Planowanie strategiczne, czyli jak nie tracić cennego czasu przy modernizacji strony firmowej?

Planowanie strategiczne, czyli jak nie tracić cennego czasu przy modernizacji strony firmowej?

Prawidłowo przeprowadzona modernizacja strony internetowej prowadzi do zdobycia nowych klientów.
Czy wiesz, że sensownie poprowadzony projekt umożliwia też zaoszczędzenie Twojego czasu? Czasu, który możesz przeznaczyć na obsłużenie nowych zapytań 🙂

Nadszedł ten moment, gdy Twoja strona internetowa jest już przestarzała i wiesz, że nadszedł czas na jej modernizację.

Zaczynasz od wysłania zapytań do wykonawców albo szukania narzędzi. Ale nie wiesz czym się kierować przy ich wyborze.

Potem utykasz na zebraniu materiałów.

A gdy zupełnie masz czasu na projektowanie strony i wykonawca stawia ją samodzielnie po półgodzinnej rozmowie z Tobą, to okazuje się, że projekt jest zupełnie nie trafiony i tracisz czas na poprawki.

A po roku robisz kolejną „nową stronę”.

W takim razie od czego zacząć, żeby modernizacja strony miała sens i przyniosła zwrot z inwestycji? 

Jak nie tracić czasu na słabą modernizację strony

My wiemy jak się zabrać za projektowanie stron, które rozwiązania się lepiej sprawdzają. 

Ale potrzebujemy kontekstu.
Nie zgadniemy czym dokładnie się zajmujesz, kogo chcesz zainteresować ani czym Twoja marka się wyróżnia na tle konkurencji.
Mamy też kilka pomysłów, ale nie mamy pewności jak strona ma Ci pomóc w Twoim biznesie.

Żaden ekspert od projektowania stron ani marketingu tego nie wie.

Gdyby istniał szablon idealnej strony, to wszyscy by z niego korzystali. 
Jak klienci odróżnialiby wtedy Twoją markę od innych? 🤔

Jeśli już masz w głowie rozwiązania (np. chcę prowadzić blog firmowy), ale nie wiesz dokładnie komu i do czego ma służyć, to w najlepszym przypadku projekt utknie z braku motywacji do jego kontynuowania, a w najgorszym pochłonie mnóstwo zasobów, a nie przyniesie wymiernych efektów.

Jeśli nie zastanowisz się, czego dokładnie potrzebujesz, to też trudno będzie Ci szukać, a co dopiero wybrać właściwe rozwiązania czy odpowiednie wsparcie.

Często słyszę taki cel: strona ma być jasna i angażować. OK, słuszny kierunek, ale co ma być jasne? Do czego angażować?

Jeśli nie przekażesz twórcy strony szczegółowych informacji, to owszem, postawi stronę, ale będzie generyczna i tylko zmarnujesz pieniądze, bo strona chociaż nowa, nie przyniesie efektów.
Niby jak, skoro nikt konkretnie nie wyznaczył konkretnego celu strony.

To tak, jakby stanąć z grupą ludzi i powiedzieć: “Ruszajmy!”

Planowanie strategiczne, czyli jak nie tracić cennego czasu przy modernizacji strony firmowej?

Każdy może pójść w swoją stronę.

Żeby dojść do celu, trzeba wiedzieć gdzie on jest.

I zawracać tych, którzy zbaczają. 

Planowanie strategiczne, czyli jak nie tracić cennego czasu przy modernizacji strony firmowej?

Więc jeśli przymierzasz się do modernizacji strony, to odpowiedz sobie na pytanie: 

Na co wolisz poświęcić swój cenny czas?

Dlaczego planowanie strategiczne jest takie ważne?
Czym w ogóle jest to planowanie strategiczne, czyli:

Jakie decyzje podejmujesz przy modernizacji strony firmowej?

Dlaczego zmieniasz stronę firmową?

Jeśli nie znajdziesz precyzyjnej odpowiedzi, co nie działa, to nikt nie będzie pracować nad naprawieniem tego stanu.

Planowanie strategiczne, czyli jak nie tracić cennego czasu przy modernizacji strony firmowej?

Jeśli nie wyznaczysz nowego celu, to nikt nie będzie do niego zmierzać. 

Jak się przygotowywać do modernizacji strony, żeby inwestycja się zwróciła?

Stale szukaj odpowiedzi na te pytania:

  • Jakim przedsiębiorstwem firma chce być w dłuższej perspektywie?
    Jakie firma ma cele na najbliższe lata?
    Jak są mierzone i jakie liczby są potrzebne do osiągnięcia celów?
    Jakbyś to powiedział(-a) krótko swoim współpracownikom lub kontrahentom?
    Czy jest to spójne ze szczegółowymi odpowiedziami na wszystkie kolejne pytania?
  • Kto jest Twoim idealnym klientem, od kogo chętnie odbierzesz zamówienie?
    Czego szuka idealny klient, docierając do Twojej strony?
    Co potrzebuje się dowiedzieć, żeby podjąć decyzję o kontakcie? O zakupie?
    Co wzbudza jego zaufanie? 
    Gdzie mieszka? W jakim języku mówi?
    Też komu nie chcesz sprzedawać i kto odrzuca Twoje oferty.
  • W czym strona mogłaby pomóc w obsłudze klienta w trakcie realizacji usługi?
    O co pyta wielu klientów w trakcie korzystania z usługi?
    Jakie materiały możesz udostępnić online i potem w mailu podsyłać tylko linki do aktualizowanej treści zamiast załączać pliki?
    Czego uczysz i co wyjaśniasz każdemu klientowi? Co ich motywuje, żeby edukować się samodzielnie?
    Jak zachęcić klientów do ponownego zamawiania i korzystania z usług, jak to im ułatwić, jak jaśniej pokierować do osoby kontaktowej, zapisów, rejestracji, zamówień, żeby potem nie przeciągać rozmów telefonicznych i korespondencji mailowej?
    Co teraz notujesz na papierze, w kalendarzu, a można by to przenieść do Internetu i usprawnić organizację i komunikację?
    Z jakich narzędzi do organizacji i komunikacji korzysta Twoja konkurencja? Może też je wykorzystasz, a na stronie wstawisz link lub widżet – do rejestracji, rezerwacji, oddzwaniania, z chatem, z kalendarzem, itd.
  • Skąd przychodzą idealni klienci?
    Z polecenia? To co sprawia, że polecający o Tobie pamiętają?
    Z wyszukiwania? A jakie zapytania sprowadzają wartościowych klientów?
    Z mediów społecznościowych? To co zwraca ich uwagę? Co skłania do kontaktu?
    Co powtarzać, wzmacniać i wykorzystać na stronie internetowej, bo się sprawdza?
    Jakie aktywności marketingowe są skuteczne? Jak wykorzystać stronę firmową, żeby wzmocnić ich działanie?
    Kto z Twojego zespołu mógłby specjalizować się w pisaniu, prezentowaniu, robieniu zdjęć, nagrywaniu filmów?
    Gdzie jest przestrzeń, żeby zbierać i porządkować materiały marketingowe i edukacyjne na bieżąco, tak, żeby były łatwe do znalezienia (nie tylko przy projektowaniu strony internetowej)?
  • Dla jakich produktów potrzebujesz wsparcia w sprzedaży (a dla jakich nie)?
    Na jakim etapie sprzedaży?
    Co jest najważniejsze z punktu widzenia biznesu?
    Jakie są pełne nazwy lub kategorie produktów? Czy klienci je rozumieją i tak samo je nazywają?
  • Co zachęci potencjalnych kandydatów do odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne?
    Jakie działania podejmujecie w ramach employer brandingu?
    Jak to dokumentować, żeby było co pokazać na stronie internetowej?
  • Czy w czymś jeszcze mogłaby Ci zaoszczędzić czasu lub nerwów?
    To pytanie dotyczy zarówno obsługi klientów jak i edycji aktualnej strony np. na WordPress.
    Czy teraz na stronie masz nieaktualne informacje i brakuje Ci czasu na ich odświeżanie?
  • Przyjrzyj się, co dzisiaj konkurencja pokazuje na swoich stronach firmowych.
    Czym Twoja marka wyróżnia się spośród konkurencji?
    Z czego ma być znana?
    Co mówią zadowoleni klienci, którzy korzystali z usług konkurencji?

Uff, dużo tych pytań! I do tego trudnych.
Na każde z nich korporacja mogłaby przeznaczyć kilka tygodni zespołowej pracy pod okiem specjalisty.
Gdy zadaję takie pytania podczas warsztatów planowania strategicznego przy projektowaniu strony firmowej dla mniejszych organizacji, to często słyszę, że nikt nigdy się nad tym nie zastanawiał.
Ty też nie sypniesz wszystkimi odpowiedziami z rękawa.

Dlatego zachęcam do ciągłego szukania odpowiedzi, najlepiej ze swoim zespołem, konsultowania z innymi przedsiębiorcami i weryfikowania na klientach.
W poszukiwaniach wspieraj się też wskazówkami i inspiracjami z WEBESTowego newslettera.

Co Ci da strategiczna wiedza o swojej firmie i marce?

Planowanie strategiczne, czyli jak nie tracić cennego czasu przy modernizacji strony firmowej?
  • Pomoże lepiej zrozumieć gdzie jesteś i dokąd Twoja firma zmierza, a to ustalić zakres, priorytety i zrealizować projekt strony firmowej, który przyniesie zwrot z inwestycji.
  • Pomoże uporządkować i wybrać materiały marketingowe, które chcesz wykorzystać, bo są spójne z tą strategią oraz pousuwać zbędne.
  • Pomoże projektować treści, które zaangażują właściwych odbiorców do podjęcia właściwych decyzji i zrobienia tego, czego od nich oczekujesz.
  • Pomoże podjąć inne decyzje projektowe, gdy rozważasz kilka opcji.
  • Konsultując pomysły z wykonawcą lub na forach internetowych, gdy podajesz kontekst, to dostajesz dopasowane rady, a nie „to zależy”.
  • Gdy dobrze znasz mocne strony swojej marki i zespołu, to przy projektowaniu strony projektujemy, jak je komunikować, żeby wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, a nie dopiero ich szukamy.
  • Gdy umiesz się spozycjonować wobec konkurencji, to masz jasność z kim i z czym się porównywać, inspirować, a co sobie odpuścić.
  • Zmotywujesz siebie do podjęcia i systematycznego kontynuowania działań marketingowych, bo będziesz widzieć ich sens i cel.
  • Jasne cele również zaangażują współpracowników do marketingu.
  • Będzie Ci też łatwiej znaleźć wykonawcę strony i z nim współpracować.

Na początku projektu musisz podjąć dodatkowe decyzje

  • Jaki masz budżet marketingowy? (sprawdź wskazówkę jak go ustalić)
    Jaką część przeznaczasz na działania online, w tym na stronę firmową?
    Czy dotychczas przeznaczane środki pozwalały na postawienie i utrzymanie konkurencyjnej strony?
  • Kto (z zespołu) i z jakimi kompetencjami weźmie udział w projekcie?
    Jakich kompetencji potrzebujesz z zewnątrz, żeby projekt miał szanse się powieść?
  • Co nadaje się do użytku, co poprawić, a czego brakuje?
    Jeśli masz już stronę, to nie ma sensu wymyślać wszystkiego od nowa. 

Na pewno masz już opracowanych wiele elementów. Mam na myśli:

  • zawartość merytoryczną: dane kontaktowe, ofertę, informacje o zespole
  • logo, zdjęcia, obrazki, kolory, czcionki, formatowanie treści
  • funkcjonalności np. formularze kontaktowe
  • uporządkowanie i nawigację po treści.

Co jest spójne ze strategią firmy / marki / komunikacji?
Do czego chętnie klientów odsyłasz?
Co już jest nieaktualne?
Na co klienci narzekają?


Różnice między współpracą z freelancerem, a agencją marketingu internetowego

Jakie decyzje może za Ciebie podjąć freelancer?

Freelancer to jedna osoba pracująca samodzielnie nad całym projektem.

Planowanie strategiczne, czyli jak nie tracić cennego czasu przy modernizacji strony firmowej?

Współpraca z freelancerem przy modernizacji strony to bardzo dobra opcja dla małego biznesu.

O ile uda się znaleźć rzetelnego wykonawcę, który potrafi samodzielnie postawić stronę.

Rozmawiacie 1:1, więc nie traci czasu na komunikację z zespołem.

Podejmując współpracę z freelancerem podejmujesz najpierw decyzję z kim współpracować.

Mniej lub bardziej świadomie wybierasz osobę z konkretnym zestawem kompetencji

Tych, których mu lub jej zabraknie – za efekt będziesz odpowiadać Ty.
A jeśli i Ty tego nie ogarniasz – to dany obszar po prostu będzie kuleć😞.

Rzetelny wykonawca pomoże Ci podjąć decyzję, czy narzędzia w których się specjalizuje będą optymalnie służyć Twojemu zespołowi i biznesowi.

Ponadto:

freelancer specjalizujący się bardziej w projektowaniu graficznym

podejmie decyzje typu: czy odnośniki zrobić niebieskie czy turkusowe, czy ustawić wielkość nagłówków na 22 czy 28 pikseli, które zdjęcie wybrać, jak wykadrować i w jakim rozmiarze umieścić na stronie,

freelancer specjalizujący się bardziej w programowaniu i kwestiach technicznych

podejmie decyzje do czego użyć gotowego oprogramowania, a dla jakich funkcjonalności napisać coś dedykowanego.

Jakie decyzje podejmiemy my jako agencja WEBEST?

Ekipa WEBEST na WordCamp 2022

Podejmując współpracę z nami korzystasz z pracy zespołowej nie tylko grafikaprogramisty, ale też: 

  • specjalisty od UX – podejmie decyzje jak uporządkować treść, żeby użytkownicy mogli wygodnie poruszać się po stronie i znajdować potrzebne informacje
  • marketingowca – dobierze optymalizacje SEO, narzędzia do mierzenia skuteczności strony internetowej, do spełnienia obowiązków prawnych w związku korzystaniem z nich (np. w związku z RODO, cookies)
  • copywritera – podejmie decyzje, jak w prosty sposób wytłumaczyć ofertę, co napisać, żeby poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach.

Dzięki zespołowi z różnymi punktami widzenia dobieramy narzędzia, które pozwolą skalować się wraz z rozwojem firmy.

Dzięki przez lata ulepszanemu procesowi projektowania strony wiemy od czego zacząć i ile czasu poświęcić na kolejne etapy.  

Po projekcie możesz liczyć na naszą stałą opiekę nad stroną.
A to też oznacza, że gdy podczas projektu wybieramy narzędzia, to na pewno nie wybierzemy takich, które miałyby w przyszłości sprawiać problemy. 
Zadecydujemy też jak wystarczająco zabezpieczyć stronę, żeby uniknąć włamania.

Jakie jeszcze decyzje pomożemy Ci podjąć?

Pomożemy ustalić realne cele:

  • dotyczące komunikacji marki: jak pisać, żeby być zapamiętanym, czy to co chcesz powiedzieć jest jasne i odróżnia od konkurencji
  • dotyczące pozycjonowania strony, reklamowania, content marketingu na blogu firmowym, narzędzi marketingowych, angażowania odbiorców
  • dotyczące wersji językowych.

Myślisz poważnie o modernizacji strony firmowej?

Znasz strony, na których da radę szybko znaleźć to czego szukasz?
Bywasz na stronach, które wzbudzają zaufanie do marki

Taki efekt bierze się ze ścisłej współpracy biznesu z wykonawcą

Planowanie strategiczne, czyli jak nie tracić cennego czasu przy modernizacji strony firmowej?

Dlatego w projektach modernizacji strony firmowej zaczynamy od analizy stanu obecnego i planowania strategicznego.

Posłuchaj odcinek podcastu

Jak pracujemy warsztatowo przy tworzeniu stron firmowych

Na podstawie podjętych jasno sprecyzowanych strategicznych decyzji możemy podejmować decyzje techniczne.
Potrafimy sami przetestować projekt i wychwycić prawie 100% błędów, bo wiemy jakie są cele i priorytety.
Dzięki temu nie tracisz czasu na poprawki.
Dzięki temu 100% projektów kończymy w terminie.

Zdjęcia z warsztatów podczas planowania strategicznego dla DOM NA MIARĘ, PRINZ Polska, Fundacji im. Heleny Kmieć

Skorzystaj z

Profesjonalnej modernizacji strony firmowej

i umów bezpłatną konsultację

Jeśli chcesz:

  • pomyśleć o swojej nowej stronie jak o dobrym sprzedawcy, którego trzeba wyposażyć w odpowiednie narzędzia oraz utrzymać aktualną, aby sprzedawała
  • współtworzyć swoją nową stronę internetową, a nie tylko zlecić jej wykonanie
  • porozmawiać o swoim biznesie, klientach i celach w kontekście nowo tworzonej strony
  • zainwestować swój czas w planowanie strategiczne, a nie tracić swojego czasu na zgłaszanie poprawek
  • potraktować stronę jak długofalową inwestycję, która się zwraca, a nie tylko zadanie do odhaczenia.

To świetna wiadomość! Oznacza to, że będziemy mieć o czym rozmawiać już na naszym pierwszym spotkaniu.

Podczas rozmowy dowiesz się:

  • jaki wygląda cały proces budowy strony w naszej agencji i przy realizacji których zadań Ty jesteś niezbędny(-na) 
  • jaki jest czas realizacji
  • kiedy i od czego możemy zacząć
  • ile kosztują poszczególne etapy.

Podobne wpisy