywisty > Przegląd
    3. Wejdź na swoją stronę www
    4. Wróć do Analyticsa i zobacz, czy na wykresie pojawi się przesuwający się słupek z odnotowaną Twoją wizytą.
    5. Jeśli nic nie widzisz, upewnij się, że kod śledzenia znajduje się bezpośrednio za tagiem <head> na każdej stronie witryny: wejdź na swoją stronę i wyświetl jej źródło (w Windows wybierz opcję prawym przyciskiem myszy).
  9. Spełnij obowiązek informacyjny o stosowaniu cookies warstwowo:
    1. Najpierw komunikuj, że używasz cookies do monitorowania statystyk.
      W Wordpressie zainstaluj i skonfiguruj wtyczkę Cookie Notice by dFactory. Wyświetli on box z info o cookies na każdej stronie. Przycisk do wyłączenia boxu z informacją ma służyć do zamykania, więc można go nazwać “Zamknij”.
    2. Jeśli strona będzie używana w kilku wersjach językowych, to w konfiguracji wtyczki teksty należy wpisać w języku w jakim jest motyw (najczęściej po angielsku), a tłumaczenie na pl i inne języki wykonaj osobno. Jeśli korzystasz z WPML, to przetłumacz przez moduł Tłumaczenie wyrażeń > Kontekst=Cookie Notice (nie plugin cookie-notice!!!)
    3. Założ stronę polityki prywatności i cookies lub zaktualizuj jej treść. Upewnij się, że zawiera elementy wymagane w ustawie RODO  art. 13 ust. 1 i 2 i prawa telekomunikacyjnego, t.j. m.in. tożsamość administratora, czyli właściciela strony, że Twoja strona zapisuje cookies przez narzędzie Google Analytics zapewniane przez Google Ireland Limited („Google”), Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Irlandia w celu monitorowania statystyk odwiedzających serwis na podstawie RODO art. 6 ust. 1 lit. f) – prawnie uzasadnionego interesu polegającym na tworzeniu statystyk i ich analizie w celu optymalizacji strony internetowej.
    4. Dodaj link do strony Polityki Prywatności i Cookies w boksie z info o cookies i najlepiej w stopce, w menu na samym dole strony.

Statystyki szczegółowe,

Uwaga: mogą wymagać zgody użytkownika

Taką minimalną konfigurację statystyk możesz uzupełnić o mierzenie konwersji, pobrań plików,  segmentacje, wykluczenia, łączenie danych, filtrowania, statystyki e-commerce, dane demograficzne itp. itd.
Takie dodatkowe raporty mogą wymagać pobierania zgody użytkownika zgodnej z wymaganiami RODO. Wtedy trzeba zupełnie inaczej implementować kod statystyk do strony, tak, aby był stosowany dopiero po udzieleniu zgody przez odwiedzającego stronę!

Podstawowe statystyki prosto z serwera

Niezależnie od tego, czy zainstalujesz statystyki Google Analytics lub inne, jeśli masz stronę na osobnym koncie hostingowym (czyli gdzieś masz wykupioną usługę serwera, hostingu) to jest duże prawdopodobieństwo, że hostingodawca już też zapewnia Ci dostęp do podstawowych statystyk.

Wystarczy, że zalogujesz się na swoje konto hostingowe i znajdziesz dostęp do statystyk.

Prawnie – jeśli masz dostęp do takich statystyk bez ich samodzielnego uruchamiania, a w monitorowanych danych mogą się znaleźć dane osobowe, to uznałabym, że administratorem tych danych jest hostingodawca, a Ty jako wynajmujący miejsce na serwerze jesteś odbiorcą tych danych.

W związku z tym:

  1. Z hostingodawcą zawrzyj umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych (możesz to zrobić jeśli na serwerze umieszczasz inne dane osobowe np. nazwiska pracowników, niezależnie czy używasz statystyk czy nie).
  2. W Polityce Prywatności spełnij obowiązki informacyjne zgodnie z RODO art.14, jeśli przetwarzasz jakieś dane osobowe z tych statystyk.

Jak pozycjonuje się moja strona w Google i na jakie słowa kluczowe ludzie znajdują moją stronę?

Dowiedz się u źródła

Google Search Console – podaje informacje o wyszukiwaniu Twojej strony. Można je za darmo uruchomić i połączyć z kontem Google Analytics.

Potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu statystyk?

Close
Go top