Blog firmowy – czy warto?
Jeśli masz wątpliwości, czy warto prowadzić blog firmowy, jeśli wahasz się, czy sobie z tym poradzicie, to w tym artykule dowiesz się, jakie korzyści może przynieść i z jaką pracą się wiąże się prowadzenie bloga.
A jeśli już masz bloga firmowego, ale nie widzisz efektów, to zobacz jak go prowadzić, żeby wspierał w sprzedaży.
„Blogowaniem zajmują się leniwi grafomani. Opisują bzdurne tematy o modzie, podają osiemdziesiątysiódmy przepis na czekoladowe brownie lub kilometrowy wpis o podróży do Rzymu.”
„W firmach, a zwłaszcza w naszej branży nie ma o czym blogować. Szkoda pieniędzy i naszego cennego czasu.”
„Content marketing umrze, bo na wszystkie pytania odpowie sztuczna inteligencja.”
Zdarza mi się słyszeć takie opinie. Ale czy są prawdziwe??
Popatrz na sprawę z punktu widzenia biznesu.
Twój klient nie zna się na tym co robisz.
Może jakby się znał, to by nie musiał z Tobą współpracować?!?
W B2B 77% kupujących uważa, że ich ostatni zakup był bardzo skomplikowany lub trudny.
Dlatego uczysz kupować Twoje usługi.
Gdzie to zrobić najefektywniej?
Na blogu firmowym.
Na blogu możesz też umieścić bazę wiedzy ułatwiającą obsługę klientów lub przedstawiać kulisy swojej firmy w ramach employer brandingu.
Dodanie bloga do strony firmowej, zwłaszcza takiej, która jest postawiona na WordPress jest proste, bo to jego podstawowa funkcjonalność.
Ale samo wdrożenie narzędzia do blogowania, to tylko jeden z wielu kroków do sukcesu w blogowaniu.
Jeśli masz wątpliwości, czy warto prowadzić blog firmowy, to w tym artykule dowiesz się, jakie korzyści może przynieść.
Opisuję też z jaką pracą się wiąże się założenie i prowadzenie bloga oraza jak w WEBEST pomagamy stawiać blogi przy tworzeniu nowej strony firmowej wspierającej w sprzedaży oraz w trakcie opieki nad stronami firmowymi.
A jeśli już masz bloga firmowego, ale nie widzisz efektów, to zobaczysz jak je osiągnąć.
Na czym polega prowadzenie bloga firmowego?
Blog firmowy, to podstawowe miejsce na działania content marketingowe.
Często opracowywany jest w formie aktualności, bazy wiedzy lub katalogu realizacji (case study) lub inspiracji.
Składa się z wpisów, czyli artykułów dedykowanych potencjalnym lub obecnym klientom lub kontrahentom firmy.
Błędy w prowadzeniu bloga firmowego
Samo założenie bloga i dodanie kilku wpisów nie wystarczy, żeby wspierał w sprzedaży.
Oto najczęstsze błędy, jakie widzimy, gdy w WEBEST audytujemy serwisy z blogami.
Nieokreślony cel biznesowy
Najczęściej spotykam się z efektem błędu popełnionego przy jego zakładaniu. Polega na tym, że pomysłodawca nie sprecyzował, po co go zakłada lub ustalił mało atrakcyjny cel i potem brakuje motywacji, żeby go realizować. Skutkiem tego na blogu jest kilka nieaktualnych wpisów sprzed kilku lat.
Nierealizowany cel biznesowy
Zanim napiszesz pierwsze słowo do artykułu blogowego zastanów się dla kogo będzie przeznaczony i do czego tego użytkownika ma skłonić. Jeśli tego nie wiesz, a tylko realizujesz zadanie “dodać aktualność do strony www” to jedyny zysk z niego może być taki, że dla Google pojawi się sygnał, że strona jest rozwijana, a jeśli przy wpisach publikujesz daty, to użytkownicy też mogą na to zwrócić uwagę i upewnić się, że ktoś w tej firmie działa.
Nawet jeśli użytkownik trafi na taki słaby wpis, to dla Twojego biznesu nic z tego nie wyniknie.
Po pierwsze nie licz na to, że przeczytanie jednego artykułu skłoni użytkownika do dalszej eksploracji serwisu poprzez korzystanie z menu głównego strony.
Jeśli nie umieścisz informacji o Twojej marce, ofercie, kompetencjach zespołu, ani nie dodasz bezpośrednio w treści artykułu linków, które skłonią do dalszej eksploracji lub innego działania, to użytkownik najprawdopodobniej nawet nie zauważy, czyj blog czyta.
Nawet jeśli skorzysta z wiedzy zawartej w artykule, nie będzie kojarzyć ani marki, ani autora bloga.
Spontaniczne dodawanie tagów i kategorii
Ten błąd może objawiać się tym, że tagi i kategorie są zduplikowane lub bardzo podobne.
Z czasem tagów lub kategorii robi się za dużo, tak, że niektóre z nich nawet nie mają przypisanych wpisów lub bardzo mało.
To nie pomaga użytkownikom szukania podobnych treści.
Też raczej szkodzi niż pomaga w pozycjonowaniu, bo roboty wyszukiwarek zużywają swoje zasoby do przeglądania licznych stron kategorii i tagów (problem z wyczerpaniem crawl budget), zamiast na ważniejszych podstronach. Mogą też uznawać takie strony za słabe (thin content) lub zduplikowane (duplicate content).
Ponadto przy audytowaniu serwisów spotykam się z wpisami przypisanymi do domyślnej WordPressowej kategorii o nic nie mówiącej nazwie „Bez kategorii”.
W WEBEST przy wdrożeniu nowej strony od razu tą kategorię usuwamy i jako domyślną ustawiamy inną, o znaczącej nazwie. Ale większość założycieli blogów o tym zapomina.
Optymalizowanie bloga tylko pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach
Warto pozycjonować blog, aby jak najwięcej ruchu pozyskać z darmowych wyników wyszukiwania.
Jednak jeśli skupisz się wyłącznie na optymalizowaniu bloga dla popularnych zapytań, to możesz widzieć w statystykach coraz więcej wizyt, ale żadnego wzrostu nowych zapytań od potencjalnych klientów. Googla jeszcze można nabrać, że treść bloga odpowiada na jakieś zapytanie.
Ale kiedy na bloga wejdzie prawdziwy człowiek z realnym problemem i nie znajdzie wartościowej odpowiedzi albo nie zauważy autora/marki, nie zyska zaufania, nie doceni eksperckości autora, to ruch na blogu nie przełoży się na wyniki biznesowe.
Możesz mieć strategię przyciągania do bloga klientów na wczesnym etapie procesu zakupowego, które nie mają generować natychmiastowych zapytań.
Jednak błędem będzie liczyć na to, że jedna wizyta na blogu wystarczy, żeby pamiętali o Twojej marce, gdy przejdą do podejmowania decyzji zakupowych.
Artykuły no-name
Czytasz sobie w internetach artykuł z wiedzą. Czy w trakcie czytania zawsze zwracasz uwagę na podpis, kto go napisał? Czy po zamknięciu przeglądarki pamiętasz nazwę marki / autora bloga?
Szczerze mówiąc ja nie zawsze.
Z treści wielu artykułów nie można dowiedzieć się, kto go napisał. Nie pada ani nazwa marki/firmy, nie ma niczego, co nawiązywałoby do doświadczenia osobistego lub zespołu. Czytelnik nie ma szans domyśleć się, czego dotyczy oferta firmy. I nawet jeśli autor jest ekspertem, to w pamięci odbiorców zostaje jako no-name.
A przecież jednym z celów bloga jest budowanie marki eksperta.
Chcesz uniknąć błędów przy prowadzeniu bloga firmowego?
Skorzystaj z WEBESTowego wsparcia. Chętnie Ci pomożemy!
- Opracowujemy koncepcję bloga sprzedażowego: architektury informacji, planu zawartości, wytycznych do treści, sposobów na pozyskanie leadów/konwersji,
- wdrażamy bloga (na WordPress), narzędzia do odnotowania konwersji i ich raportowania,
- pomagamy opracować teksty i optymalizować dla wyszukiwania,
- zaopiekujemy się Twoim WordPressem, żebyś mógł/mogła się skupić na rozwijaniu biznesu.
A wszystko po to, żeby blog firmowy wspierał sprzedaż.
Do czego nie potrzebujesz bloga?
Liczysz na to, że idealni klienci będą trafiać na stronę firmową z wyszukiwania na ważne dla biznesu zapytania:
- o markę
- o produkty.
Ruch na zapytania o markę
Gdy klienci używają nazwy Twojej marki w wyszukiwarce to bardzo dobry sygnał.
Masz szanse pozyskać ruch na zapytania o markę, jeśli masz unikalną nazwę marki.
Jednak na zapytania o markę najwyżej będzie się pozycjonować strona startowa.
Weź też pod uwagę, że na ruch z zapytania o marki mają szansę głównie duże marki.
Ruch na zapytania o produkty
Jeśli klienci znają i wyszukują dokładne nazwy Twoich produktów, to równie dobry sygnał, bo oznacza, że są bliscy zakupu.
Wtedy jednak lepiej jeśli w wyszukiwarce wyświetlają strony produktowe.
Jakie korzyści daje prowadzenie bloga firmowego?
Blog pozyskuje organiczny ruch z wyszukiwarek
Już wiesz, że głównym zadaniem bloga nie będzie przyciąganie ruchu na zapytania o markę ani dokładne nazwy produktów.
Są jednak inne zapytania klientów, na które warto odpowiadać poprzez blog firmowy.
Są to pytania użytkowników, którzy są dopiero na początku lub w środku procesu zakupowego, jeszcze nie znają dokładnych nazw produktów, za to potrzebują materiałów na uzmysłowienie problemu, uświadomienie rozwiązań, wybranie kategorii rozwiązań lub porównanie rozwiązań różnych dostawców.
W tej roli najlepiej sprawdza się blog firmowy (ewentualnie zapleczowy).
Jeszcze.
Potrzeba użytkowników na początku procesu zakupowego dotyczy poszukiwania inspiracji i wiedzy.
A tą potrzebę już z łatwością zaspokaja sztuczna inteligencja.
Jaka czeka przyszłość pozyskania ruchu przez prowadzenie blogów firmowych wraz z rozwojem sztucznej inteligencji?
Co przyniesie przyszłość, trudno powiedzieć. Ale mam pewne przemyślenia, a specjaliści SEO je potwierdzają.
Myśląc o przyszłości blogów firmowych w kontekście pozyskiwania ruchu organicznego, powinniśmy pamiętać, że sztuczna inteligencja nie jest nieokiełznanym żywiołem. To od decyzji Google zależy, w jaki sposób zostanie użyta w wynikach wyszukiwania.
Michał Małysa z MałySEO, autor publikacji „SGE — perspektywy Search Generative Experience w Polsce„
Zamiast podejmować decyzje na podstawie wróżb ze szklanej kuli czy katastroficznych wizji, warto dostosowywać strategię contentową realizowaną na blogu firmowym do ogólnego kierunku, w jakim podąża SEO.
Budowanie brandu oraz autorytetu tematycznego, docieranie do klientek i klientów na różnych etapach ich podróży zakupowej, a w końcu proponowanie unikatowej wartości komplementarnej wobec sprzedawanych produktów i usług — to kwestie, w których blog firmowy sprawdzi się niezależnie od tego, jak technicznie wyglądać będzie implementacja AI do naszych codziennych poszukiwań odpowiedzi na pytania, czy to w Google’u, czy mniej popularnych na dzień dzisiejszy źródłach informacji.
Ludzie potrzebują odpowiedzi.
Biznes klientów.
Google bierze od biznesu kasę i wiedzę, od użytkowników ich dane.
Tak to działa teraz, ale to nie funkcjonowało od pierwszego dnia wyszukiwarki. Wymagało od Google czasu i ciągłego testowania zmian w wynikach wyszukiwania, żeby krok-po-kroku dojść do tego co mamy teraz, czyli że Google wie jak przyciągnąć odbiorców i jak wyciągnąć z biznesu kasę i obracać coraz większą kasą i danymi.
To, że pojawiło się AI nie zmieni potrzeb ludzi i biznesu i chęci zysków z ich spełniania.
To co się zmieni, chociaż to nie rewolucja a kierunek zmian nadany już parę lat temu, że biznes będzie musiał dawać jeszcze więcej wartości, żeby pozyskać klientów i wyróżnić się od konkurencji.
Wyobraź sobie dwie marki z tej samej branży: jedna prowadzi stronę bez bloga, a druga na blogu daje wyczerpującą odpowiedź na ważne dla swoich idealnych klientów pytanie.
Klienci na etapie badania rynku już dziś korzystają z podpowiedzi sztucznej inteligencji (korzystając z dedykowanych narzędzi lub mniej świadomie, przeglądając wyniki wyszukiwania wspierane sztuczną inteligencją).
Klient może dostać odpowiedź na pytanie o wiedzę, w której będzie wskazany blog jako źródło wiedzy. Czy to go przekona do zakupu? Jakby mój artykuł został tak wskazany, to byłabym dumna. Ale powiedzmy sobie szczerze – do zakupu WEBEStowych usług to jeszcze daleeeka droga.
A kiedy klient zapyta sztuczną inteligencję o wsparcie przy porównaniu dostawców? Tu już liczyłabym, że mocna marka, dostarczająca wartość, też przez blog z użyteczną zawartością ma większe szanse, żeby pojawić się w takich wynikach porównania. My już mieliśmy zapytania z takiego scenariusza 🙂
Blog wsparciem w sprzedaży
Millenialsi, którzy stanowią ponad 35% siły roboczej, są coraz bardziej sceptyczni w stosunku do sprzedawców, 2 razy bardziej niż baby boomersi (urodzeni po wojnie, przed 1964 r.) i 40% bardziej niechętni niż pokolenie X (urodzeni przed 1984r.).
Czy zadzwonią, żeby porozmawiać ze sprzedawcami?
Niestety to coraz rzadsza praktyka.
Ze względu na sceptycyzm kupujący spędzają teraz znacznie więcej czasu (ponad 80%) na etapie uświadamiania potrzeb, rozwiązań i rozważania opcji zakupowych.
Według HubSpot 60% konsumentów regularnie czyta treści na blogach.
Kupujący chcą i potrzebują więcej opcji samoobsługi. Szukają rankingów, porównań, chcą dowiedzieć się, na co zwrócić uwagę przy zakupie i jak korzystać z produktu.
Blog firmowy to idealne miejsce na zapewnienie takich informacji.
Blog firmowy wykorzystaj do budowania profesjonalnego wizerunku
Traktuj jako narzędzie do robienia pierwszego wrażenia. Upewniaj się, że zawartość wzbudza wysokie zaufanie.
W treści wpisów opisuj doświadczenie firmy np. tak jak w tym artykule opisujemy dlaczego i co robimy w WEBEST, w ramach jakich usług.
Pod wpisami na blogu warto podpisywać autorów z imienia, nazwiska, z krótkim opisem ze wskazaniem specjalizacji. Służy to doskonale do budowania eksperckiej marki osobistej właściciela, współpracowników lub partnerów marki.
Rola bloga w obszarze B2B
- Strony z blogiem mają średnio o 170,3% większy ruch organiczny niż te bez.
- Strony, które mają zarówno case studies jak i blog zwiększają 11-krotnie ruch z wyszukiwarki niż te ze studiami przypadków, ale bez bloga.
- Strony WWW o ładnej grafice przyprowadzą o 441,7% więcej ruchu z Google niż te z brzydkim designem.
- Strony firmowe z blogiem generują 67% wiecej leadów niż strony bez bloga.
- Marketerzy, dla których blogowanie jest priorytetem, osiągają 13-krotnie wyższy zwrot z inwestycji w działania marketingowe niż ci, którzy tego nie robią.
- Według Gartnera w zespołach zakupowych w B2B tylko 17% czasu poświęca się na spotkania z potencjalnymi dostawcami. Biorąc pod uwagę, że klienci rozmawiać będą z kilkoma markami, to na jednego sprzedawcę w procesie zakupowym przypada jedynie 5-6% czasu. Za to średnio klienci 27% poświęcają na samodzielne badanie w internecie.
- 95% kupujących wybiera firmę, która zapewnia im obszerne treści ułatwiające poruszanie się po każdym etapie procesu zakupowego.
Blog firmowy jest miejscem, gdzie, z punktu widzenia SEO, budujemy zasięgi i zwiększamy widoczność całego serwisu w wynikach organicznych.
Paweł Gontarek aka Zgred, specjalista SEO
Blog firmowy daje też możliwość wypozycjonowania się na frazy kluczowe, których nie można wstawić do opisu produktu czy usługi.
Patrząc na intencję użytkowników to blog czy to w usługach czy sklepach internetowych, pozwala obsłużyć zapytania stricte informacyjne – czyli takie, w których klient pyta o poradę.
Jeżeli wpis na blogu firmowych spełnia kryteria np. AIDA, staje się wtedy drugą nogą do pozyskiwania klientów a tym samym do zwiększenia sprzedaży na stronie www.
WEBESTowe wnioski dla B2B:
- Blog to dobry sposób na zwiększenie ruchu organicznego.
- Należy go łączyć z doskonałym designem, jeśli chcesz zmaksymalizować ruch. Duży wpływ na odbiór strony mają zdjęcia i grafiki. Zainwestuj w fotografa, grafika lub profesjonalne zdjęcia ze stocków.
- Dorzuć do tego jeszcze case studies, a będzie jeszcze lepiej 🙂
Jak wygląda popularność blogów w porównaniu ze zwykłą stroną?
Gdzie blogować?
Blog pisany w imieniu marki i nastawiony na wsparcie sprzedaży powinien być częścią strony firmowej np. mojafirma.pl/blog/ – to najprostsze rozwiązanie. Przy okazji, gdy zarządzasz treścią serwisu firmowego i bloga przez jeden CMS, to łatwo dodajesz linki z artykułów blogowych do stron oferty.
Prowadzenie bloga w osobnej subdomenie firmowej np. pomoc.mojausluga.pl – może mieć sens, jeśli jest rozbudowany i służy jako baza wiedzy do obsługi klientów (czyli rzadziej linkujesz do oferty).
Do blogowania, tak jak do strony firmowej polecamy WordPress.
Jak dobrze prowadzić blog firmowy?
W Internecie jest już ponad miliard blogów. Jeśli chcesz się przebić z kolejnym, to masz dużą konkurencję i nie wystarczy po prostu pisać teksty.
Prowadzenie bloga wspierającego sprzedaż wymaga strategicznego planowania, realizacji wielu zadań, które prowadzą do wytworzenia atrakcyjnej treści, systematycznej optymalizacji i promocji.
O czym pisać na blogu firmowym?
Najważniejsze jest skupienie się na tym, co Twój odbiorca chętnie czyta.
Postaraj się, żeby odbiorca jak najszybciej znalazł odpowiedź.
Równocześnie chcesz, żeby uwierzył, że jesteś ekspertem i Cię zapamiętał. Osiągniesz to, opisując przykłady ze swojego doświadczenia.
Skorzystaj z WEBESTowych inspiracji:
- Instrukcje krok-po-kroku – opisz szczegółowo jak poradzić sobie z zadaniem lub problemem. Mogą być w formie wideo.
- Recenzje lub porównania produktów, narzędzi i usług związanych z Twoją branżą i listy typu “10 najlepszych …”.
89% klientów przegląda recenzje przed dokonaniem zakupu. - Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – 14% zapytań w Google jest w formie pytania.
- Ile kosztuje? To jedno z takich często zadawanych pytań. Jeśli w Twojej firmie odpowiadasz na nie „to zależy”, to oznacza, że to doskonały temat na wpis blogowy wyjaśniający od czego zależy cena.
- Dane, raporty, wyniki ankiet, branżowe trendy, analizy rynkowe – podsumuj i pokaż dane na wykresach.
- Dostarczaj aktualności branżowe, ale dodaj coś od siebie: dlaczego o tym piszesz, jaką masz opinię.
- Inspiracje, pozytywne historie związane z marką, produktami, case studies, rozprawienie się z mitami.
- Twoja firma ,,od kuchni’’ – rozwieje wątpliwości przed zakupem, ale też zachęci kandydatów i kontrahentów do współpracy. Opisz swoje procesy związane z obsługą klientów i realizacją usługi tak, aby nowy klient wyobraził sobie jak będzie przebiegać współpraca.
Jak zdobyć więcej leadów na blogu?
Z prowadzeniem bloga firmowego wiążą się koszty.
Więc chcesz, żeby inwestycja się zwróciła.
Zwróci się, gdy przyniesie nowych klientów.
Skoncentruj się na idealnych klientach
Zwracaj się do idealnego klienta, pomóż mu w podejmowaniu decyzji dotyczących Twoich produktów i usług.
Nazwij czego klient potrzebuje, jakie ma problemy, używaj jego języka.
Opisz jakie błędy popełnia próbując je rozwiązać, dlaczego mu się nie udaje. Opisz, które sposoby nie działają i dlaczego. Wypunktuj, co powinien zrobić, żeby je rozwiązać.
W sprzedaży bardzo ważne są emocje. Wpływają na zapamiętywanie przekazywanych przez Ciebie treści. Na stronach produktowych może być trudno o nich pisać lub zdecydować, w jakie emocje uderzyć.
W artykułach blogowych znacznie łatwiej. Poza tym w jednym artykule można wywoływać w odbiorcy czujność i potrzebę analizy, a w drugim, dotyczącym tej samej oferty pozytywne odczucia.
Opisuj historie klientów z happy endem, gdy korzystali z Twojego produktu.
Proponuj swoją pomoc, np. w podpisie wspomnij, że się tym zajmujesz.
Pokaż dowody społecznego zaufania przedstawiając referencje od idealnych klientów. Wyłuskaj z ich opinii, jak zmieniło się ich życie lub ich biznes (jeśli to klienci B2B), gdy skorzystali z Twojej usługi.
Jak przekonwertować czytelników bloga w klientów?
Samo pozyskanie nawet ogromnego ruchu nie wystarczy.
Planujemy kolejne kroki dla użytkowników, które zamienią ich w potencjalnych w klientów. W ten sposób pojedynczy wpis blogowy przybliża ich do podjęcia decyzji zakupowych.
Wzywaj do akcji w treści postów
Każdy wpis na blogu powinien mieć wezwania do działania. Jeśli kończysz swoje artykuły tylko zaproszeniem do pozostawienia komentarza, to tracisz potencjał sprzedażowy.
Jeśli umożliwiasz komentowanie, to pamiętaj o spełnieniu obowiązków wynikających z przepisów prawnych: RODO i DSA. Masz wątpliwości czy robisz to dobrze? Zapytaj WEBEST.
Mocne wezwanie do działania przekonuje do działania, zapewnia o korzyściach dla użytkownika i stwarza poczucie pilności.
Żeby było skuteczne warto je umieścić nawet kilkukrotnie na każdej podstronie bloga: na początku, w środku i na końcu artykułu, na desktopie w kolumnie obok (sidebarze), w pływającym, wyskakującym lub pełnoekranowym okienku (popupie, overlayu).
Jakie mogą być następne kroki = konwersje?
- Linki do produktów. W e-commerce karuzela produktów.
- W usługach abonamentowych możesz wyświetlić cennik z adekwatnymi pakietami i linkami do zamówienia.
- Subskrypcja newslettera, gdy klienci wymagają edukacji lub liczysz na wielokrotne zakupy. Zapropojuj dodatkowy materiał, tzw. lead magnet np. e-book, raport, kupon, aby zyskać więcej subskrybentów.
- Zaproszenie do webinaru.
- Zaproszenie do skorzystania z wersji demo.
- Klienci mają indywidualne pytania? Zachęć ich do chatu, można też umożliwić kontakt za pomocą Messengera na stronie www.
- Jesteś zajęty? Umożliw pozostawienie numeru telefonu do oddzwonienia lub rezerwowanie terminów na konsultacje (tzw. callback).
- Zachęć do śledzenia profili w mediach społecznościowych, żeby potencjalni klienci mogli się od Ciebie inspirować i edukować jeszcze zanim zdecydują się na zakup, a kontrahenci i przyszli pracownicy budować sieć kontaktów.
Jak zwiększyć konwersje na blogu firmowym?
Jeśli użytkownik był zainteresowany wpisem blogowym, to jest duża szansa, że jest w Twojej grupie docelowej. Instalacja pixela FB lub innego narzędzia do remarketingu pozwoli na przypomnienie mu się poprzez kampanie remarketingowe, powrót na stronę i zwiększenie konwersji.
Jak uporządkować blog?
Jeśli masz już dużo wpisów i zakładasz, że użytkownicy mogą być zainteresowani kilkoma wpisami, to aby pomóc je odnaleźć porządkujemy artykuły w kategorie i/lub tagi.
Kategorie są hierarchiczne, co można wykorzystać do uporządkowania treści w bardzo rozbudowanych blogach.
Jeśli prowadzisz bloga na WordPress, to już pewnie wiesz, jak łatwo dodaje się nowe kategorie i tagi.
Gdy przyglądam się niektórym serwisom, to widzę, że aż za łatwo i efekt jest taki, że jest mnóstwo zdublowanych kategorii i tagów, które nie pomagają użytkownikom i utrudniają pozycjonowanie.
Dlatego w WEBEST przy wdrożeniach blogów na początku zawsze planujemy zasady tworzenia kategorii i tagów, tak żeby miały sens, były unikalne i znaczące, a przy corocznych audytach upewniamy się, że są stosowane poprawnie i w razie potrzeby je porządkujemy.
Kategorie lub tagi mogą jeszcze skuteczniej poprawiać zaangażowanie, gdy są wykorzystane do wyświetlania powiązanych wpisów (zamiast przypadkowych).
Czy wyświetlać daty przy wpisach blogowych?
Daty przy wpisach pomagają użytkownikom zorientować się, czy dana treść jest aktualna.
W branżach, w których wiedza się szybko rozwija można podawać nawet dwie daty: publikacji i ostatniej aktualizacji.
Ale jeśli założysz bloga z evergreen content, czyli treścią, która przez długi czas będzie wartościowa, ale najświeższa będzie sprzed 2 lat, to u użytkowników może wzbudzić podejrzenie, czy firma nadal prosperuje. Wtedy lepiej ich nie podawać.
Jak często publikować na blogu?
Badanie z 2021 roku wykazało, że blogerzy, którzy publikują 2-6 artykułów tygodniowo, najczęściej osiągają swoje cele.
Jednak nawet jeden artykuł na tydzień, to dużo pracy, jak na firmę, która na co dzień montuje maszyny lub produkuje meble.
Zdecydowanie lepszą drogą będzie stworzenie docelowo kilkunastu-kilkudziesięciu wartościowych artykułów i pilnowanie, żeby były aktualne, niż generowanie masy nikogo nie interesujących treści.
Jak efektywnie wykorzystać czas?
Neil Patel, guru content marketingu na podstawie doświadczeń własnych i analizy ruchu, poleceń i linkowania z serwisów 700 klientów jego agencji reklamowej daje konkretne wskazówki:
- 40% czasu twórz podstawową zawartość, której szukają początkujący – dla pozyskania ruchu. Zacznij od tematów, które interesują klientów najbliższych podejmowania decyzji zakupowych.
- 10% czasu opracowuj zaawansowane tematy, o jakich rozmawiasz w towarzystwie z branży – dzięki takim wpisom pozyskasz polecenia w mediach społecznościowych i backlinki.
- 20% czasu odświeżaj stare treści, uzupełniaj grafiki, dodawaj wideo, optymalizuj pod kątem SEO.
- 30% czasu przeznacz na marketing Twoich treści: linkuj go z innych miejsc w swoim serwisie, polecaj w mediach społecznościowych, pozyskuj linki z innych serwisów.
Kogo i czego potrzebujesz do prowadzenia bloga firmowego?
Myślisz, że nikt nie poprowadzi bloga lepiej, niż Ty?
A może odwrotnie, myślisz, że do bloga niezbędny jest talent pisarski i bez niego nawet nie myślisz zaczynać?
Albo zastanawiasz się, czy do tej czarnej roboty zaprząc sztuczną inteligencję, żeby obniżyć koszty?
Do prowadzenia bloga firmowego niezbędne są różne kompetencje i narzędzia ułatwiające pracę.
Copywriting, content writing
Jednoosobowy przedsiębiorca może po prostu zacząć przelewać swoją wiedzę i przemyślenia na papier, a raczej do edytora tekstu. Do tworzenia rozbudowanej bazy unikalnej wiedzy warto szukać wsparcia wśród współpracowników. Można też posiłkować się zewnętrznymi ekspertami.
Jeśli zależy Ci na budowaniu marki eksperckiej, to będzie to lepsza metoda niż zlecanie copywriterom lub sztucznej inteligencji generycznych tekstów lub tłumaczeń z angielskich blogów.
Polecam wsparcie się sztuczną inteligencją do szybkiego badania rynku, szukania inspiracji, tematów. Dla tematów do naszej WEBESTowej Bazy Wiedzy lub gdy pomagam klientom zaplanować bloga szukam podpowiedzi: Co dla klientów jest niejasne? Czego się obawiają? Czego potrzebują? I to oszczędza mi godziny przeglądania forów.
Korekta językowa (ang. proofreading)
Do korekty językowej możesz zatrudnić profesjonalistę lub skorzystać z narzędzi do sprawdzania poprawności językowej w edytorach, lub przeglądarce np. Language Tool.
Wprowadzanie i formatowanie treści
Zobacz na screen poniżej. To fragment tekstu powyżej, tylko bez formatowania:
Przebrnęłaś(-ąłeś) przez powyższy akapit czy jak większość ludzi go pominęłaś(-ąłeś)?
Odpowiedni język, słownictwo i kompozycja decydują o wartości tekstu. Jednak nawet najbardziej wartościowy artykuł nie obroni się, gdy będzie nieczytelny. A na odbiór tekstu ogromy wpływ ma formatowanie.
Formatowanie i wprowadzanie treści jest czasochłonne.
Twój czas jest zbyt cenny? Chętnie w tym (i nie tylko) pomożemy w ramach abonamentowej opieki nad stroną firmową na WordPress.
Multimedia na blogu firmowym
Jak opracować przyjemny w odbiorze, czytany do końca artykuł?
Wykorzystaj elementy graficzne do podzielenia długich fragmentów tekstu: dodaj zdjęcia, wykresy, infografiki, pokaż o czym piszesz, ułatw zrozumienie treści.
Obranduj swoje zdjęcia / obrazy. Zwłaszcza, jeśli nie widać na nich Twojego logo.
W WEBEST często korzystamy z prezentacji Google do tworzenia grafik na potrzeby mediów społecznościowych i prostych infografik. Alternatywnie do tworzenia rozbudowanych infografik lub memów polecam użyć darmowego i równie prostego w obsłudze narzędzia: Canva.
Dla zapewnienia dostępności cyfrowej i dla pozycjonowania w wyszukiwarkach przy dodawaniu zdjęć i obrazków dopisuj „tekst alternatywny” i podpisy widoczne dla wszystkich.
Użytkownicy docenią również wideo. Sprawdzi się nawet takie nagrane smartfonem. Sprawdź nasz poradnik jak umieścić film na stronie internetowej.
Promowanie
Samo publikowanie na blogu firmowym jest jak pisanie pamiętnika do szuflady.
Blog bez działań promocyjnych nie sprowadzi wystarczającej ilości odbiorców.
Mozolnie wypracowane treści wymagają dodatkowych działań, żeby dotrzeć do sensownej liczby odbiorców.
- Promuj artykuły poprzez linki w ramach swoich stron WWW, zwłaszcza w innych wpisach blogowych. W treści i pod artykułem umieszczaj linki do poprzednich postów.
- Buduj bazę mailową czytelników. Informuj przez newsletter o nowych wpisach, przypominaj starsze. Utrzymuj relacje z czytelnikami, również przez komentarze na blogu lub w mediach społecznościowych.
- Polecaj wpisy na swojej stronie na Facebooku, w grupie na Facebook, na stronie w LinkedIn i na grupach LinkedIn, na Twitterze (nawet kilka razy).
- Zrób live na Facebooku, LinkedIn lub Instagramie na temat swojego posta na blogu.
- Zadbaj o atrakcyjne grafiki z tytułami artykułów lub inne ciekawe grafiki do udostępniania przez Pinterest.
- Upewnij się, że Twój blog firmowy udostępnia wpisy w kanale RSS. W WordPress jest to wbudowane.
- Sprawdź, kto linkuje Twoją konkurencję, spróbuj też tam umieścić linki do swoich wpisów.
- Opracuj artykuł na blogu jako plik PDF do pobrania. Najlepiej do tego nadają się wpisy typu „jak”, „najlepszy przewodnik” lub samouczki.
Taki PDF dodaj do:
Analiza ruchu do bloga
Sprawdzaj czego dokładnie szukają użytkownicy: skorzystaj z narzędzi lub zleć opracowanie słów kluczowych, sprawdź co jest na topie w Google Trends.
Jeśli liczysz, że blog będzie pozyskiwać ruch z wyszukiwarek, to przeprowadź analizę dla każdego(!) wpisu blogowego osobno.
Pierwszy raz, zanim w ogóle zaczniesz pisać poszukaj słów kluczowych na obrany temat, sprawdź ich popularność (np. korzystając z Keyword Planner w Google Ads) i trudność do pozycjonowania (SEO difficulty) np. korzystając z Ubersuggest.
Zajrzyj do Google Analytics i przeprowadź audyt wyszukiwania w swoim serwisie. Jeśli klienci nie znajdują strony z tym czego szukają, to może taką utworzysz?
Weź pod uwagę, że większość użytkowników tylko przeskanuje artykuł. Dlatego wykorzystuj słowa kluczowe w tytule wpisu i śródtytułach, aby zwrócić uwagę.
Drugi raz warto podejść do analizy jakiś czas po opublikowaniu wpisu. Zweryfikuj np. korzystając z Google Search Console na jakie słowa kluczowe ten konkretny wpis wyświetla się około 10 pozycji i zoptymalizuj wpis na te słowa (np. umieść je w tytule, nagłówkach). Dlaczego optymalizować właśnie na te słowa? Bo jest duża szansa, że małym nakładem pracy uda się podnieść pozycję tak, żeby strona częściej wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google i dzięki temu zyskać dużo więcej ruchu z wyszukiwarki.
Analiza zwrotu z inwestycji w bloga
Aby pozyskiwać leady, potrzebujesz w swoim serwisie WWW dodatkowych funkcjonalności: formularza subskrypcji newslettera, widżet z chatem lub do pozyskiwanie telefonów do oddzwonienia, narzędzi do promowania treści w SM, instalacji pixela FB lub innego narzędzia do remarketingu.
W WordPress takie rozszerzenia może zapewnić motyw lub wtyczki. My chętnie doradzamy i wdrażamy takie narzędzia.
Czy blog jest skuteczny? Pytaj klientów, skąd dowiedzieli się o Twojej marce, skąd czerpali wiedzę o produktach.
Jednak zanim do Ciebie dotrą analizuj statystyki bloga np. z użyciem darmowej usługi Google Analytics 4.
Potrzebujesz WEBESTowego wsparcia przy założeniu lub modernizacji bloga?
Chętnie Ci w tym pomożemy!
Jak zacząć blogowanie?
Kiedy przychodzi do nas przedsiębiorca z chęcią założenia bloga pytam, czy już ma jakieś materiały, choćby opracowane na potrzeby mediów społecznościowych lub wykorzystywane w komunikacji wewnętrznej lub z klientami. Jeśli nie, to polecam zacząć od opracowania kilku wpisów blogowych w swoim ulubionym edytorze tekstów. Dzięki temu upewnimy się, że ma energię i wytrwałość, żeby tworzyć wartościową treść wartą opublikowania i dzielenia się z klientami.
Masz już kilka gotowych materiałów? Możesz już zakładać bloga, ale jeśli ma wspierać Twoją firmę w sprzedaży wykonaj dodatkowe kroki: skorzystaj z naszej checklisty.
WEBESTowa checklista dla prowadzących bloga
- Zrozum swoich odbiorców, kim są, w jakiej branży działają, w jakich działach pracują, na jakich stanowiskach. Jakie mają potrzeby, jakie problemy do rozwiązania, jakie zadania do wykonania Twoi idealni klienci?
- Jeśli o zakupie Twojego produktu decyduje kilka osób, w B2B zespół zakupowy, to nie wrzucaj wszystkich do jednego worka. Podziel odbiorców na segmenty. Dla każdego segmentu opracuj personę, żeby lepiej zrozumieć potrzeby, priorytety i motywacje Twoich potencjalnych klientów. To również pomoże Twojemu zespołowi w zrozumieniu jak kierować reklamy i angażować potencjalnych klientów.
- Dla każdego idealnego klienta lub persony zmapuj jego proces zakupowy. Zidentyfikuj, od czego zaczyna, co sprawia, że przechodzi do kolejnych etapów procesu. Jakie ma wyzwania, jak pokonuje przeszkody. Dzięki temu zdefiniujesz wiele różnych rodzajów treści potrzebnych do wykonania ich zadań.
- Bardzo ważne jest, aby znać pytania, które zadają Twoi idealni kliencie w procesie zakupowym. Najlepiej te pytania znają sprzedawcy i osoby obsługujące Twoich klientów. Alternatywnie możesz przeanalizować zapytania na specjalistycznych grupach na Facebooku, LinkedIn lub na Quora.
Upewnij się, że posty na blogu odpowiadają na prawdziwe pytania klientów. - Każdy artykuł pisz artykuł do idealnego klienta lub konkretnej persony.
Im sprawniej będziesz mówić o jej wyzwaniach i frustracjach, a także o ich celach i zadaniach, tym większy sukces odniesie Twój blog. - Zdefiniuj cele i sposób, w jaki blog pomoże je osiągnąć. Powtarzaj ten krok, zanim napiszesz każdy kolejny artykuł.
Przykładowe cele:- pozyskanie subskrybentów newslettera, generowanie leadów
- pozyskanie ruchu do strony
- zwiększenie zaangażowania odbiorców
- zapoznawanie odbiorców z marką, budowanie zaufania, budowanie marki eksperta.
- Zdefiniuj wyróżniki swojego bloga. Czym Twój blog różni się od innych? Dlaczego odbiorcy mają zajrzeć do Ciebie, a nie gdzieś indziej?
Upewnij się, że wyróżniki są konkretne, zrozumiałe i ważne dla Twoich odbiorców. - Zdefiniuj styl komunikacji, który będzie spójny z marką i najlepiej rezonuje z docelowymi odbiorcami.
Czy Twój blog będzie profesjonalny? Analityczny? Autorytatywny? Rozrywkowy? Podnoszący na duchu? Intrygancki? Przyjazny? Zwykły? Figlarny? Zabawny? Dziwaczny? Niezależnie od twojej osobowości i tonu głosu, po prostu nie bądź nudny! - Dostarczaj wartość: pomóż rozwiązywać typowe problemy i przedstawiaj swoje produkty/usługi jako rozwiązanie.
Nie ograniczaj się do ogólnych wskazówek. Pewnie odbiorcy znajdą takich wiele i nawet nie zapamiętają ich autorów.
Nie chodzi o to, żeby opublikować całe swoje know-how. Ale przekonaj na kilku bardzo konkretnych przykładach jak szczegółowo rozwiązujesz wybrane problemy.
Ponadto wpleć wezwanie do działania i zachęcaj odbiorców do podjęcia następnego kroku. - Pisz od siebie (w imieniu swojej marki). Twoje doświadczenie buduje Twoją markę i wzbudza zaufanie. Klienci znajdą w Internecie wiele odpowiedzi na swoje pytania. Opisz dlaczego piszesz ten wpis na blogu, dlaczego sprzedajesz właśnie ten produkt, dlaczego masz taki a nie inny zakres usługi i jak skorzystali z niej Twoi klienci. Wtedy nowi klienci uwierzą, że nie oferujesz przypadkowych produktów i tego samego co konkurencja. Jeśli będą mieli wątpliwości co do zakupu, to uwierzą, że mogą doradzić się u eksperta.
- Zwiększ zaufanie do autora i postrzeganie jego eksperckości: pod wpisami wyświetl biografię autora podkreślającą doświadczeni i wykształcenie związane z tematem bloga oraz linki do profili w mediach społecznościowych.
- Zadbaj o aspekt wizualny. Składa się na niego formatowanie tekstu, grafiki i oprawa całego bloga.
- Promuj swoje treści w mediach społecznościowych, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
- Mierz wyniki: wejścia z Google, konwersje, aby dowiedzieć się, jaki rodzaj treści przyciąga klientów.
- Testuj i optymalizuj pod kątem pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek i pod kątem konwersji.
Np. przyjrzyj się w Google Search Console kliknięciom we wpisy. Jeśli masz bardzo krótkie wpisy, które nie przyciągają ruchu, to możesz je rozbudować lub scalić w ramach szerszego tematu. I odwrotnie – podzielić zbyt długi wpis, na dwa krótsze. Ogólnie rzecz biorąc, dobry wpis na blogu powinien zawierać od 1000 do 2000 słów. Pamiętaj jednak, że nie jest to sztywna reguła. Niektóre artykuły mogą być krótsze lub dłuższe, w zależności od potrzeb.
Kiedy spodziewać się efektów blogowania?
Po opublikowaniu i rozpromowaniu pierwszych wpisów możesz liczyć na pierwsze efekty w postaci ruchu z wyszukiwarek już za kilka dni (jeśli korzystasz z wysoko ocenianej przez Google domeny) lub za 1-3 miesięcy (w przypadku młodszych, mniej popularnych domen).
Jeśli chcesz szybciej dotrzeć do wielu nowych odbiorców przez Internet – pozostaje reklamowanie w mediach społecznościowych lub w wyszukiwarce.
Chcesz wspierać sprzedaż i pozycjonować stronę firmową z wykorzystaniem bloga?
Google ciągle zmienia algorytmy, a użytkownicy swoje nawyki.
My śledzimy trendy i dla naszych klientów na opiece opracowujemy wskazówki, również do samodzielnego wdrożenia.
Też chcę takie wskazówki!