użyteczność stron na urządzeniach mobilnych ma wpływ na pozycjonowanie w Goole

Ocena strony www wg Google

Podstawowe wskaźniki internetowe – optymalizacja i monitoring

Optymalizowanie użyteczności serwisu to zawsze był dobry sposób na zwiększenie zaufania i lojalności klientów.

Teraz i Google wyróżnia te strony, które są atrakcyjne dla użytkowników. Daje nam metryki i narzędzia do mierzenia ocenianych parametrów i wskazówki do poprawy.

Optymalizacja dla wyszukiwarek, czyli SEO

Dotychczas SEO, czyli optymalizacja stron WWW do pozycjonowania w Google polegała na publikowaniu w internecie wartościowych treści, czyli takich, które są poszukiwane przez użytkowników treści w taki sposób, żeby roboty mogły do nich dotrzeć i indeksować.

I to się nie zmieni.

Jakość strony (page experience) jako dodatkowy czynnik rankingowy wg Google

Od 2021 r. dodatkowym czynnikiem rankingowym jest jakość strony, a dokładniej kilka precyzyjnie określonych metryk.

Co Google bierze pod uwagę oceniając jakość strony (page experience)?

  • Podstawowe Wskaźniki Internetowe (po ang. Core Web Vitals), które oceniają wygodę korzystania z witryny na podstawie szybkości ich ładowania.
  • Dostosowanie pod kątem urządzeń mobilnych
  • Bezpieczeństwo: weryfikuje stosowanie certyfikatu SSL (czyli udostępnianie stron przez https), weryfikuje serwis pod kątem obecności złośliwego oprogramowania – malware, wyłudzania informacji, wprowadzania w błąd, rozpowszechniania złośliwego i niechcianego oprogramowania.
  • Uciążliwe reklamy pełnoekranowe.

Czym są Core Web Vitals / Podstawowe Wskaźniki Internetowe?

Core Web Vitals to raport wydajności strony. Powstaje na podstawie trzech wskaźników:

  • LCP – ładowanie
    To czas potrzebny na wyświetlenie największego elementu na ekranie, może to być obrazek lub długi tekst na początku strony; metryka ta jest stosowana do pomiaru postrzeganej przez użytkownika szybkości ładowania, ponieważ oznacza punkt na osi czasu wczytywania strony, w którym prawdopodobnie załadowała się główna zawartość strony. Szybki LCP pomaga upewnić użytkownika, że strona jest użyteczna.
  • FID (w Marcu 2024 będzie zastąpiony przez INP)- interaktywność
    Mierzy czas między interakcją użytkownika ze stroną, na przykład kliknięciem linku, a przetworzeniem tego kliknięcia przez przeglądarkę. Jeśli cała zawartość jest załadowana, ale strona nie odpowiada, jest to frustrujące doświadczenie dla użytkownika.
  • CLS – wizualna stabilność
    Określa wizualną stabilność strony, mierzy czas kiedy strona „skacze” przez doładowujące się elementy. Idealnie, jeśli ten parametr wykaże wartość 0.

Szybkość jest mierzona bezpośrednio przy faktycznych odwiedzinach użytkowników witryny.

Osobno dla użytkowników korzystających z desktopów, a osobno z urządzeń mobilnych.

Co brać pod uwagę: wyniki dla mobile czy dla desktop?

urządzenie mobilne

Jako czynnik rankingowy będzie brany pod uwagę czas wgrywania witryny odwiedzających witrynę ze smartfonów.

Więc jeśli większość odwiedzających Twój serwis korzysta z wolnego internetu na słabych smartfonach, to dla dobrej oceny trzeba będzie zrezygnować z wodotrysków i mocno zoptymalizować to, co zostanie.

Jeśli przeciwnie, większość Twoich użytkowników przegląda stronę na szybkich urządzeniach z szybkim internetem, np. w biurze lub w domu z wi-fi, to zastosowanie grafik i filmów nie przyniesie szkody.

Ocena szybkości jest wystawiana na podstawie danych z ostatnich 28 dni.

W związku z tym po optymalizacji strony poprawa wyników jest widoczna najwcześniej po 3 tygodniach.

Jeśli przyszedł Ci do głowy pomysł, żeby na mobilu dać okrojoną, ale za to szybką wersję, to weź pod uwagę, że Googlebot na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google używa mobilnej wersji strony. Robi tak dlatego, że obecnie większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki na smartfonach. Więc jeśli na desktopie dasz więcej treści, to może ich nie wykryć.
Oczywiście warto stosować responywne rozwiązania, zwłaszcza dotyczące grafik, czyli wyświetlać zdjęcia i obrazki w wielkości jak najlepiej dopasowanej do rozmiaru ekranu.

Raport Podstawowych Wskaźników internetowych, Core Web Vitals

Jak sprawdzić, czy witryna jest pozytywnie oceniana przez Google?

Aby zobaczyć, czy i jak Google ocenia całą witrynę zaglądamy do Google Search Console.

Przykładowe raporty core web vitals

Raport WCV z bardzo dobrymi wynikami
Jeśli w raporcie Core Web Vitals wszystkie strony są oznaczone na zielono, bez żółtych i czerwonych wyników,  to masz pewność, że dla większości użytkowników strona otworzyła się szybko i że Google pozytywnie ocenia szybkość witryny.
Raport WCV ze słabymi wynikami
Jeśli w raporcie Core Web Vitals większość stron jest ozaczonych na czerwono,  to odczytaj to jako sygnał od Google, że warto popracować nad optymalizacją szybkości działania strony.

A gdy jeszcze nie ma danych w raporcie core web vitals?

Ocena strony www wg Google


Jeśli raport dla całego serwisu jeszcze jest niedostępny, weryfikujemy szybkość pojedynczych stron. Taką weryfikację Core Web Vitals dla pojedynczych podstron można przeprowadzić w narzędziu PageSpeed Insights.

W tym narzędziu sprawdzamy przede wszystkim stronę startową. Można też zweryfikować inne strony, zwłaszcza te, do których odsyłasz z reklam (landing pages) lub inne, najczęściej odwiedzane przez użytkowników.

Raport Jakość strony, po ang. Page experience overview

Ocena strony www wg Google

Również w Google Search Console udostępniany jest nowy raport obejmujący wszystkie parametry użyteczności w całej witrynie.

W ramach technicznego audytu strony oraz regularnie w trakcie abonamentowej opieki nad stroną firmową na WordPress:

  • Upewniamy się, że wszystkie strony serwisu są dostosowane do urządzeń mobilnych i monitorujemy, czy Google nie wychwyci nowych błędów. 
  • Na bieżąco sprawdzamy, czy Google nie widzi zagrożeń bezpieczeństwa w serwisie.
  • Upewniamy się, że serwis jest dostępny tylko z użyciem certyfikatu SSL (z https).

To samo możesz zrobić samodzielnie lub z WEBESTowym wsparciem: zacznij od zgłoszenia.

Raport na temat widoczności reklam na komórkach

Jeśli stosujesz popupy, reklamy lub uruchamiasz multimedia z dźwiękiem, to upewnij się, że Google nie widzi problemów z użytecznością. Możesz sprawdzić raport na temat widoczności reklam na komórkach.

Dlaczego musisz optymalizować swoją stronę?

Marki już nie konkurują w ramach swojej branży. Konkurują z najlepszym internetowym doświadczeniem jakie konsument kiedykolwiek miał.

Why great mobile experiences should be a priority for marketers (February 2017)

Wyszukiwarki chcą dostarczać użytkownikom jak najlepsze odpowiedzi na zapytania. Google do oceniania stron stosuje ponad 200 czynników rankingowych. Wskaźniki dotyczące jakości i szybkości strony są brane pod uwagę od 2021 roku i nie wywracają wyników wyszukiwania do góry nogami.

Jednak jeśli na ważne dla Twojego biznesu zapytania Google znajdzie konkurencyjne strony, które będą dawać podobną odpowiedź, ale szybciej, to możesz spaść o kilka oczek w dół.

Najwięcej wejść mają strony, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników.
Tam, jedna pozycja wyżej da od 5 do nawet 50% więcej kliknięć.

Jeśli nie zoptymalizujesz szybkości i użyteczności, Twoja witryna spadnie w Google poniżej konkurencji z lepszymi wynikami.

Jak dobre wyniki podstawowych wskaźników internetowych przekładają się na ruch do strony?

Serwisy oceniane przez Google jako dobrej jakości pozyskują 2 do 30 razy więcej ruchu z wyszukiwarki!

1 na 2 odwiedzających opuszcza stronę internetową, która ładuje się dłużej niż 6 sekund?

Szybsze strony zachęcają ludzi do pozostania dłużej i kupowania więcej

Ocena strony www wg Google

Amazon obliczył, że dla ich serwisów przez opóźnienie ładowania strony o jedną sekundę tracą 1% dochodu. Twój serwis na pewno nie jest tak duży, jak Amazona, ale przy niezoptymalizowanej stronie ponosisz podobne straty.

Z kolei w badaniu serwisów marek detalicznych, turystycznych, luksusowych i generujących leady w Europie i Stanach Zjednoczonych skrócenie czasu ładowania witryny mobilnej o zaledwie jedną dziesiątą sekundy przyniosło znaczny wzrost wydajności.

W przypadku handlu detalicznego współczynniki konwersji wzrosły o 8,4% a w przypadku podróży 10,1%.

Samo pozyskanie ruchu na stronę jeszcze nie gwarantuje sukcesu. Jeśli strona ma wspierać Cię w sprzedaży, to chcesz, żeby użytkownik dotarł do zawartości, która wzbudzi zaufanie i skłoni do podjęcia decyzji zakupowych.

Jeśli po drodze napotka problemy z bezpieczeństwem np. ostrzeżenie o niebezpiecznym połączeniu lub strona będzie ładować się powyżej kilku sekund, to decyzja będzie bardzo szybka, ale niestety negatywna.

Reklamujesz swoją stronę?

Tym bardziej zwróć uwagę na wynik docelowej strony.

Jej szybkość wpływa bezpośrednio na pozycję reklam w wyszukiwarce.
Im szybsza strona tym niższe koszty emisji.

Jeśli natomiast reklamowana strona ma słabe wyniki, ładuje się wolno, to Twoje reklamy mogą wyświetlać się rzadziej, na niższych pozycjach i więcej za nie zapłacisz.

Jaki jest najlepszy sposób na optymalizację?

Krok 1. ocena obecnego stanu

Przed podjęciem działań niezbędna jest ocena obecnego stanu. Wynik audytu da odpowiedź, jakie obszary można optymalizować.

Chcesz sprawdzić, jak Twój serwis jest oceniany przez Google?

Krok 2. optymalizacje

Na podstawie audytu najlepiej sukcesywnie podejmować kroki, aż do osiągnięcia założonych celów.

Chcesz mieć pewność, że Twój serwis jest pozytywnie oceniany przez Google i wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarce?

Krok 3. monitorowanie

Zoptymalizowany serwis należy monitorować i reagować w razie problemów.

WEBESTowe wsparcie w SEO?

Wdrażając nowe rozwiązania bierzemy pod uwagę ich wpływ na szybkość i użyteczność serwisu, monitorujemy wyniki i je optymalizujemy.

Przyspieszamy działanie strony

Zaczynamy od audytu i planujemy kolejne kroki np. optymalizacje kodu strony, obrazków, czcionek, serwera, korzystania z pamięci podręcznej, usunięcie zbędnych lub zduplikowanych elementów opóźniających otwieranie stron, aktualizacje oprogramowania do nowszych, szybszych wersji.

Jeśli korzystasz z wolnego hostingu, który uniemożliwia osiągnięcia dobrych wyników rekomendujemy przeniesienie na szybki hosting, dedykowany dla WordPress, z opcjami umożliwiającymi maksymalne przyspieszenie: LiteSpeed Cache, REDIS, NVMe, HTTP/3 i najnowszym, najszybszym oprogramowaniem PHP – sprawdź ofertę.

Zabezpieczamy strony

Umożliwiamy korzystanie z certyfikatu SSL, czyli serwisu w wersji z https i upewniamy się, że cały serwis i wszystkie jego elementy są dostępne tylko z niej.

Zapewniamy narzędzia do monitorowania pozycjonowania w Google

Przy tworzeniu nowej strony firmowej oraz przy rozpoczęciu stałej opieki zakładamy usługę w Google Search Console. To podstawowe narzędzie do audytowania i monitorowania raportów dotyczących użyteczności, szybkości działania i widoczności serwisu w Google. 

Zapewniamy ciągłą opiekę i monitorowanie

W ramach abonamentowej opieki nad stroną firmową dbamy o zabezpieczenia, monitorujemy zgłoszenia związane z błędami na urządzeniach mobilnych, monitorujemy szybkość i użyteczność serwisu.

W ramach stałej opieki monitorujemy użyteczność serwisu wg 3 kryteriów Google.

1. Obsługa na urządzeniach mobilnych (mobile usability)

Czy Google ocenia strony jako użyteczne (usable), pilnujemy, żeby nie było stron ocenionych jako nieużyteczne (not usable)

2. Jakość strony (page experience)

Upewniamy się, że Google nie widzi zagrożeń bezpieczeństwa w serwisie, a konkretnie, że nie zgłasza żadnych problemów i serwis jest dostępny tylko z użyciem certyfikatu SSL (z https)

3. Podstawowe wskaźniki internetowe (core web vitals)

Podstawowe wskaźniki internetowe monitorujemy według dwóch poziomów kryteriów sukcesu.

WEBESTowe podstawowe kryteria optymalizacji podstawowych wskaźników internetowych

Dla każdego serwisu, którym się opiekujemy stosujemy co najmniej te podstawowe kryteria:

  • Monitorujemy wyniki szybkości i reagujemy w razie spadków.
  • Również upewniamy się, że główny procentowy wynik nie spadł poniżej 15%.
    Dlaczego akurat taki (niski) poziom? Z naszych własnych badań wynika, że strony z tak słabymi wynikami są wyraźnie „karane” przez Google niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

WEBESTowe podwyższone kryteria optymalizacji podstawowych wskaźników internetowych

Monitorujemy wyniki na bieżąco (co miesiąc) i upewniamy się, że nie spadły oraz że są pozytywnie oceniane przez Google.

A konkretnie oznacza to:

 Dobrej jakościWymagana poprawaSłabej jakości
procentowy wynik wydajności90 do 10050 do 890 do 49
LCP<= 2,5 s<= 4 s> 4 s
FID (parametr wycofywany)<= 100 ms<= 300 ms> 300 ms
INP (parametr wprowadzany)<= 200 ms< = 500 ms> 500 ms
CLS<= 0,1<= 0,25> 0,25
Oceny podstawowych wskaźników internetowych wg Google

Te podwyższone kryteria optymalizacji stosujemy na życzenie, zwłaszcza wtedy, kiedy organizacji zależy na pozyskaniu ruchu z wyszukiwarek, użyteczności dla swoich użytkowników oglądających stronę na smartfonach lub na obniżeniu kosztów reklam.

Chcesz mieć pewność, że Twoja witryna utrzymuje dobrą pozycję w Google?

Proponujemy stałą WEBESTową opiekę zespołu specjalistów. Sprawdź zakres abonamentowej opieki nad stroną internetową i daj znać na czym Ci zależy.

Podobne wpisy