Exit

Optymalizowanie użyteczności serwisu to zawsze był dobry sposób na zwiększenie zaufania i lojalności klientów.

Teraz i Google chce wyróżniać te strony, które są atrakcyjne dla użytkowników. Już dzisiaj daje nam metryki i narzędzia do mierzenia ocenianych parametrów i wskazówki do poprawy.

Core web vitals a SEO

Dotychczas SEO, czyli optymalizacja stron WWW do pozycjonowania w Google polegała na publikowaniu w internecie wartościowych treści, czyli takich, które są poszukiwane przez użytkowników treści w taki sposób, żeby roboty mogły do nich dotrzeć i indeksować.

I to się nie zmieni.

Użyteczność jako czynnik rankingowy

Jednak od tego roku (2021) dodatkowym czynnikiem rankingowym ma być użyteczność, a dokładniej kilka precyzyjnie określonych metryk.

Co Google bierze pod uwagę oceniając użyteczność strony?

  • Szybkość ładowania stron przez tzw. parametry Core Web Vitals.
  • Dostosowanie pod kątem urządzeń mobilnych
  • Bezpieczeństwo: stosowanie certyfikatu SSL (czyli udostępnianie stron przez https), weryfikuje serwis pod kątem obecności złośliwego oprogramowania – malware, wyłudzania informacji, wprowadzania w błąd, rozpowszechniania złośliwego i niechcianego oprogramowania.
  • Uciążliwe reklamy pełnoekranowe.

Core web vitals – co to jest?

Szybkość będzie mierzona bezpośrednio przy faktycznych odwiedzinach użytkowników witryny.

Osobno dla użytkowników korzystających z desktopów, a osobno z urządzeń mobilnych.

Co brać pod uwagę: wyniki dla mobile czy dla desktop?

urządzenie mobilne

Jako czynnik rankingowy będzie brany pod uwagę czas wgrywania witryny odwiedzających witrynę ze smartfonów.

Więc jeśli większość odwiedzających Twój serwis korzysta z wolnego internetu na słabych smartfonach, to dla dobrej oceny trzeba będzie zrezygnować z wodotrysków i mocno zoptymalizować to, co zostanie.

Ocena szybkości będzie wystawiana na podstawie danych z ostatnich 28 dni.

W związku z tym po optymalizacji strony poprawa wyników będzie widoczna najwcześniej po 3 tygodniach.

Jeśli przyszedł Ci do głowy pomysł, żeby na mobilu dać okrojoną, ale za to szybką wersję, to weź pod uwagę, że Googlebot na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google używa mobilnej wersji strony. Robi tak dlatego, że obecnie większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki na smartfonach.

Kiedy aktualizacja silnika Google wejdzie w życie?

Aktualizacja silnika wyszukiwarki polegająca na uwzględnianiu wyglądu i działania stron rozpoczęła się 16 czerwca 2021 i ma zakończyć się w sierpniu. W międzyczasie te czynniki jeszcze nie mają być w pełni brane pod uwagę.

Raport core web vitals

Jak sprawdzić, czy witryna jest pozytywnie oceniana przez Google?

Aby zobaczyć, czy i jak Google ocenia całą witrynę należy zajrzeć do Google Search Console.

Przykładowe raporty core web vitals

Raport WCV z bardzo dobrymi wynikami
Jeśli w raporcie Core Web Vitals wszystkie strony są oznaczone na zielono, bez żółtych i czerwonych wyników,  to masz pewność, że dla większości użytkowników strona otworzyła się szybko i że Google pozytywnie ocenia szybkość witryny.
Raport WCV ze słabymi wynikami
Jeśli w raporcie Core Web Vitals większość stron jest ozaczonych na czerwono,  to odczytaj to jako sygnał od Google, że warto popracować nad optymalizacją szybkości działania strony.

A gdy jeszcze nie ma danych w raporcie core web vitals?

Core web vitals a SEO


Jeśli raport dla całego serwisu jeszcze jest niedostępny, samodzielnie zweryfikuj szybkość pojedynczych stron. Taką weryfikację Core Web Vitals dla pojedynczych podstron można przeprowadzić w narzędziu PageSpeed Insights.

W tym narzędziu sprawdź przede wszystkim stronę startową. Ponadto te strony, które są najczęściej odwiedzane przez użytkowników.

Raport użyteczności

Core web vitals a SEO

Również w Google Search Console udostępniany jest nowy raport obejmujący wszystkie parametry użyteczności w całej witrynie.

W nim upewnij się, że wszystkie strony serwisu są dostosowane do urządzeń mobilnych i monitoruj, czy Google nie wychwyci nowych błędów. 

Również tam na bieżąco sprawdzisz, czy Google nie widzi zagrożeń bezpieczeństwa w serwisie.

Upewnij się, że serwis jest dostępny tylko z użyciem certyfikatu SSL (z https).

Raport na temat widoczności reklam na komórkach

Jeśli stosujesz popupy, reklamy lub uruchamiasz multimedia z dźwiękiem, to upewnij się, że Google nie widzi problemów z użytecznością. Możesz sprawdzić raport na temat widoczności reklam na komórkach.

Dlaczego musisz optymalizować swoją stronę?

Marki już nie konkurują w ramach swojej branży. Konkurują z najlepszym internetowym doświadczeniem jakie konsument kiedykolwiek miał.

Why great mobile experiences should be a priority for marketers (February 2017)

Aktualizacja silnika Google będzie mieć wpływ na pozycjonowanie. Wyszukiwarki chcą dostarczać użytkownikom jak najlepsze odpowiedzi na zapytania. Google do oceniania stron stosuje ponad 200 czynników rankingowych. Dokładając kolejne, nie wywróci wyników wyszukiwania do góry nogami.

Jednak jeśli na ważne dla Twojego biznesu zapytania znajdzie konkurencyjne strony, które będą dawać podobną odpowiedź, ale szybciej, to możesz spaść o kilka oczek w dół.

Najwięcej wejść mają strony, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników.
Tam, jedna pozycja wyżej da od 5 do nawet 50% więcej kliknięć.

Jeśli nie zoptymalizujesz szybkości i użyteczności, Twoja witryna spadnie w Google poniżej konkurencji z lepszymi wynikami.

Jak słabe wyniki użyteczności przełożą na ruch do strony?

Samo pozyskanie ruchu na stronę jeszcze nie gwarantuje sukcesu. Jeśli strona ma wspierać Cię w sprzedaży, to chcesz, żeby użytkownik dotarł do zawartości, która wzbudzi zaufanie i skłoni do podjęcia decyzji zakupowych.

Jeśli po drodze napotka problemy z bezpieczeństwem np. ostrzeżenie o niebezpiecznym połączeniu lub strona będzie ładować się powyżej kilku sekund, to decyzja będzie bardzo szybka, ale niestety negatywna.

Core web vitals a SEO

Amazon obliczył, że dla ich serwisów przez opóźnienie ładowania strony o jedną sekundę tracą 1% dochodu. Twój serwis na pewno nie jest tak duży, jak Amazona, ale przy niezoptymalizowanej stronie ponosisz podobne straty.

Reklamujesz swoją stronę?

Tym bardziej zwróć uwagę na wynik docelowej strony.

Jej szybkość wpływa bezpośrednio na pozycję reklam w wyszukiwarce.
Im szybsza strona tym niższe koszty emisji.

Jeśli natomiast reklamowana strona ma słabe wyniki, ładuje się wolno, to Twoje reklamy mogą wyświetlać się rzadziej, na niższych pozycjach i więcej za nie zapłacisz.

Jak możemy pomóc?

Przyspieszamy

Optymalizujemy wyniki, przyspieszamy działanie witryny. Zaczynamy od audytu i planujemy kolejne kroki np. optymalizacje kodu strony, obrazków, czcionek, serwera, korzystania z pamięci podręcznej, usunięcie zbędnych lub zduplikowanych elementów opóźniających otwieranie stron, aktualizacje oprogramowania do nowszych, szybszych wersji.

Jeśli korzystasz z wolnego hostingu, który uniemożliwia osiągnięcia dobrych wyników rekomendujemy przeniesienie na szybki hosting, dedykowany dla WordPress, z opcjami umożliwiającymi maksymalne przyspieszenie: LiteSpeed Cache, REDIS, NVMe, HTTP/3 i najnowszym, najszybszym oprogramowaniem PHP – sprawdź ofertę.

Zabezpieczamy

Umożliwiamy korzystanie z certyfikatu SSL, czyli serwisu w wersji z https i upewniamy się, że cały serwis i wszystkie jego elementy są dostępne tylko z niej.

Zapewniamy ciągłą opiekę i monitorowanie

W ramach abonamentowej opieki nad stroną firmową dbamy o zabezpieczenia, monitorujemy zgłoszenia związane z błędami na urządzeniach mobilnych, monitorujemy szybkość i użyteczność serwisu.

Przy tworzeniu nowej strony firmowej oraz przy rozpoczęciu stałej opieki zakładamy usługę w Google Search Console. To podstawowe narzędzie do audytowania i monitorowania raportów dotyczących użyteczności, szybkości działania i widoczności serwisu w Google. 

Wdrażając nowe rozwiązania bierzemy pod uwagę ich wpływ na szybkość i użyteczność serwisu.

W trakcie stałej opieki monitorujemy funkcjonowanie witryny zabezpieczonej certyfikatem SSL i interweniujemy w razie problemów.

Jaki jest najlepszy sposób na optymalizację?

Krok 1. ocena obecnego stanu

Przed podjęciem działań niezbędna jest ocena obecnego stanu. Wynik audytu da odpowiedź, jakie obszary można optymalizować.

Chcesz sprawdzić, jak Twój serwis jest oceniany przez Google?

Krok 2. optymalizacje

Na podstawie audytu najlepiej sukcesywnie podejmować kroki, aż do osiągnięcia założonych celów.

Chcesz mieć pewność, że Twój serwis jest pozytywnie oceniany przez Google i wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarce?

Krok 3. monitorowanie

Zoptymalizowany serwis należy monitorować i reagować w razie problemów.

W ramach stałej opieki monitorujemy użyteczność serwisu. Co najmniej raz w roku sprawdzamy wyniki szybkości strony w Google Page Speed Insights i reagujemy w razie spadku.

Ze względu na aktualizację Google dodatkowo oferujemy nową usługę polegającą na comiesięcznym monitoringu wyniku wraz z planowaniem działań naprawczych w razie spadku.

Chcesz mieć pewność, że Twoja witryna utrzymuje dobrą pozycję w Google?

Proponujemy stałą opiekę zespołu specjalistów WEBEST. Sprawdź zakres abonamentowej opieki nad stroną internetową i daj znać czy interesuje Cię abonament minimalny czy pełny.

Autorem tej porcji wiedzy i inspiracji jest

Szukam rozwiązań, projektuję i analizuję, aby tworzyć i rozwijać strony firmowe, które będą solidnym fundamentem marketingu online.

Close
Go top