Blog firmowy – czy warto?
22 czerwca 2022
Co powinna zawierać
co i po co umieścić na stronie Kontakt dla swojej firmy, żeby jak najlepiej trafiać do idealnych klientów i jak najlepiej obsługiwać aktualnych.
Odkąd sięgam pamięcią, a sięgam do początku istnienia stron www, każda strona firmowa zawiera stronę lub chociaż sekcję “Kontakt”.
Użytkownicy często szukają konkretnych informacji, właśnie na tej stronie i właśnie tak nazwanej, nawet jeśli w prominentnym miejscu są widoczne numer telefonu czy email.
Przedsiębiorcy zabierający się za zbudowanie strony firmowej wyobrażają sobie, że strona Kontaktu będzie najprostsza do zrobienia, a jej zawartość oczywista. Jednak kiedy przysiądą do szczegółów, to okazuje się, że czasem trudno zdecydować, jakie dane umieszczać, a jakie sobie odpuścić lub z nawet premedytacją ukryć.
Na idealnej stronie kontaktowej użytkownicy łatwo znajdują informacje, których szukają, a to służy biznesowi w pozyskiwaniu (idealnych) i obsłudze (wszystkich) klientów.
Jakie to są informacje? Odpowiedź nie jest aż tak oczywista i zależy od branży, od firmy i potrzeb jej klientów.
Zanim zaczniemy cokolwiek tworzyć, zawsze warto zdecydować, co chcemy osiągnąć jako biznes. Z drugiej strony zastanowić się, czego oczekują nasi klienci.
Jak już wiemy, czego potrzebują klienci i wiemy, co jako biznes chcemy osiągnąć, to łatwo dobierzemy elementy.
Prywatnie i w biznesie wypada się przedstawić. Podanie podstawowych danych firmowych to podstawowy element budowania wiarygodności. Ponadto ich podanie jest wymagane przez prawo.
Śmierć i podatki są pewne, a jesienią 2019 roku zmienił się dla przedsiębiorców zakres odpowiedzialności za to drugie o podatki kontrahentów. Ustawodawca liczy na to, że przedsiębiorcy będą się nawzajem dokładniej prześwietlać i eliminować z rynku mniej wiarygodne firmy.
Podstawowym narzędziem do sprawdzenia, czy kontrahent nie jest oszustem jest wyszukiwarka Ministerstwa Finansów tzw. białej listy podatników VAT, w której można znaleźć firmę podając numer konta, NIP, REGON lub nazwę podmiotu.
Dla uwiarygodnienia swojej firmy warto zadbać, aby te dane identyfikacyjne były dostępne na stronie firmowej. Idealnym miejscem na to jest strona kontaktu.
Jeśli oferujesz towary lub usługi w sprzedaży przez internet to art. 20 ust. 3 Prawa przedsiębiorców zobowiązuje Cię do podania co najmniej nazwy firmy, numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz siedziby lub adresu.
Polskie prawo konkretnie określa jakie dane powinny się znaleźć we wszelkich pismach wychodzących z firmy do kontrahentów. Te same dane warto umieścić i aktualizować na stronie.
Jak uporządkować?
Jeśli elementów ułatwiających kontakt uzbiera się dużo, najpierw podaj te, które będą najczęściej poszukiwane. W ekstremalnych przypadkach warto pogrupować dane w zakładkach (tabach) lub rozdzielić na osobne podstrony. Wtedy trzeba upewnić się, że łatwo do nich dotrzeć.
Gdy poznajesz kogoś, rozmawiasz i w pewnym momencie przynajmniej jedna ze stron wyrazi nieodpartą chęć dalszego kontaktu, to zapisujecie numery telefonów, wymieniacie się wizytówkami wirtualnymi lub papierowymi, zapraszacie się na fejsa, notujecie numer na serwetce, po cichu i bez słowa …? Raczej nie.
Co wtedy mówisz, zwłaszcza w sytuacji biznesowej?
A gdyby tą życzliwą konwersację przenieść do strony internetowej?
Jeśli zależy Ci na tym, żeby internauci się z Tobą ochoczo kontaktowali, to dobrym pomysłem będzie ich od serca do tego zachęcać.
Można zapodać tematy do rozmowy. Można potwierdzić, z kim chętnie porozmawiacie i dać pozostałym alternatywę np. jeśli obsługujecie tylko firmy B2B, a klienci indywidualni mogą dostać Twoje produkty w innym miejscu.
“Zadzwoń i umów się na spotkanie”
“Umów się na bezpłatną konsultację”
“Zapytaj o co chcesz. Odpowiemy jak najszybciej”
“Odwiedź nas w salonach firmowych”
A może do czegoś jeszcze innego?
Google (i inne wyszukiwarki) nieustannie przeczesują internet odczytując jego zawartość.
A dokładniej robią to ich roboty.
Załóżmy, że na stronie Kontaktu masz w danych adresowych m.in. czarno na białym “Poznań”, “Warszawa” i “Szamotuły”. Inteligentny robot rozpozna w tym nazwy miasta i będzie potrafił powiązać je z nazwą firmy, ale może mieć problem z określeniem, że chodzi o to, że w Warszawie masz siedzibę, w Szamotułach fabrykę, a stacjonarny sklep, do którego można zajrzeć między dziewiątą a osiemnastą i oglądać Twoje wspaniałe produkty jest w Poznaniu.
Jeśli prowadzisz biznes lokalny, czyli taki, który obsługuje klientów głównie na rynku lokalnym, to możesz zrobić coś specjalnego dla robotów wyszukujących, żeby nie miały żadnych wątpliwości, co do danych teleadresowych i mogły wyświetlać Twoją stronę wyżej w wynikach wyszukiwania właśnie tym lokalnym użytkownikom, na których uwadze Ci zależy najbardziej.
W tym celu należy dodać do strony specjalny kod, dla którego specjaliści używają wiele nazw: elementy rozszerzone / dane strukturalne / microdata i który służy właśnie do jednoznacznego poinformowania robotów o danych teleadresowych lokalnego biznesu. Dzieje się to w sposób niewidoczny dla użytkowników.
Jak oznaczyć biznes lokalny?
Uwaga – będzie technicznie. Jeśli nie masz ochoty tego czytać, po prostu wezwij wsparcie z WEBEST lub znajomego webmastera.
Należy wygenerować skrypt, najlepiej JSON-LD, można do tego wykorzystać generator online, a następnie wstawić go do kodu HTML do sekcji HEAD do strony Kontaktu (lub do strony startowej).
Jeśli masz stronę na Wordpressie może się zdarzyć, że motyw lub wtyczka do optymalizacji SEO generuje taki kod na podstawie podanych danych. Wtedy wystarczy się upewnić, że podane dane są kompletne i aktualne. Jeśli nie, to skrypt można dodać przez modyfikację pliku functions.php, przez wtyczkę lub przez customizer.
Szybki test
Sprawdź, czy masz dobrze oznaczony swój biznes lokalny i czy podane dane są aktualne przy użyciu tego narzędzia online: Testowanie danych uporządkowanych. Podaj w nim adres swojej strony (startowej lub kontaktu).
Cokolwiek ostatecznie znajduje się na stronie kontaktu musi spełniać pewne najistotniejsze kryterium: musi być aktualne. Czasem lepiej podać mniej danych (np. imiennych e-maili, numerów telefonów), niż zapominać o ich aktualizacjach.
Warto sobie zaplanować weryfikację danych np. raz w roku, żeby mieć pewność, że jeśli już (potencjalny) klient chce się skontaktować, to nie zostanie wywiedziony w pole.
WEBESTowa wskazówka
Gdy w firmie zmieniły się dane kontaktowe, wyszukaj w Google starych danych. Można się zdziwić, w ilu miejscach można znaleźć dane kontaktowe firmy. Upewnij się, że wszędzie i wszystkie dane zostały zaktualizowane!
Chcesz porozmawiać o swojej stronie firmowej? Chcesz coś na niej zmienić?