Kiedy pora na modernizację firmowej strony internetowej?

Kiedy pora na modernizację firmowej strony internetowej?

Co wymaga modernizacji w 2024r.? Na podstawie czego podjąć decyzje co modernizować?

Według Business 2 Community średni czas życia strony internetowej wynosi od 1,5 do 2,5 roku.

Dlaczego firmy nalegają na ciągłe przeprojektowywanie swoich stron internetowych?

A dlaczego producenci samochodów wciąż tworzą nowe wersje swoich modeli? 

Ponieważ ludzie chcą podróżować szybciej i wygodniej.
Dlatego zwykle co roku producenci wprowadzają poprawki, nowe funkcje, odświeżają wygląd.

To samo dzieje się ze stronami internetowymi. Wraz z rozwojem firmy i zmianami preferencji klientów potrzebne są ulepszenia strony.

Czasem wystarczy aktualizacja lub optymalizacja obecnej strony, a zwykle co kilka lat konieczna jest gruntowna modernizacja strony internetowej.
Pełne przeprojektowanie często jest konieczne ze względu na przestarzałą technologię lub znaczące zmiany dotyczące marki, marketingu, oferty lub grup odbiorców strony.

Zastanawiasz się, czy to dobry moment, żeby przeprojektować swoją stronę internetową?
Jakie korzyści przyniosłaby aktualizacja, a jakie przeprojektowanie strony firmowej?
Skontaktuj się, to chętnie o tym z Tobą porozmawiamy!

Co oznacza “modernizacja strony internetowej”?

Jeśli masz już witrynę internetową dla swojej firmy, termin „modernizacja strony www” oznaczać będzie odświeżenie i unowocześnienia wyglądu i jej działania.

Może też być nazywane przebudowąprzeprojektowaniem strony internetowej lub po angielsku: redesign lub update.

Modernizacja może również obejmować przeniesienie strony internetowej na nową platformę lub system zarządzania treścią (CMS) lub dodanie nowych funkcjonalności takich jak blog, katalog produktów, zamówienia.

Jeśli zmian jest niewiele, to można trzymać się swojego obecnego projektu, ciągle go ulepszając. 

Jeśli zmian jest dużo, to efektywniejsze będzie zaprojektowanie strony od nowa.

Kiedy pora na modernizację strony firmowej

Zdecydowanie pora na modernizację, gdy strona nie spełnia aktualnych celów biznesowych lub robi to za słabo.

Przebudowa będzie konieczna, gdy firma znacząco zmienia swoje cele biznesowe.

A tak bardziej po ludzku, to wtedy, kiedy zaczynasz zniechęcać swoich klientów do odwiedzania swojej strony firmowej lub po raz kolejny czujesz, że wiedza, którą klient wyniósł ze strony przynosi więcej szkody niż korzyści.

A konkretnie:

Jakie są sygnały, że strona wymaga modernizacji w 2024 roku?

Strona www nie spełnia potrzeb klientów

Coraz częściej potencjalni klienci zdobywają wiedzę o produktach samodzielnie.

Wg badań klienci połowę informacji dotyczącą zakupu czerpią jeszcze zanim skontaktują się z handlowcem i przeważnie z internetu.

Jeśli strona firmowa nie spełnia głównej potrzeby klientów, czyli nie umożliwia znalezienia informacji, których poszukują, to nie wzbudza zaufania, nie generuje zapytań.

Najważniejszą informacją są dane kontaktowe.

Czy na Twojej stronie internetowej, w widocznym miejscu, znajduje się numer telefonu, adres e-mail, formularz kontaktowy lub widget do oddzwaniania np. callback24?
Dobry kontakt to podstawa współpracy! 

Jeśli w serwisie jest sporo treści, to z kolei problematyczne może być dotarcie do nich, np. ze względu na zagmatwaną, niewystarczającą lub niezrozumiałą nawigację.
Pomimo obecności  wyczerpujących odpowiedzi na pytania potencjalnych klientów, taka strona również nie wystarczająco wspiera w sprzedaży ani obsłudze klienta.

Obecna strona internetowa ma nieaktualną zawartość

Zwykle wynika z problemów z edycją strony lub z fundamentalnych zmian w firmie.
Jeśli nikt z marketingu nie może łatwo aktualizować treści witryny, to pewnie wiele treści jest już nieaktualnych. 

Dzisiaj strony internetowe buduje się na łatwym w użyciu oprogramowaniu do zarządzania treścią (CMS), które ułatwia ich utrzymanie.
Jeśli masz trudności z edycją strony, jak najszybciej umieść ją na dobrym CMS, np.: WordPress.

Z kolei jeśli model biznesowy, komunikaty, oferty, grupy docelowe lub priorytety uległy zmianie potrzebna będzie kompletna przebudowa strony.

Obecna strona www ma problemy techniczne

Małe problemy techniczne najlepiej rozwiązywać na bieżąco.

Jednak czasem łatanie jest zbyt pracochłonne lub niemożliwe przy danym systemie/oprogramowaniu.

Wskazaniami do przebudowy serwisu lub oprogramowania są:

  • niewygodne korzystanie ze strony na różnych urządzeniach, w tym mobilnych,
  • długi czas ładowania strony, mimo dobrej usługi hostingowej,
  • słaba widoczność w wynikach wyszukiwania Google,
  • słaba ocena strony wg Google,
  • nierozwiązywalne problemy z korzystaniem z wersji z SSL,
  • nierozwiązywalne problemy z aktualizacją oprogramowania,
  • nierozwiązywalne problemy z dodaniem nowych funkcjonalności,
  • lub ze spełnieniem nowych obowiązków prawnych.

Każda sekunda opóźnienia ładowania strony może obniżyć konwersje o 7%

Przestarzały lub słaby projekt strony www (design)

Strony B2B z dobrym designem generują o 442% większy ruch niż strony z kiepskim designem (wg badania 300 stron B2B przez Stratabeat).

Kiedy design jest słaby?
Gdy nie dostosowany do charakteru marki, nie wzbudza zaufania, jest niespójny lub jest tak przestarzały, że odstaje od stron konkurencji.

Jeśli nie tylko wygląd strony jest przestarzały, ale cały wizerunek firmy, wtedy warto rozważyć rebranding.
Rebranding to nie tylko zmiana nazwy lub logo organizacji, ale też pozycjonowania marki tworzącego określony jej obraz, wyróżniający się na tle konkurencji. Rebranding obejmuje wiele prac badawczych i strategicznych, w wyniku których często konieczne jest gruntowne przeprojektowanie strony internetowej.

Strona nie wzbudza zaufania

Każdy z powyżej wymienionych błędów zmniejsza zaufanie do marki.

Skoro firma nie przyłożyła się do zapewnienia łatwego dostępu do podstawowych informacji o firmie, nie potrafi się zorganizować do zaktualizowania oferty, posługuje się generycznym lub niezrozumiałym językiem, to może również w bezpośrednim kontakcie ciężko będzie się z nimi dogadać, a usługa będzie realizowana na takim samym słabym poziomie..?

Strona nie jest dostępna cyfrowo

Liczne błędy z zakresu dostępności cyfrowej oznaczają brak troski o wszystkich odbiorców, niezależnie od ich niepełnosprawności, ograniczeń osobistych lub sprzętowych.

Podmioty realizujące zadania publiczne są zobowiązane do zapewniania dostępności cyfrowej już od ponad 20 lat. Aktualne przepisy pochodzą z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i mobilnych aplikacji. Jeśli strona organów sektora publicznego ma fundamentalne problemy z zapewnieniem dostępności strony to konieczna będzie jej modernizacja lub postawienie strony z wykorzystaniem CMS wspierającego w zapewnianiu dostępności np. WordPress.

(R)ewolucją w zakresie dostępności cyfrowej jest Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act). Przepisy wynikające z dyrektywy obejmują producentów, dystrybutorów, importerów, usługodawców oferujących:

  • usługi na rzecz konsumentów:
    • handel elektroniczny,
    • dostęp do audiowizualnych usług medialnych,
    • transport pasażerski,
    • bankowość detaliczna,
    • rozpowszechnianie książek elektronicznych;
  • produkty dla konsumentów:
    • komputery,
    • smartfony,
    • systemy operacyjne,
    • terminale,
    • automaty,
    • e-booki.

Z obowiązków wynikających z dyrektywy będą wyłączeni mikroprzedsiębiorcy.

Zapewnienie dostępności cyfrowej wymaga kompleksowego podejścia: wyboru narzędzi pozwalających publikować treści w dostępny sposób, projektowania i tworzenia dostępnych treści. Czyli ogrom pracy przy opracowaniu witryny firmowej od strony graficznej i programistycznej, ale też kontentowej.

Nowe obowiązki będą obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Już dziś warto budować wizerunek marki wyróżniającej się na rynku dbałością o wszystkich odbiorców.

Jakie najważniejsze kwestie bierzemy pod uwagę podczas przebudowy firmowej strony internetowej?

Przed podjęciem decyzji o modernizacji strony pojawiają się wątpliwości, czy wykonawca zrealizuje wizję, czy podoła zadaniu i obawy, że inwestycja pójdzie na marne, a zmiany zostaną źle odebrane przez stałych klientów.

Można iść na żywioł, ale z takim podejściem trudno oczekiwać sukcesu.

My nie chcemy uczestniczyć w takich czarnych scenariuszach. Dlatego przebudowę strony firmowej zaczynamy od strategicznego planowania. A po projekcie zbieramy takie opinie jak ta:

Bardzo pozytywny odbiór Klientów, zbieraliśmy liczne pochwały na temat przejrzystości strony, łatwości w nawigacji, prostym przekazie.

Agencja Artystyczna WojArt, wojart.pl

Też chcesz takiej reakcji klientów na zmianę strony firmowej?

Czytaj dalej, to dowiesz się, jak przeprowadzić tak efektywną modernizację.

Modernizację strony WWW zaczynamy od zdiagnozowania problemów

W WEBEST zanim zaczniemy projektować nową stronę, zadajemy pytanie: na czym polega problem z obecną witryną? 

Najpierw musimy zrozumieć, co stronie internetowej  działa poprawnie, a co należy zmienić.

Jeśli to tylko możliwe, to decyzję o modernizacji podejmujemy na podstawie a danych.

Konfigurujemy narzędzia analityczne np. Google Analytics, Google Search Console, Hotjar, zbieramy i analizujemy wyniki.

W zależności od występujących problemów przeprowadzamy audyty: marketingowy, audyt techniczny i/lub audyt SEO tak, żeby podjąć świadomą decyzję dotyczącą projektu, zamiast tylko polegać na przeczuciach i opiniach.

Zachęcamy również przedsiębiorców, handlowców i osoby obsługujące klientów, aby dowiedziały się, czego ich obecnym użytkownikom brakuje w witrynie, aby oprzeć przyszłe zmiany na tych informacjach.

Podsumowaniem tego etapu jest wyznaczenie celów przeprojektowania witryny: co powinno być naprawione/ulepszone, jakie wyniki chcemy poprawić. 

Przebudowę stron planujemy strategicznie

W WEBEST przykładamy do tego etapu i dzięki temu nasi klienci odnoszą dwie główne korzyści:

  1. Projekt jest realizowany sprawnie. Mamy ustalone główne cele i zakres modernizacji, więc i nam i klientowi łatwiej jest podejmować drobniejsze decyzje projektowe. Możemy zaplanować harmonogram projektu i kończymy go w terminie.
  2. Przebudowana strona dłużej przynosi zwrot z inwestycji. Mając do dyspozycji podjęte decyzje strategiczne projektujemy przemyślane rozwiązania.

Z kolei gdy kontaktują się z nami przedsiębiorcy po roku od postawienia strony i mówią, że nie mogą na nią patrzeć, to okazuje się, że główną przyczyną było pominięcie etapu planowania.

Dlaczego tak się dzieje?
Planowanie strategiczne to domena biznesu. W małej organizacji zwykle zachodzi tylko w głowie właściciela. On ma na głowie cały biznes, więc projektowanie strony zrzuca na specjalistów.
Ale jeśli strategia nie jest spisana, to zespół projektowy nie ma jasności co do celów i priorytetów. Przez to projekt jest realizowany lepiej lub gorzej, ale do przypadkowych celów. Takie projekty często utykają już na etapie zbierania materiałów.

Warsztat - opracowanie głównego komunikatu marki

My organizujemy WEBESTowy warsztat i pomagamy spisać wizję i strategię tak, żeby dla właściciela, jego współpracowników i naszego zespołu projektowego były jednoznaczne i pozwalały projektować spójnie rozwiązania.

Ponadto, nawet jeśli decyzja o przebudowie strony nie wynikła ze zmiany strategii marketingowej, to przed wyznaczeniem zakresu zmian planujemy strategicznie: ustalamy konkretne (nowe) cele strony firmowej.

Upewniamy się, że wiemy do strona ma być skierowana i jakie są aktualne potrzeby grupy docelowej.
Jeśli firma nie zna dobrze potrzeb swoich potencjalnych użytkowników, nigdy nie odniesie sukcesu. 

Ustalamy lub aktualizujemy wytyczne do klarownej i spójnej komunikacji marki.

Jeśli firma chce pozyskać więcej ruchu z wyszukiwarek i mocniej angażować odbiorców w mediach społecznościowych, to dobry moment na opracowanie planu content marketingu.

Przeprojektowanie strony to dobry moment na wykorzystanie aktualnych trendów w komunikacji marki. 

Również analizujemy konkurencję, przeglądamy ich strony i zastanawiamy się, czym się wyróżniają, jaki mają design. Dzięki temu mamy świadomość, co jest niezbędne, żeby zapewnić użytkownikom lepsze doświadczenia i wyróżnić markę na tle konkurencji.

Podsumowaniem tego etapu jest wyznaczenie nowych wymagań do strony i sposobów realizacji strategii komunikacji.

Pamiętamy przy tym o responsywności, SEO, zabezpieczeniach, spełnieniu obowiązków prawnych i wdrożeniu narzędzi analitycznych.
A pod kątem rozwoju o łatwą aktualizację zawartości, a w razie potrzeby rozwijanie funkcjonalności.

Planujemy zawartość i architekturę strony

Przebudowa strony to również dobry moment na dopasowanie zawartości do aktualnych potrzeb odbiorców i możliwości osób dbających o aktualność treści.

Może wymagać ustalenia nowej architektury serwisu i nawigacji, ustalenia priorytetów.

Czasem proponujemy ograniczenie ilości treści, zwłaszcza jeśli nie udaje się jej utrzymać aktualnej.
A jeśli z aktualizacją nie ma problemu, to rozszerzyć, aby lepiej wspierała w sprzedaży, edukacji lub obsłudze klienta.

Analizujemy, co nadaje się do przeniesienia ze starego serwisu

Gdy decyzja o przebudowie strony została podjęta ustalamy co nadaje się do wykorzystania, co potrzebuje modernizacji, a co zrobienia od nowa pod kątem designu, treści i mechanizmów.

Redesign strony internetowej

Jeśli chcesz ulepszyć wizerunek swojej firmy i przyciągnąć większą liczbę klientów, warto pomyśleć o redesignie swojej strony internetowej. Odświeżenie jej wyglądu oraz wprowadzenie nowych funkcjonalności może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i poprawy pozycji w wyszukiwarkach.  Ważne, aby zwrócić uwagę nie tylko na wygląd, ale także na jej responsywność, czyli dostosowanie do różnych urządzeń mobilnych. Dobry redesign to także poprawa użyteczności strony, dzięki czemu użytkownicy łatwiej znajdują potrzebne im informacje. Warto zainwestować w profesjonalne wsparcie w zakresie projektowania stron internetowych, aby stworzyć efektywną i skuteczną witrynę. 

Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych

Każdy biznes chciałby, żeby potencjalni klienci znajdywali jego stronę w wyszukiwarce. Przeprowadzenie modernizacji strony to doskonała okazja do poprawienia pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dbamy zwłaszcza o to, żeby serwis był przyjazny dla wyszukiwarek pod kątem technicznym. Poprawiamy architekturę serwisu, dostosowujemy do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Upewniamy się, że projekt graficzny strony, piękne duże zdjęcia i efekty wizualne nie pogorszą szybkości ładowania strony, bo tego nie lubią ani użytkownicy, ani Google. Oznaczamy dane strukturalne, żeby wyszukiwarki  lepiej „rozumiały”, co znajduje się na stronie.

Ile trwa przebudowa strony internetowej?

Czas potrzebny na przeprojektowanie strony internetowej może się znacznie różnić w zależności od złożoności strony internetowej, wielkości zespołu pracującego nad projektem, dostępności klienta, procesu projektowania i procesu rozwoju.

Na harmonogram wpływ mają czynniki takie jak zakres przeprojektowania, rozmiar strony internetowej, liczba zaangażowanych interesariuszy oraz złożoność procesu projektowania.

Przeprojektowanie strony internetowej może zająć od kilku tygodni do kilku miesięcy.

Czy Twoja strona firmowa jest aktualna i wspiera w ważnych celach firmy?

P.S. Chcesz otrzymywać na maila równie ciekawe wskazówki inspirujące do modernizacji strony firmowej?

Dla naszych klientów na opiece wysyłamy podpowiedzi jak na bieżąco modernizować strony tak, żeby zawsze wspierały w sprzedaży i obsłudze klientów.

Ty też możesz z nich korzystać!

Administratorami danych osobowych newslettera są współwłaścicielki s.c. WEBEST Danuta Stawarz, Magdalena Czekała. Kontakt w sprawie ochrony danych osobowych jest możliwy pod adresem e-mail: info@webest.pl. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Kiedy pora na modernizację firmowej strony internetowej?

subskrybuj

newsletter WEBEST

Podobne wpisy