Kiedy pora na modernizację firmowej strony internetowej?
Co wymaga modernizacji w 2023r.? Na podstawie czego podjąć decyzje co modernizować?
Według Business 2 Community średni czas życia strony internetowej wynosi od 1,5 do 2,5 roku.
Dlaczego firmy nalegają na ciągłe przeprojektowywanie swoich stron internetowych?
A dlaczego producenci samochodów wciąż tworzą nowe wersje swoich modeli?
Ponieważ ludzie chcą podróżować szybciej i wygodniej.
Dlatego zwykle co roku producenci wprowadzają poprawki, nowe funkcje, odświeżają wygląd.
To samo dzieje się ze stronami internetowymi. Wraz z rozwojem firmy i zmianami preferencji klientów potrzebne są ulepszenia strony.
Czasem wystarczą mniejsze, a zwykle co kilka lat bardziej znaczące.
Pełne przeprojektowanie często jest konieczne ze względu na przestarzałą technologię lub znaczące zmiany dotyczące marki, marketingu, oferty lub grup odbiorców strony.
Zastanawiasz się czy to dobry moment, żeby przeprojektować swoją stronę internetową?
Jakie korzyści przyniosłaby aktualizacja, a jakie przeprojektowanie strony firmowej?
Skontaktuj się, to chętnie o tym z Tobą porozmawiamy!
Co oznacza “modernizacja strony internetowej”?
Jeśli masz już witrynę internetową dla swojej firmy, termin „modernizacja strony www” oznaczać będzie odświeżenie i unowocześnienia wyglądu i jej działania.
Może też być nazywane przebudową, przeprojektowaniem strony internetowej lub po angielsku redesignem lub updatem.
Modernizacja może również obejmować przeniesienie strony internetowej na nową platformę lub system zarządzania treścią (CMS) lub dodanie nowych funkcjonalności, takich jak blog, katalog produktów, zamówienia.
Jeśli zmian jest niewiele, to można trzymać się swojego obecnego projektu, ciągle go ulepszając.
Jeśli zmian jest dużo, to efektywniejsze będzie zaprojektowanie wszystkiego od nowa.
Kiedy pora na modernizację strony firmowej?
Zdecydowanie pora na modernizację, gdy strona nie spełnia aktualnych celów biznesowych lub robi to za słabo.
Przebudowa będzie konieczna, gdy firma znacząco zmienia swoje cele biznesowe.
A tak bardziej po ludzku, to wtedy, kiedy zaczynasz zniechęcać swoich klientów do odwiedzania swojej strony firmowej lub po raz kolejny czujesz, że wiedza, którą klient wyniósł ze strony przynosi więcej szkody niż korzyści.
A konkretnie:
Jakie są sygnały, że strona wymaga modernizacji w 2023 roku?
Strona nie spełnia potrzeb klientów
Coraz częściej potencjalni klienci zdobywają wiedzę o produktach samodzielnie.
Wg badań klienci połowę informacji czerpią jeszcze zanim skontaktują się z handlowcem i przeważnie z internetu.
Jeśli strona firmowa nie spełnia głównej potrzeby klientów, czyli nie umożliwia znalezienia informacji, których poszukują, to nie wzbudza zaufania, nie generuje zapytań.
Najważniejszą informacją są dane kontaktowe.
Czy na Twojej stronie internetowej, w widocznym miejscu, znajduje się numer telefonu, adres e-mail, formularz kontaktowy lub widget do oddzwaniania np. @callback24?
Dobry kontakt to podstawa współpracy!
Jeśli w serwisie jest sporo treści, to z kolei problematyczne może być dotarcie do nich, np. ze względu na zagmatwaną, niewystarczającą lub niezrozumiałą nawigację.
Pomimo obecności wyczerpujących odpowiedzi na pytania potencjalnych klientów, taka strona również nie wystarczająco wspiera w sprzedaży ani obsłudze klienta.
Nieaktualna zawartość
Zwykle wynika z problemów z edycją strony lub z fundamentalnych zmian w firmie.
Jeśli nikt z marketingu nie może łatwo aktualizować treści witryny, to pewnie wiele treści jest już nieaktualnych.
Dzisiaj strony internetowe buduje się na łatwym w użyciu oprogramowaniu do zarządzania treścią (CMS), które ułatwia ich utrzymanie.
Jeśli masz trudności z edycją strony, jak najszybciej umieść ją na dobrym CMS, np.: WordPress.
Z kolei jeśli model biznesowy, komunikaty, oferty, grupy docelowe lub priorytety uległy zmianie potrzebna będzie kompletna przebudowa strony.
Problemy techniczne
Małe problemy technicznych najlepiej rozwiązywać na bieżąco.
Jednak czasem łatanie jest zbyt pracochłonne lub niemożliwe przy danym systemie/oprogramowaniu.
Wskazaniami do przebudowy serwisu lub oprogramowania są:
- niewygodne korzystanie ze strony na urządzeniach mobilnych,
- nieresponsywna strona;
- wolne działanie strony mimo dobrej usługi hostingowej,
- słaba widoczność w wyszukiwarkach,
- słaba ocena strony wg Google,
- nierozwiązywalne problemy z korzystaniem z wersji z SSL,
- nierozwiązywalne problemy z aktualizacją oprogramowania,
- nierozwiązywalne problemy z dodaniem nowych funkcjonalności
- lub ze spełnieniem nowych obowiązków prawnych.
Przestarzały lub słaby projekt strony (design)
Strony B2B z dobrym designem generują o 442% większy ruch niż strony z kiepskim designem (wg badania 300 stron B2B przez Stratabeat).
Kiedy design jest słaby?
Gdy nie dostosowany do charakteru marki, nie wzbudza zaufania, jest niespójny lub jest tak przestarzały, że odstaje od stron konkurencji.
Jeśli nie tylko design strony jest przestarzały, ale cały wizerunek firmy, wtedy warto rozważyć rebranding.
Rebranding to nie tylko zmiana nazwy lub logo organizacji, ale też pozycjonowania marki tworzącego określony jej obraz, wyróżniający się na tle konkurencji. Rebranding obejmuje wiele prac badawczych i strategicznych, w wyniku których często konieczne jest gruntowne przeprojektowanie strony internetowej.
Jakie najważniejsze kwestie bierzemy pod uwagę podczas przeprojektowywania strony internetowej?
Modernizację strony WWW zaczynamy od zdiagnozowania problemów
Zadajemy pytanie: na czym polega problem z obecną witryną?
Najpierw musimy zrozumieć, co stronie internetowej działa poprawnie, a co należy zmienić.
Jeśli to tylko możliwe, to decyzję o modernizacji podejmujemy na podstawie a danych.
Konfigurujemy narzędzia analityczne np. Google Analytics, Google Search Console, Hotjar, zbieramy i analizujemy wyniki.
W zależności od występujących problemów przeprowadzamy audyty: marketingowy, audyt techniczny i/lub audyt SEO tak, żeby podjąć świadomą decyzję dotyczącą projektu, zamiast tylko polegać na przeczuciach i opiniach.
Zachęcamy również przedsiębiorców, handlowców i osoby obsługujące klientów, aby dowiedziały się, czego ich obecnym użytkownikom brakuje w witrynie, aby oprzeć przyszłe zmiany na tych informacjach.
Podsumowaniem tego etapu jest wyznaczenie celów przeprojektowania witryny: co powinno być naprawione/ulepszone, jakie wyniki chcemy poprawić.
Planujemy strategicznie
My się przykładamy do tego etapu i dzięki temu klienci odnoszą dwie główne korzyści:
- Projekt jest realizowany sprawnie. Mamy ustalone główne cele i zakres modernizacji, więc i nam i klientowi łatwiej jest podejmować drobniejsze decyzje projektowe. Możemy zaplanować harmonogram projektu i kończymy go w terminie.
- Przebudowana strona sprawdza się dłużej. Mając do dyspozycji podjęte decyzje strategiczne projektujemy przemyślane rozwiązania.
Z kolei gdy kontaktują się z nami przedsiębiorcy po roku od postawienia strony i mówią, że nie mogą na nią patrzeć, to okazuje się, że główną przyczyną było pominięcie etapu planowania.
Dlaczego tak się dzieje?
Planowanie strategiczne to domena biznesu. W małej organizacji zwykle zachodzi tylko w głowie właściciela. On ma na głowie cały biznes, więc projektowanie strony zrzuca na specjalistów.
Ale jeśli strategia nie jest spisana, to zespół projektowy nie ma jasności co do celów i priorytetów. Przez to projekt jest realizowany lepiej lub gorzej, ale do przypadkowych celów. Takie projekty często utykają już na etapie zbierania materiałów.

My organizujemy warsztat i pomagamy spisać wizję i strategię tak, żeby dla właściciela, jego współpracowników i naszego zespołu projektowego były jednoznaczne i pozwalały projektować spójnie rozwiązania.
Ponadto, nawet jeśli decyzja o przebudowie strony nie wynikła ze zmiany strategii marketingowej, to przed wyznaczeniem zakresu zmian planujemy strategicznie: ustalamy konkretne (nowe) cele strony firmowej.
Upewniamy się, że wiemy do strona ma być skierowana i jakie są aktualne potrzeby grupy docelowej.
Jeśli firma nie zna dobrze potrzeb swoich potencjalnych użytkowników, nigdy nie odniesie sukcesu.
Ustalamy lub aktualizujemy wytyczne do klarownej i spójnej komunikacji marki.
Jeśli firma chce pozyskać więcej ruchu z wyszukiwarek i mocniej angażować odbiorców w mediach społecznościowych, to dobry moment na opracowanie planu content marketingu.
Przeprojektowanie strony to dobry moment na wykorzystanie aktualnych trendów w komunikacji marki.
Również analizujemy konkurencję, przeglądamy ich strony i zastanawiamy się, czym się wyróżniają, jaki mają design. Dzięki temu mamy świadomość, co jest niezbędne, żeby zapewnić użytkownikom lepsze doświadczenia i wyróżnić markę na tle konkurencji.
Podsumowaniem tego etapu jest wyznaczenie nowych wymagań do strony i sposobów realizacji strategii komunikacji.
Pamiętamy przy tym o responsywności, SEO, zabezpieczeniach, spełnieniu obowiązków prawnych i wdrożeniu narzędzi analitycznych.
A pod kątem rozwoju o łatwą aktualizację zawartości, a w razie potrzeby rozwijanie funkcjonalności.
Planujemy zawartość i architekturę strony
Przebudowa strony to również dobry moment na dopasowanie zawartości do aktualnych potrzeb odbiorców i możliwości osób dbających o aktualność treści.
Może wymagać ustalenia nowej architektury serwisu i nawigacji, ustalenia priorytetów.
Czasem proponujemy ograniczenie ilości treści, zwłaszcza jeśli nie udaje się jej utrzymać aktualnej.
A jeśli z aktualizacją nie ma problemu, to rozszerzyć, aby lepiej wspierała w sprzedaży, edukacji lub obsłudze klienta.
Analizujemy, co nadaje się do przeniesienia ze starego serwisu
Gdy decyzja o przebudowie strony została podjęta ustalamy co nadaje się do wykorzystania, co potrzebuje modernizacji, a co zrobienia od nowa pod kątem designu, treści i mechanizmów.
Ile trwa przeprojektowanie strony internetowej?
Czas potrzebny na przeprojektowanie strony internetowej może się znacznie różnić w zależności od złożoności strony internetowej, wielkości zespołu pracującego nad projektem, dostępności klienta, procesu projektowania i procesu rozwoju.
Na harmonogram wpływ mają czynniki takie jak zakres przeprojektowania, rozmiar strony internetowej, liczba zaangażowanych interesariuszy oraz złożoność procesu projektowania.
Przeprojektowanie strony internetowej może zająć od kilku tygodni do kilku miesięcy.
Czy Twoja strona firmowa jest aktualna i wspiera w ważnych celach firmy?
P.S. Chcesz otrzymywać na maila równie ciekawe wskazówki inspirujące do modernizacji strony firmowej?
Dla naszych klientów na opiece wysyłamy podpowiedzi jak na bieżąco modernizować strony tak, żeby zawsze wspierały w sprzedaży i obsłudze klientów.
Ty też możesz z nich korzystać!
Administratorami danych osobowych newslettera są współwłaścicielki s.c. WEBEST Danuta Stawarz, Magdalena Czekała. Kontakt w sprawie ochrony danych osobowych jest możliwy pod adresem e-mail: info@webest.pl. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

subskrybuj
newsletter WEBEST