Opieka nad stroną na WordPress

FAQ / najczęściej zadawane pytania

Najczęściej zadawane pytania dotyczące

elementów podstawowych

w ramach WEBESTowej opieki abonamentowej

Co to jest “malware”?

Malware to wszelkie złośliwe oprogramowanie: wirusy, robaki, spyware, adware, keyloggery, rootkity, ransomware, trojany itd. Mogą uszkodzić Twój serwis. Mogą wprowadzić w błąd lub Twoich użytkowników lub wywołać u nich inne szkody. Jeśli Google zauważy atak malware, to usunie Twój serwis z wyszukiwarki.

Co oznacza “Monitorowanie, czy są aktualizacje płatnych dodatków”?

W Twoim serwisie są płatne dodatki (wtyczki lub motyw), które są dostarczane przez strony trzecie, które wymagają ręcznych działań. W ramach opieki ręcznie pobieramy aktualizację ze strony twórcy i wgrywamy do Twojego serwisu.

Co to jest “Google Search Console”?

Google Search Console to bezpłatne narzędzie od Google, które pomaga monitorować i dbać o pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Wiecej o GSC więcej w bazie wiedzy WEBEST.

Dlaczego należy monitorować zgłoszenia z Google Analytics, Google Maps lub z Facebooka?

Usługi są rozwijane, a ich autorzy od czasu do czasu monitują o zmianach. W ramach opieki monitorujemy te powiadomienia i reagujemy np. wdrażamy lub rekomendujemy dla Ciebie najodpowiedniejsze zmiany, dzięki czemu możesz mieć pewność, że usługa działa poprawnie i korzystasz z niej zgodnie z umową zawartą z ich twórcą oraz z wymogami prawnymi.

Dlaczego trzeba monitorować wykonywanie kopii zapasowej na zewnętrznym serwerze?

W ramach opieki konfigurujemy automatyczne wykonywanie kopii zapasowej. Jednak automaty czasem się zacinają. Trzymamy rękę na pulsie i w razie problemów reagujemy.

Co oznacza: “Zarządzanie kluczem API” i “płatnościami za usługę”?

Dla Twojego serwisu założyliśmy usługę Google, która umożliwia na jej darmowe korzystanie (do 1 mln wyświetleń). W ramach opieki podpinamy naszą kartę płatniczą i reagujemy na monity z tej usługi.

Na czym polega wsparcie przy aktualizacji oprogramowania serwera (PHP)?

Twoja strona wymaga aktualnego oprogramowania na serwerze, a konkretnie języka PHP.  Firma hostingowa  w ramach usługi zarządzanego hostingu aktualizuje małe wersje tego języka na przykład z wersji 8.1.10 do wersji 8.1.11. Te małe aktualizacje nie powinny mieć żadnego wpływu na Twój serwis. Hosting udostępnia również duże aktualizacje, które pojawiają się zwykle co roku, na przykład z wersji 8.0 do wersji 8.1. Te aktualizacje bywają problematyczne i dlatego wymagają ręcznego przełączenia i przetestowania. W ramach opieki  pilnujemy terminów aktualizacji i testujemy.

Do czego służą zadania testowe?

W ramach opieki testujemy twój serwis, aby upewnić się, że działają wszystkie funkcjonalności, strona wyświetla się poprawnie na różnych urządzeniach, jest zabezpieczona, dostępna i zoptymalizowana dla Google.
Korzystamy przy tym z zadań testowych, które są naszym autorskim narzędziem i służą jako checklista zadań przy aktualizacjach i rocznych przeglądach oraz po wykonaniu zmian w serwisie, do planowania pracy, jako specyfikacja serwisu, udokumentowana historia wyników testów i przechowywania linków do print screenów serwisu.
Masz do tego arkusza dostęp i przekazujemy Ci go jako raport wyników testowania.

Co to są płatne dodatki na mojej stronie?

Mogą to być wtyczki, które zapewniają dodatkową funkcjonalność lub motyw.

Do czego potrzebny jest WPML?

Jest to wtyczka do tworzenia dodatkowych wersji językowych.

Do czego potrzebny jest ACF PRO?

Jest to wtyczka, która umożliwia korzystanie z niestandardowych rozwiązań. Szczegóły wykorzystania wtyczki są opisane w zadaniach testowych dla Twojego serwisu.

Po co mi SSL?

SSL to podstawowe narzędzie do zabezpieczania przesyłu danych w Internecie przez szyfrowanie.  Na infografice o SSL w bazie wiedzy WEBEST pokazujemy jak działa.

Dlaczego muszę odnawiać SSL?

SSL to usługa z określonym terminem ważności. Może wymagać ręcznych działań dla jej odnowienia.

Do czego potrzebny jest audyt bezpieczeństwa i aktualizacja zabezpieczeń?

WordPress i dodatki do niego jak każde popularne oprogramowanie są narażone na złośliwe ataki. Hakerzy zmieniają taktyki. Ponadto serwisy na WordPress korzystają z oprogramowania różnych twórców.  Weryfikujemy, czy można liczyć na ich wsparcie w razie wykrycia błędów.

Czym różni się audyt bezpieczeństwa od aktualizacji zabezpieczeń?

Podczas audytu bezpieczeństwa sprawdzamy czy WordPress, motyw, wtyczki i oprogramowanie serwera (PHP) są zaktualizowane, czy są usunięte zbędne wtyczki, weryfikujemy założone konta i role użytkowników, czy SSL jest poprawny, czy kopia zapasowa tworzy się wg harmonogramu oraz czy są wdrożone nasze dodatkowe zabezpieczenia.
Nie ingerujemy bezpośrednio w rozwiązania firm trzecich. Jeśli jednak wykryjemy w nich podatności, to szukamy rozwiązania: najczęściej aktualizację do wersji z zabezpieczeniem (dostarczonym przez autora rozwiazania), ewentualnie wdrożenie bezpiecznego zamiennika.
Hakerzy opracowują coraz to nowsze metody na włamania. Twórcy oprogramowania odpowiadają na to coraz to nowszymi zabezpieczeniami. W związku z tym aktualizujemy nasz autorski zestaw zabezpieczeń, tak, żeby z minimalizować ryzyko włamania i nie dublować ich z zabezpieczeniami wprowadzonymi w nowszych wersjach oprogramowania.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące

elementów dodatkowych

w ramach WEBESTowej opieki abonamentowej

Dlaczego warto monitorować podstawowe wskaźniki internetowe wg Google (PageSpeed Insights)?

Twoja strona często jest aktualizowana. W ramach opieki upewniamy się, że aktualizacje nie doprowadziły do słabych wyników użyteczności i szybkości strony wg Google (PageSpeed Insights), które oznaczają, że użytkownicy muszą długo czekać na załadowanie się strony (lub sfrustrowani rezygnują z jej przeglądania), a także do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Dlaczego warto monitorować usuwane z serwisu strony i dodawać przekierowania?

W Twoim serwisie często są usuwane podstrony. Użytkownicy mogą nadal na nie trafiać np. z wyszukiwarki Google lub z innych miejsc, np. jeśli link do usuniętej podstrony był opublikowany gdzie indziej. W ramach opieki dodajemy przekierowania z usuwanej tak, żeby użytkownicy trafiali na stronę, która zawiera podobne treści, zamiast na stronę błędu (404). Ponadto dodajemy te przekierowania w taki sposób, żeby wyszukiwarki przekazały moc poprzedniego linku na ten nowy, dzięki czemu zachowuje się moc pozycjonowania w wyszukiwarce.

Dlaczego warto monitorować i naprawiać błędne, nieaktualne linki na mojej stronie?

W Twoim serwisie jest sporo linków, też prowadzących do serwisów zewnętrznych. W ramach opieki  upewniamy się czy wszystkie działają,  żeby twoja strona była użyteczna i nie wyprowadzała użytkowników w pole.

W jaki sposób będziecie monitorować ciągłość działania mojej strony?

Po pierwsze ustawiamy automat który przez cały dzień sprawdza, czy twoja strona działa. Jeśli wykryje przerwę w działaniu, to przesyła nam powiadomienie. Wtedy weryfikujemy to zgłoszenie i reagujemy w razie potrzeby.

Dlaczego trzeba aktualizować deklarację dostępności, która jest na mojej stronie?

Ponieważ Twojego serwisu dotyczy Art. 11.  z Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych [Terminy przeglądu i aktualizacji deklaracji dostępności], który brzmi:
Podmioty publiczne dokonują przeglądu i aktualizacji deklaracji dostępności do dnia 31 marca każdego roku oraz niezwłocznie w każdym przypadku, gdy strona internetowa lub aplikacja mobilna podlega zmianom mogącym mieć wpływ na jej dostępność cyfrową.