Search Console - zobacz jak Google widzi Twoją stronę

Google Search Console

Google Search Console to bezpłatne narzędzie od Google, które pomaga samodzielnie monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Do czego jeszcze przydaje się Google Search Console? Jak samodzielnie zacząć korzystać z google search console? A jak sprawdzić, czy ruch z wyszukiwarek jest wartościowy? Zakres wsparcia w pracy z narzędziem.

Google Search Console to bezpłatne narzędzie od Google, które pomaga samodzielnie monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Do czego przydaje się Google Search Console?

Poprzez Search Console możesz upewnić się, jak Google ocenia Twoją stronę WWW i sprawdzić, jak do Twojej strony docierają internauci:

  • sprawdź po jakich hasłach strona jest wyszukiwana i z których zapytań użytkownicy wchodzą na stronę, czyli które słowa kluczowe są najskuteczniejsze dla pozyskania ruchu
  • sprawdź na jakich pozycjach wyświetla się Twój serwis
  • poproś o przeindeksowanie po wykonaniu grubszych zmian na stronach i zgłaszaj nowe strony,
  • monitoruj, czy Google widzi te strony, które chcesz żeby były wyszukiwane, zareaguj w razie problemów;
  • monitoruj, jak Google ocenia użyteczność strony,
  • monitoruj, jak Google ocenia bezpieczeństwo strony,
  • zgłoś mapę serwisu,
  • przeanalizuj wewnętrzne i zewnętrzne linki do strony,
  • monitoruj powiadomienia od Google w przypadku problemów z zawirusowaniem strony lub karami za nieuczciwe pozycjonowanie;
  • wykorzystaj wskazówki do pozycjonowania przesyłane od Google na podstawie analizy Twojej strony.

Jak samodzielnie zacząć korzystać z Google Search Console?

Google Search Console jest darmowym narzędziem. Zanim zaczniesz z niego korzystać, będziesz potrzebować aktywnego konta Google (z którego możesz korzystać również w innych usługach Googlowych np. Google Analytics, w poczcie, kalendarzu, etc.).
Wejdź w Google Search Console  i dodaj usługę, czyli w Twoim przypadku adres strony, którą chcesz monitorować.

Google nie pozwala założyć usługi byle komu. Upewnia się, czy jesteś właścicielem domeny lub zarządzasz serwisem.

Jest kilka opcji weryfikacji. Podaję szczegółowo domyślną, a poniżej link do instrukcji z innymi metodami.

Weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS

To pierwsza z brzegu domyślna opcja weryfikacji domeny przez DNS.

Google Search Console

Pokażę dokładnie jak zweryfikować własność domeny za pomocą rekordu TXT, jeśli masz hosting w cyber_folks:

  1. Zacznij od https://search.google.com/search-console/

    W razie potrzeby zaloguj się w Google.

  2. Dodaj usługę. Wybierz typ usługi: Domena

    Google Search Console

    Podaj domenę lub subdomenę, czyli twojadomena.pl lub blog.twojadomena.pl. Kliknij Dalej.

  3. Skopiuj rekord TXT.

    W okienku „Weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS” będzie podany do skopiowania rekord TXT zaczynający się od google-site-verification=…

  4. cyberfolks.pl zaloguj się w Panel Admin_

  5. Kliknij w nazwę domeny.

  6. Wejdź w Edycja strefy DNS

    Edycja strefy DNS w cyberfolks

    Link znajdziesz pod „Ustawienia zaawansowane”.

  7. Dodaj rekord domeny

    Google Search Console

    Na dole strony „Edycja strefy DNS” jest kilka formularzy.
    W tym dotyczącym rekordu TXT:
    1. W pierwszym polu podaj nazwę domeny i na końcu dopisz kropkę, czyli np. twojadomena.pl.
    2. w wartości rekordu wklej skopiowany z GSC rekord TXT.
    3. Kliknij „Dodaj+”

  8. Weryfikuj w GSC.

    Przejdź z powrotem do GSC i kliknij Weryfikuj. Po tym najpewniej wyskoczy Ci błąd. Ale na razie się tym nie przejmuj. DNSy potrzebują trochę czasu na rozpropagowanie. Jak już się rozpropagują to w GSC zobaczysz, że usługa jest zweryfikowana.

Weryfikowanie własności domeny za pomocą innych metod

W razie potrzeby z założeniem konta lub weryfikacją skorzystaj ze szczegółowych wskazówek np. w tym szczegółówym poradniku dot. uruchomienia i konfiguracji usługi w GSC.

Co po zweryfikowaniu własności przez Google?

Google rozpocznie sprawdzać serwis i zbierać dane.
Będziesz mieć do nich dostęp dopiero po kilku dniach (chyba, że ktoś wcześniej zakładał konto dla tej domeny i dane są już dostępne).
Dostaniesz też od Google propozycje ulepszeń dla swojego serwisu.

Jak sprawdzić, czy ruch z wyszukiwarek jest wartościowy?

Podłącz dane z Google Search Console z kontem Google Analytics. Jeśli z nich jeszcze nie korzystasz, to tu znajdziesz instrukcję krok-po-kroku do wdrożenia podstawowych statystyk.

Chcesz więcej takich przydatnych wskazówek?

Subskrybuj newsletter WEBESTśledź nasze wpisy na Facebooku.

Zakres pomocy w pracy z GSC

Standardowo korzystamy z Google Search Console po opublikowaniu nowej strony, aby ją zgłosić Googlom i upewnić się, że internauci docierają do niej bez przeszkód.

Dla serwisów na stałej opiece abonamentowej

  1. Na bieżąco monitorujemy zgłoszenia z Google Search Console i rozwiązujemy problemy, żeby mieć pewność, że najpopularniejsza wyszukiwarka, czyli Google nie widzi problemów z dostępnością, jakością albo bezpieczeństwem strony.
  2. Opracowujemy wnioski o pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, byś mógł podejmować ważne decyzje biznesowe w zakresie wykorzystania firmowej witryny.

Masz jeszcze jakieś pytania dotyczące monitorowania widoczności Twojej witryny w Google? Zapytaj!

Podobne wpisy