Exit

Blogowaniem zajmują się leniwi grafomani. Opisują bzdurne tematy o modzie, podają osiemdziesiątysiódmy przepis na czekoladowe brownie lub kilometrowy wpis o podróży do Rzymu.
W firmach, a zwłaszcza w naszej branży nie ma o czym blogować. Szkoda pieniędzy i naszego cennego czasu.

Na pewno??

Popatrz na sprawę z punktu widzenia biznesu. 

Klient nie zna się na tym co robisz. Może jakby się znał, to by nie musiał z Tobą współpracować, dlatego uczysz go kupować Twoje usługi.

Gdzie to zrobić najefektywniej? 

Na blogu firmowym.

Możesz tam też umieścić bazę wiedzy ułatwiającą obsługę klientów lub przedstawiać kulisy swojej firmy w ramach employer brandingu.

Dodanie bloga do strony firmowej, zwłaszcza takiej, która jest postawiona na WordPress jest proste, bo to jego podstawowa funkcjonalność. 

Ale samo wdrożenie narzędzia do blogowania to tylko jeden z wielu kroków do sukcesu w blogowaniu.

Jeśli masz wątpliwości, czy warto prowadzić blog firmowy, jeśli wahasz się, czy sobie z tym poradzicie, to w tym artykule dowiesz się, jakie korzyści może przynieść i z jaką pracą się wiąże się prowadzenie bloga. 

A jeśli już masz bloga firmowego, ale nie widzisz efektów, to zobacz jak je osiągnąć i jak pomagamy tworzyć blogi przy tworzeniu nowej strony firmowej wspierającej w sprzedaży i przy opiece nad stronami firmowymi

Na czym polega blog firmowy?

Blog firmowy to seria wpisów, artykułów dedykowanych potencjalnym lub obecnym klientom lub kontrahentom firmy. 

To miejsce na działania content marketingowe. Często opracowywany jest w formie aktualności, bazy wiedzy lub katalogu inspiracji.

Gdzie blogować?

Blog pisany w imieniu marki i nastawiony na wsparcie sprzedaży powinien być częścią strony firmowej np. mojafirma.pl/blog – to najprostsze rozwiązanie, zwłaszcza ułatwia linkowanie z artykułów blogowych do oferty i odwrotnie.

Prowadzenie bloga w osobnej subdomenie firmowej np. pomoc.mojausluga.pl – może mieć sens, jeśli jest rozbudowany i służy jako baza wiedzy do obsługi klientów. 

Jeśli blog ma wspierać pozycjonowanie w wyszukiwarkach i zawarte w niej artykuły będą pisane nie koniecznie przez branżowych specjalistów, a częściej przez SEO copywriterów, to lepszą inwestycją będzie prowadzenie go osobnej domenie tematycznej lub pod kątem wąskiej grupy docelowej (lub w kilku osobnych domenach). To nie będzie blog firmowy, nie ma być obrandowany. Taki blog w języku branżowym nazywany jest zapleczem pozycjonerskim. W takim przypadku wybór domeny jest kluczowy, a korzyścią umieszczanie pozycjonujących linków do firmowego serwisu WWW. 

Jak uporządkować blog?

Jeśli masz już dużo wpisów i zakładasz, że użytkownicy mogą być zainteresowani kilkoma wpisami, to aby pomóc je odnaleźć porządkujemy artykuły w kategorie i/lub tagi.

Kategorie są hierarchiczne, co można wykorzystać do uporządkowania treści w bardzo rozbudowanych blogach.

Kategorie na blogu są hierarchiczne, tagi nie.
Każdy artykuł powinien być przypisany do jednej kategorii i może mieć przypisanych kilka tagów.

Jeśli prowadzisz bloga na WordPress, to już pewnie wiesz, jak łatwo dodaje się nowe kategorie i tagi.
Gdy przyglądam się niektórym serwisom, to widzę, że aż za łatwo i efekt jest taki, że jest mnóstwo zdublowanych kategorii i tagów, które nie pomagają użytkownikom i utrudniają pozycjonowanie (bo wyszukiwarka indeksuje wiele zduplikowanych treści, z których nikt nie korzysta).

Dlatego przy naszych wdrożeniach blogów na początku zawsze planujemy zasady tworzenia kategorii i tagów, tak żeby miały sens, były unikalne i znaczące, a przy corocznych przeglądach upewniamy się, że są stosowane poprawnie i w razie potrzeby je porządkujemy.

Kategorie lub tagi mogą jeszcze skuteczniej poprawiać zaangażowanie, gdy są wykorzystane do wyświetlania powiązanych wpisów (zamiast przypadkowych).

Czy wyświetlać daty przy wpisach?

Daty przy wpisach pomagają użytkownikom zorientować się, czy dana treść jest aktualna.

W branżach, w których wiedza się szybko rozwija można podawać nawet dwie daty: publikacji i ostatniej aktualizacji.

Ale jeśli założysz bloga z evergreen content, czyli treścią, która przez długi czas będzie wartościowa, ale najświeższa będzie sprzed 2 lat, to u użytkowników może wzbudzić podejrzenie, czy firma nadal prosperuje.

Jakie korzyści daje blog firmowy?

Liczysz na to, że idealni klienci będą trafiać na stronę firmową z wyszukiwania na ważne dla biznesu zapytania:

  • o markę
  • o produkty
  • o kategorie produktów. 


Jeśli masz unikalną nazwę marki, to na zapytania o nią najpewniej będzie się pozycjonować strona startowa.

Na zapytania o produkty będą się wyświetlać strony produktowe w serwisie (jeśli są poprawnie opracowane, zwłaszcza tytuły stron produktowych). 

Najtrudniej będzie przeskoczyć konkurencję w wynikach zapytań o kategorie produktów. Żeby walczyć o lepsze pozycje warto rozbudować strony kategorii o opisy. 

A co z użytkownikami, którzy są dopiero na początku procesu zakupowego, potrzebują materiałów na uzmysłowienie problemu, uświadomienie rozwiązań, szukają rankingów, porównań? Albo chcą dowiedzieć się, jak korzystać z produktu?

Do tych celów najlepiej nadaje się blog firmowy (ewentualnie zapleczowy).

Blog firmowy wykorzystaj do budowania profesjonalnego wizerunku.

Traktuj jako na­rzę­dzie do ro­bienia pierw­szego wra­żenia, upewniaj się, że zawartość wzbudza wysokie zaufanie.

Pod wpisami na blogu mogą się podpisywać autorzy z imienia, nazwiska, krótkiego opisu ze wskazaniem specjalizacji. Służy to doskonale do budowania eksperckiej marki osobistej właściciela, współpracowników lub partnerów marki.

Według HubSpot 60% konsumentów regularnie czyta treści na blogach.

A w obszarze B2B:

  • strony z blogiem mają średnio o 170,3% większy ruch organiczny niż te bez
  • strony, które mają zarówno case studies jak i blog zwiększają 11-krotnie ruch z wyszukiwarki niż te ze studiami przypadków, ale bez bloga
  • strony WWW o ładnej grafice przyprowadzą o 441,7% więcej ruchu z Google niż te z brzydkim designem.

Wnioski: 

  • Blog to świetny sposób na zwiększenie ruchu organicznego.
  • Należy go łączyć z doskonałym designem, jeśli chcesz zmaksymalizować ruch. Duży wpływ na odbiór strony mają zdjęcia i grafiki. Zainwestuj w fotografa, grafika lub profesjonalne zdjęcia ze stocków.
  • Dorzuć do tego jeszcze case studies, a będzie jeszcze lepiej 🙂

Powyższe dane pochodzą z badania „300 B2B Websites” wykonanego przez Stratabeat (materiały z konferencji: contentmarketingconference.com).

Jak wygląda popularność blogów w porównaniu ze zwykłą stroną?

Strony z blogiem mają średnio 55% więcej linków, 434% więcej podstron, 55% wiecej użytkowników w porównaniu ze zwykłą stroną.

Masz już wpisy, które ściągają ruch na stronę? 

Super! 

Ale to dopiero pierwszy krok. Najważniejsze dopiero przed Tobą.

Jak przekonwertować czytelników bloga w klientów?

Samo pozyskanie nawet ogromnego ruchu nie wystarczy.

Z prowadzeniem bloga firmowego wiążą się koszty. Więc chcesz, żeby inwestycja się zwróciła.

Należy zaplanować kolejne kroki dla użytkowników, które zamienią ich w potencjalnych w klientów. W ten sposób pojedynczy wpis blogowy staje się pierwszym etapem w lejku sprzedażowym.

Jakie mogą być następne kroki = konwersje?

  • Linki do produktów. W e-commerce karuzela produktów.
  • Subskrypcja newslettera, gdy klienci wymagają edukacji lub liczysz na wielokrotne zakupy. Może w tym pomóc dodatkowy materiał, tzw. lead magnet np. e-book, raport, kupon.
  • Zaproszenie do webinaru.
  • Zaproszenie do skorzystania z wersji demo.
  • Klienci mają indywidualne pytania? Zachęć ich do chatu, można też umożliwić kontakt za pomocą Messengera na stronie www. 
  • Jesteś zajęty? Umożliw pozostawienie numeru telefonu do oddzwonienia lub rezerwowanie terminów na konsultacje (tzw. callback).

Jak zwiększyć konwersje?

Jeśli użytkownik był zainteresowany wpisem blogowym, to jest duża szansa, że jest w Twojej grupie docelowej. Instalacja pixela FB lub innego narzędzia do remarketingu pozwoli na przypomnienie mu się poprzez kampanie remarketingowe, powrót na stronę i zwiększenie konwersji.

Jak dobrze prowadzić blog firmowy?

W internecie jest już ponad miliard blogów. Jeśli chcesz się przebić z kolejnym, to masz dużą konkurencję i nie wystarczy po prostu pisać teksty. 

Prowadzenie bloga wspierającego sprzedaż wymaga strategicznego planowania, realizacji wielu zadań, które prowadzą do wytworzenia atrakcyjnej treści i systematycznej optymalizacji.  

  1. Zrozum swoich odbiorców, ich potrzeby, problemy, zadania.
  2. Zdefiniuj cele i sposób, w jaki blog pomoże je osiągnąć. Powtarzaj te kroki, zanim napiszesz każdy kolejny artykuł.
  3. Dostarczaj wartość: pomóż rozwiązywać typowe problemy i przedstawiaj swoje produkty/usługi jako rozwiązanie. Wpleć wezwanie do działania  i zachęcaj odbiorców do podjęcia następnego kroku.
  4. Promuj swoje treści w mediach społecznościowych, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
  5. Mierz wyniki: wejścia z Google, konwersje, aby dowiedzieć się, jaki rodzaj treści przyciąga klientów.
  6. Testuj i optymalizuj.

Jak efektywnie wykorzystać czas?

Neil Patel, guru content marketingu na podstawie doświadczeń własnych i analizy ruchu, poleceń i linkowania z serwisów 700 klientów jego agencji reklamowej daje konkretne wskazówki:

  • 40% czasu twórz podstawową zawartość, której szukają początkujący – dla pozyskania ruchu.
  • 10% czasu opracowuj zaawansowane tematy, o jakich rozmawiasz w towarzystwie z branży – dzięki takim wpisom pozyskasz polecenia w mediach społecznościowych i backlinki.
  • 20% czasu odświeżaj stare treści, uzupełniaj grafiki, dodawaj wideo, optymalizuj pod kątem SEO. 
  • 30% czasu przeznacz na marketing Twoich treści: linkuj go z innych miejsc w swoim serwisie, polecaj w mediach społecznościowych, pozyskuj linki z innych serwisów.

O czym pisać na blogu firmowym?

Skorzystaj z tych inspiracji:

  • instrukcje krok-po-kroku – opisz szczegółowo jak poradzić sobie z  zadaniem lub problemem, mogą być w formie wideo;
  • recenzje lub porównania produktów i usług związanych z Twoją branżą i listy typu “10 najlepszych …” – 89% klientów przegląda recenzje przed dokonaniem zakupu;
  • odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – 14% zapytań w Google jest w formie pytania;
  • dane, raporty, wyniki ankiet, branżowe trendy, analizy rynkowe – podsumuj i pokaż dane na wykresach;
  • dostarczaj aktualności branżowe, ale dodaj coś od siebie: dlaczego o tym piszesz, jaką masz opinię;
  • inspiracje, pozytywne historie związane z marką, produktami, case studies, rozprawienie się z mitami;
  • Twoja firma ,,od kuchni’’ – rozwieje wątpliwości przed zakupem, ale też zachęci kandydatów i kontrahentów do współpracy.

Jak zdobyć więcej leadów na blogu?

Skoncentruj się na idealnych klientach

Zwracaj się do idealnego klienta, pomóż mu w podejmowaniu decyzji dotyczących Twoich produktów i usług.

Nazwij czego klient potrzebuje, jakie ma problemy, używaj jego języka.

Opisz jakie błędy popełnia próbując je rozwiązać, dlaczego mu się nie udaje. Opisz, które sposoby nie działają i dlaczego. Wypunktuj, co powinien zrobić, żeby je rozwiązać. 

W sprzedaży bardzo ważne są emocje. Wpływają na zapamiętywanie przekazywanych przez Ciebie treści. Na stronach produktowych może być trudno o nich pisać lub zdecydować, w jakie emocje uderzyć.
W artykułach blogowych znacznie łatwiej. Poza tym w jednym artykule można wywoływać w odbiorcy czujność i potrzebę analizy, a w drugim, dotyczącym tej samej oferty pozytywne odczucia.

Opisuj historie z happy endem, gdy korzystał z Twojego produktu.

Proponuj swoją pomoc, np. w podpisie wspomnij, że się tym zajmujesz. 

Pokaż dowody społecznego zaufania przedstawiając referencje od idealnych klientów. Wyłuskaj z ich opinii, jak zmieniło się ich życie lub ich biznes (jeśli to klienci B2B), gdy skorzystali z Twojej usługi.

Wzywaj do akcji w treści postów

Każdy wpis na blogu powinien mieć wezwania do działania. Jeśli kończysz swoje artykuły tylko zaproszeniem do pozostawienia komentarza, to tracisz potencjał sprzedażowy. 

Mocne wezwanie do działania przekonuje do działania, zapewnia o korzyściach dla użytkownika i stwarza poczucie pilności.

Żeby było skuteczne warto je umieścić nawet kilkukrotnie na każdej podstronie bloga: na początku, w środku i na końcu artykułu, na desktopie w kolumnie obok (sidebarze), w pływającym, wyskakującym lub pełnoekranowym okienku (popupie, overlayu).

Kogo i czego potrzebujesz do prowadzenia bloga firmowego?

Myślisz, że nikt nie poprowadzi bloga lepiej, niż Ty?
A może odwrotnie, myślisz, że do bloga niezbędny jest talent pisarski i bez niego nawet nie myślisz zaczynać? 

W rzeczywistości niezbędne są różne kompetencje i pomocne narzędzia ułatwiające pracę. 

Copywriting

Jednoosobowy przedsiębiorca może po prostu zacząć przelewać swoją wiedzę i przemyślenia na papier, a raczej do edytora tekstu;)

Do tworzenia unikalnej bazy wiedzy można też posiłkować się zewnętrznymi ekspertami, a rozwinięte zespoły mogą ich znaleźć w swoich szeregach. 

Jeśli zależy Ci na budowaniu marki eksperckiej, to lepsza metoda niż zlecanie copywriterom generycznych tekstów lub tłumaczeń z angielskich blogów. Tę metodę wykorzystaj w budowaniu zapleczy, na których bezpośrednio nie widać Twojego obrandowania.

Do korekty językowej (copyproofing) możesz zatrudnić profesjonalistę lub skorzystać z narzędzi do sprawdzania poprawności językowej w edytorach, lub przeglądarce np. Language Tool.

Odpowiedni język, słownictwo i kompozycja decydują o wartości tekstu. Sposób formatowania wpływa na odbiór tekstu. Nawet najbardziej wartościowy artykuł nie obroni się, gdy będzie nieczytelny.

Zobacz na screen poniżej. To fragment tekstu powyżej, tylko bez formatowania:


Niesformatowany tekst trudno się czyta.

Analiza

Sprawdzaj czego dokładnie szukają użytkownicy: skorzystaj z narzędzi lub zleć opracowanie słów kluczowych, sprawdź co jest na topie w Google Trends.

Zajrzyj do Google Analytics i przeprowadź audyt wyszukiwania w swoim serwisie a w Google Search Console sprawdź, na jakie słowa kluczowe są znajdywane stare artykuły.

Weź pod uwagę, że większość użytkowników tylko przeskanuje artykuł. Dlatego wykorzystuj słowa kluczowe w tytule wpisu i śródtytułach, aby zwrócić uwagę. 

Multimedia na blogu

Jak opracować przyjemny w odbiorze, czytany do końca artykuł? 

Wykorzystaj elementy graficzne do podzielenia długich fragmentów tekstu: dodaj zdjęcia, wykresy, infografiki,  pokaż o czym piszesz, ułatw zrozumienie treści. 

Dodaj „tekst alternatywny” i podpisy do swoich zdjęć/obrazków.

Obranduj swoje zdjęcia / obrazy.

Do tworzenia infografik lub memów polecam użyć darmowego i bardzo prostego w obsłudze narzędzia: Canva.

Użytkownicy docenią również wideo. Sprawdzi się nawet takie nagrane smartfonem. Sprawdź nasz poradnik jak umieścić film na stronie internetowej.

Promowanie

Potraktuj publikowanie na blogu firmowym, jak pisanie pamiętnika do szuflady.

Blog bez działań promocyjnych sam sobie nie poradzi.

Mozolnie wypracowane treści wymagają dodatkowych działań, żeby dotrzeć do sensownej liczby odbiorców.

  • Promuj artykuły poprzez linki w ramach swoich stron WWW, zwłaszcza w innych wpisach blogowych, w treści i pod artykułem umieszczaj linki do poprzednich postów.
  • Upewnij się, że Twój blog firmowy udostępnia wpisy w kanale RSS. W WordPress jest to wbudowane.
  • Buduj bazę mailową czytelników. Utrzymuj z nimi relacje, również przez komentarze na blogu lub w mediach społecznościowych.
  • Polecaj wpisy na swojej stronie na Facebooku, w grupie na Facebook, na stronie w LinkedIn i na grupach LinkedIn, na Twitterze (nawet kilka razy).
  • Zrób live na Facebooku, LinkedIn lub Instagramie na temat swojego posta na blogu.
  • Zadbaj o atrakcyjne grafiki z tytułami artykułów lub inne ciekawe grafiki do udostępniania przez Pinterest.
  • Sprawdź, kto linkuje Twoją konkurencję, spróbuj też tam umieścić linki do swoich wpisów.
  • Opracuj artykuł na blogu jako plik PDF do pobrania. Najlepiej do tego nadają się wpisy typu „jak”, „najlepszy przewodnik” lub samouczki. Taki PDF dodaj do:

Zwrot z inwestycji

Aby pozyskiwać leady, potrzebujesz w swoim serwisie WWW dodatkowych funkcjonalności: formularza subskrypcji newslettera, widżet z chatem lub do pozyskiwanie telefonów do oddzwonienia, narzędzi do promowania treści w SM, instalacji pixela FB lub innego narzędzia do remarketingu.

W WordPress takie rozszerzenia może zapewnić motyw lub wtyczki. My chętnie doradzamy i wdrażamy takie narzędzia.

Czy blog jest skuteczny? Pytaj klientów, skąd dowiedzieli się o Twojej marce, skąd czerpali wiedzę o produktach. 

Jednak zanim do Ciebie dotrą analizuj statystyki bloga np. z użyciem nowej darmowej usługi Google Analytics 4.

Kiedy zacząć blogowanie?

Zacznij od opracowania kilku wpisów blogowych, najlepiej w swoim ulubionym edytorze tekstów. Upewnij się, że masz energię i wytrwałość, żeby wytworzyć wartościową treść wartą opublikowania i dzielenia się z klientami.

Masz to? Możesz już zakładać bloga, ale jeśli ma wspierać Twoją firmę w sprzedaży wykonaj dodatkowe kroki: zaplanuj i wdróż narzędzia do pozyskania leadów, o których piszę wcześniej.

Kiedy spodziewać się efektów blogowania?

Po opublikowaniu i rozpromowaniu pierwszych wpisów możesz liczyć na pierwsze efekty w postaci ruchu z wyszukiwarek już za kilka dni (jeśli korzystasz z wysoko ocenianej przez Google domeny) lub za 1-3 miesięcy (w przypadku młodszych, mniej popularnych domen). 

Jeśli chcesz szybciej dotrzeć do nowych odbiorców – pozostaje reklamowanie w mediach społecznościowych lub w wyszukiwarce.

Jak często publikować na blogu?

Badanie z 2021 roku wykazało, że blogerzy, którzy publikują 2-6 artykułów tygodniowo, najczęściej osiągają swoje cele.

Jednak nawet jeden artykuł na tydzień, to dużo pracy, jak na firmę, która na co dzień montuje maszyny lub produkuje meble.

Zdecydowanie lepszą drogą będzie stworzenie docelowo kilkunastu-kilkudziesięciu wartościowych artykułów i pilnowanie, żeby były aktualne, niż generowanie masy nikogo nie interesujących treści.

Chcesz wspierać sprzedaż i pozycjonować stronę firmową z wykorzystaniem bloga? 

Chętnie Cię w tym wesprzemy!

  • opracowujemy koncepcję bloga sprzedażowego: architektury informacji, planu zawartości, wytycznych do treści, sposobów na pozyskanie leadów/konwersji,
  • wdrażamy bloga (na WordPress) i narzędzi do konwersji i ich monitorowania,
  • pomagamy opracować teksty i optymalizować dla wyszukiwania.

Autorem tej porcji wiedzy i inspiracji jest

Szukam rozwiązań, projektuję i analizuję, aby tworzyć i rozwijać strony firmowe, które będą solidnym fundamentem marketingu online.

Close
Go top